Social Media

Artikelen

Roel’s Replica’s – De kop van BB-8

Geplaatst

op

De kop van BB-8

R2-D2 concept sachets van Ralph McQuarrieDeze keer is het tijd voor een replica die iets groter is dan we voorheen in deze serie gezien hebben. BB-8! Niet alleen is BB-8 een stuk groter dan de Lightsabers en Thermal Detonator die ik hier tot nu toe met jullie gedeeld heb, het is ook gelijk het project waar ik het langste mee bezig ben geweest. Toen in 2014 de eerste trailer voor The Force Awakens uitkwam was ik redelijk verrast door de nieuwe droid die we heel even in beeld zagen, een droid met een rollend rond lichaam, met daar bovenop een semi ronde kop. Het ontwerp deed gelijk denken aan een oude Ralph MacQuarrie schets, dit leek dan ook gelijk de inspiratie te zijn. Mijn enthousiasme was niet heel hoog. Leuk idee, maar ik kon niet heel enthousiast worden voor zo’n uniek ontwerp dat natuurlijk 100% CGI ging zijn en naar mijn eerste idee heel wat beperkingen zou hebben.

In april 2015 volgde ik online een panel op Star Wars Celebration Anaheim, waar R2-D2 zichzelf op het podium liet zien. En nadat hij een rondje gereden had werd er door Anthony Breznican verkondigd dat we nog iemand te zien gingen krijgen… BB-8!

Ik was enigszins verbaasd van die uitspraak, en vervolgens viel mijn mond wijd open toen er een fysieke BB-8 het podium op kwam rollen! Niks CGI, dat is een echt fysiek ding dat je kan aanraken! Een rollende bal met daar bovenop een semi ronde kop die er bovenop bleef liggen, maar complete vrijheid leek te hebben over waar het heen bewoog. Ongelofelijk! Mijn enthousiasme voor de droid werd direct met 42 vermenigvuldigd. En terwijl het panel nog bezig was, was ik in mijn schetsboek al ideeën aan het tekenen over hoe een dergelijke droid kon werken.

Een dag of wat daarna kwam ik er achter dat ik niet de enige was die deze ervaring had, er was namelijk al een heuse ”BB-8 Builders Club” opgericht. De club bestaat net als de R2-D2 Builders Club uit een groep mensen die fysieke droids maken en deze meenemen naar conventies en inzetten voor goede doelen. Natuurlijk bestond de BB-8 Builders Club al, hoe had ik daar aan kunnen twijfelen? Diezelfde dag was ik natuurlijk nog lid van de club en ben ik aan mijn build begonnen. Met het idee om voor de premiere van The Force Awakens een werkende droid te hebben. Jup.. keep dreaming 😛

Uiteindelijk was BB-8 voor de premiere van The Last Jedi dan eindelijk klaar. Of in ieder geval, grotendeels klaar. Hij kan nog niet bewegen, maar dat is een lange termijnproject waar ik op een laag pitje aan verder blijf werken.

Mijn werk werd door de builders club wat makkelijker gemaakt, zij hadden namelijk al printbare 3D modellen van een grote hoeveelheid onderdelen, nog niet alles, maar daar werd aan gewerkt, en daar ben ik zelf ook aan mee gaan werken.

Omdat me begon te dagen dat ik thuis eigenlijk helemaal geen ruimte heb voor een verzameling droids stelde ik mijn plannen eerst bij en wilde ik met zijn kop beginnen, die past nog makkelijk op een tafel of plank en het daar zou het dan voorlopig bij blijven. Op den duur zou ik dan wel weer verder zien. Dus hier een verslag van hoe ik BB’s kop geprint, afgewerkt en geverfd heb en heb voorzien van electronica.

 


 

Ik ben aan BB-8 begonnen met mijn oude zelfbouw 3D printer. Een Prusa i3 clone die doet wat hij moet doen, maar daar zeker nooit een ster in is geweest. De meeste prints kwamen daar redelijk uit maar hadden wel een hoop nabewerking nodig. De printer heeft een printvolume van 20 x 20 x 20 cm, wat vrij standaard is en alle BB-8 3D bestanden zijn afgestemd op de verschillende standaard printbed afmetingen. Alle onderdelen zijn geprint in Innofil3D Premium PLA, wat achteraf eenvoudig met schuurpapier na te bewerken is.

Ik begon met de kleinste onderdelen, de hologramprojector, en de bovenkant van de kop.

De hologram projector lukte aardig, heeft wat last van overduidelijke printlijnen, maar die zijn weg te schuren, het belangrijkste zijn de kleine ”kantelen” op de rand, die zijn er netjes uit gekomen. De metalen ring bovenop BB-8s hoofd is in twee delen verdeeld en het bovenste witte stuk is één geheel met een groef waar de twee metaalkleurige halve ringen overheen schuiven. Deze drie delen passen precies in elkaar waardoor ze samen één geheel vormen. Ze blijven nog even los zodat ze afzonderlijk geschilderd kunnen worden, dat scheelt weer een hoop afplak werk straks.

De antennes zijn allebei in de lengte doorgesneden, zodat de twee helften plat op het printbed gelegd kunnen worden, achteraf kunnen die tegen elkaar geplakt worden om complete antenne’s te vormen. De lange antenne is in het midden heel dun en flexibel, dat is bijna niet te printen, dus de clubleden hebben daar een handige oplossing voor gevonden, we gebruiken een stuk snaar van een elektrische gitaar. Dat is stevig genoeg om rechtop te blijven staan, maar flexibel genoeg om leuk heen en weer te zwiepen als BB-8s kop beweegt. De antenne-delen moeten zo glad mogelijk zijn, om dat te bereiken heb ik ze in een schroefboor vast gedraaid, vervolgens de schroefboor aangezet zodat de antennes mooi recht en vrij snel draaiden. Daar hoefde ik alleen maar een schuurpapiertje tegenaan te houden en de draaiende beweging deed al het werk voor me. De korte antenne heeft drie groeven, om deze mooi netjes te krijgen heb ik er voorzichtig een dunne vijl tegenaan gehouden terwijl de schroefboor zijn ambitie als draaibank verwezenlijkte.

Daarna ging ik verder met het radar oog, het grote zwarte oog het midden van de kop. Dat is opgedeeld in twee printbare delen, de uitstekende rand en het binnenwerk. De rand is vrij simpel, maar het binnenwerk dient met een wat hogere resolutie geprint te worden om alle details goed zichtbaar te houden. Beide onderdelen hebben een gat waar een rood LEDje doorheen gestoken kan worden, zodat het oog op kan lichten.

Tot dusver waren alle 3D modellen gemaakt met het weinige beeldmateriaal dat we tot zover van Lucasfilm gekregen hadden, en dat betekent dat we niet overal genoeg details van konden zien. Nadat ik mijn oog geprint had werd er een nieuwe poster gepubliceerd waar het oog een stuk duidelijker op te zien was. Daar werd duidelijk dat ons binnenwerk redelijk overeen kwam, maar dat de verhoudingen niet klopte. Dus met het nieuwe beeldmateriaal ben ik aan de slag gegaan en heb ik een nieuwe versie gemaakt die wel klopte. Het leuke van een dergelijke builders club is dat ik mijn versie gelijk met de rest van de groep heb kunnen delen en mijn versie inmiddels over de hele wereld te zien is in BB-8’s van andere clubleden.

 

Nu was het tijd om aan het echte werk te beginnen, de grote prints die samen de daadwerkelijke kop gaan vormen. het grootste gedeelte van de kop is opgesplitst in vier delen, welke met wat registratie pinnetjes en lijm aan elkaar gezet kunnen worden. De eerste van deze delen had een uur of 7 nodig om te printen.

Zoals hierboven te zien is verliepen deze prints niet helemaal van een leien dakje. Het eerste paneel heeft wat last van “branching”. Wanneer de printkop naar een nieuw stuk verplaatst en dus een stuk lege lucht overbrugt, zoals in het grote gat waar het radar oog in komt, lekt er nog wat PLA uit de printkop, wat zich ophoopt tot takjes die aan de print vast zitten. Dat is geen ramp, deze breek je er gemakkelijk af, maar dat probleem is gemakkelijk te voorkomen met wat kleine aanpassingen in de printer instellingen. Een groter probleem is te zien in de derde foto hierboven. De print die nog op de printer staat vertoont een duidelijke horizontale lijn die daar niet zou moeten zitten. Wat is hier gebeurt? Het printbed beweegt tijdens het printen heen en weer, maar is tijdens zo’n beweging een keer doorgeslipt, waardoor het printbed zich een paar millimeter verplaatst heeft ten opzichte van waar de printer denkt dat het printbed zich bevindt. Dat zorgt ervoor dat de laag na die verschuiving niet meer netjes op het model staat. De printer is vrolijk door gegaan met printen waardoor er een print uit kwam die nagenoeg perfect was, op die verschoven lijn na.

Aangezien deze print ook een uur of 7 duurde had ik geen zin om deze opnieuw te doen en heb ik geprobeerd om de fout te herstellen.

Omdat dit paneel vrij dun is en deze al gedeeltelijk verschoven is, was het een kleine moeite om de lagen op het foutpunt met een mes van elkaar te scheiden. Ik heb beide oppervlakken een beetje opgeschuurd en vervolgens met secondelijm aan elkaar geplakt om ze op hun plek te houden. Hierna heb ik een oude soldeerbout met een platte kop genomen en de breuklijn versmolten. Door de hete punt over het PLA heen te bewegen smelten de twee losse stukken aan elkaar, en door er een losse PLA draad bij te houden zijn groeven en deuken makkelijk weer op te vullen. Op deze manier heb ik de twee helften op de juiste plek weer aan elkaar weten te zetten en is de verbinding sterker geworden dan de rest van de print. Deze valt nooit meer uit elkaar. En met schuur en opvulwerk is de lijn straks helemaal niet meer te zien.

Hier ben ik overgestapt naar de Wanhao Duplicator i3 printer die het werk van mijn zelfbouw overnaam. De Wanhao is een stuk robuster en betrouwbaarder, waardoor het printwerk allemaal wat soepeler verliep. Na nog heel wat uren printen waren alle vier de panelen klaar. Deze panelen heb ik ook met de soldeerbout aan elkaar vast gesmolten, ook deze zullen nooit meer van elkaar loskomen. Nu deze panelen in elkaar zitten krijgen we voor de eerste keer een echt beeld van wat ik eigenlijk aan het maken ben, de stap van een stel losse stukken naar iets wat lijkt op je eindresultaat is altijd leuk, en ook deze keer is dat geen teleurstelling.

Vervolgens was de onderkant van de kop aan de beurt, deze bestond uit drie ringen die elk ook uit vier stuken bestonden. Deze zijn allemaal geprint en ook weer met de soldeerbout aan elkaar vast gesmolten. Ook had ik nog wat kleine en transparante onderdelen nodig, de lens van de holoprojector, het topje van een van de antennes en de lenzen/houders voor de LEDjes aan de zijkant van de kop.

Deze onderdelen moesten heel gedetailleerd en klein zijn, en in het geval van de lenzen voor de projector en LEDjes zelfs het liefst redelijk transparant. Ik heb deze onderdelen door Shapeways laten printen in hun Frosted Detail materiaal. Dat heeft een resolutie waar je u tegen zegt en is zoals de naam impliceert gedeeltelijk transparant. Perfect voor mijn doel.

De LED lenzen/houders zitten vast geklemd in de daadvoor bestemde gaten in de kop, elk heeft een platte voorkant en gaten aan de achterkant die net groot genoeg zijn om LEDjes in vast te klemmen. Doordat het materiaal gedeeltelijk transparant is geeft het geheel mooi uniform licht wanneer deze LEDjes aan staan.

En hiermee waren alle onderdelen voor de kop geprint. Zo helemaal in elkaar gestoken ziet het er al indrukwekkend uit, maar ik ben er natuurlijk nog lang niet. Nu komt het intensiefste gedeelte van het project: alle onderdelen glad genoeg krijgen dat ze eruitzien alsof ze gefabriceerd zijn in een fabriek in een sterrenstelsel hier ver ver vandaan.

Om tot een mooi strak resultaat te komen ben ik uiteraard eerst een tijd met schuurpapier in de weer gegaan. Alle onderdelen zijn met korrel 180 flink opgeschuurd. Na er een keer of twee overheen gegaan te zijn heb ik Bondo Spot Putty gebruikt voor het opvullen van de duidelijke deukjes, gaatjes en de littekens die achtergebleven zijn na het samensmelten met de soldeerbout. Nadat de spot putty helemaal uitgehard was ben nogmaals met schuurpapier over alle onderdelen heen gegaan, deze keer met korrel 240 schuurpapier.

Hierna was het tijd om alles te bedekken met een laagje XTC-3D, dit is een epoxy die specifiek bedoeld is om 3D prints glad te maken. De epoxy is gemakkelijk met een kwast over de print heen te smeren en het oppervlakte van de epoxy trekt zichzelf glad, dit elimineert een hoop zichtbare printlijnen, deukjes en oneffenheden. Het is zeker geen perfecte oplossing, dus het is wel nodig om vooraf te zorgen dat het oppervlak al zo glad mogelijk is. Nadat de epoxy goed uitgehard was ben ik er met een elektrische schuurmachine met korrel 200 schuurpapier overheen gegaan. Daarna heb ik alle onderdelen een laagje grijze grondverf gegeven om een goed beeld te krijgen van het totale oppervlak. Een grijze kleur laat alle oneffenheden zien die minder goed zichtbaar zijn door de kleurverschillen tussen het PLA en de spot putty. Alle overgebleven oneffenheden zijn waar nodig nog bijgevuld met spot putty, vervolgens weer opgeschuurd met korrel 200 schuurpapier, en vervolgens met korrel 400, etc, etc, tot alles helemaal glad was.

Een nadeel van de vloeibare epoxy is dat het niet alleen gemakkelijk in ongewilde deukjes en gaatjes vloeit, het doet datzelfde met gewilde groeven en gaten. En aangezien de kop van BB-8 vol met groeven en details zit die zichtbaar moeten blijven moest ik deze met fijne vijltjes allemaal weer vrij van epoxy maken.

Na enkele uren schuren, vijlen, grondverven en nog meer schuren kwam ik tot een heel net een glad resultaat.

Een volgende stap was het maken van de lens die op het radar oog komt.  Deze lens moest doorzichtig en perfect rond zijn. De makkelijkste oplossing die we hiervoor gevonden hebben in de groep is het gebruik van transparante kerstballen. Deze plastic ballen bestaan uit twee gelijke delen en zijn bedoeld om allerlei leuke dingen in een kerstboom te hangen. Een bal met een diameter van 80 mm blijkt perfect om in het radar oog te passen. Een standaard helft is alleen te hoog, dus deze moet wel even op de juiste hoogte doorgesneden worden. Maar dit is eenvoudig met een schuurwieltje op een Dremel of zelfs met een scherp mes te doen. Ik heb gekozen voor de Dremel methode en dit werkte perfect. Deze methode laat alleen een wat ruwe rand achter welke ik even netjes glad moest schuren. De schuurmachine leek hier perfect voor. Deze hoefde ik maar even langs de rand te laten glijden en deze werd netjes glad afgewerkt waarna hij perfect in de geprinte radar oog behuizing past. Belangrijk is hier wel dat je niet uitschiet en het plastic bekrast met de schuurmachine… gelukkig bestaat zo’n bal uit twee helften.

Nadat alle onderdelen mooi glad waren was het tijd om de verf tevoorschijn te halen. Voor alle witte delen heb ik een simpele spuitbus van ’t Stilleven gepakt, deze spuitbussen gebruik ik vaker en leveren altijd makkelijk een net resultaat. De witte glanslak is perfect voor alle witte delen van BB-8. Ik heb verschillende dunne laagjes toegepast, een te dikke laag droogt langzaam, kan uitlopen en gaan scheuren. Maar een groot aantal hele dunne laagjes drogen lekker snel en mooi strak.

De oranje accenten op de kop heb ik met een airbrush gedaan, ik heb oranje acrylverf verdund en ook weer in dunne laagjes aangebracht nadat ik de volledige kop in plakplastic had ingepakt. Dit plastic is losjes toegepast maar netjes strak en stevig aangedrukt op de plekken die oranje moesten worden, vervolgens heb ik een scherp X-Acto mes gebruikt om het plastic langs de randen van de accenten los te snijden en te verwijderen. Zo kon ik met de oranje verf lekker mijn gang gaan zonder bang te hoeven zijn dat er oranje verf op plekken terecht zou komen waar het niet hoort.

De “deksel” van het hoofd heeft meerdere kleuren gekregen, het wit is ook de spuitbus van ’t Stilleven maar de metalen ring heeft met een airbrush een paar lagen enamel ‘gun metal’ verf van het merk Humbrol gekregen. De kleur is erg overtuigend maar het nadeel van enamelverf is dat het een eeuwigheid nodig heeft om te drogen.

Toen ik alles dat tot dit punt klaar was samenvoegde kon ik niet anders dan breed glimlachen, het begint echt ergens op te lijken en de kleuren komen perfect uit.

Op dit punt had ik toch wel echt besloten dat BB-8 ook een lichaam zou krijgen, dus tijd voor wat voorbereidend werk. De dome krijgt aan de onderkant een 3 mm dik MDF plaatje om hem dicht te maken, aan deze plaat kan ik het mechanisme bevestigen waarmee hij straks op het lichaam komt te staan, maar kan ik tegelijk ook gebruiken om aan de binnenkant mijn elektronica aan te bevestigen.

Ik was niet helemaal overtuigd van de DMM (Dome Magnet Mount) die we in de builders group beschikbaar hadden, hij was vooral veel groter en dus zwaarder dan nodig, dus ik heb zelf een slankere ontworpen. De DMM heeft ruimte voor 4 sterke magneten die de kop straks aan het lichaam vast gaan houden en beweging mogelijk moeten maken, daarnaast is er ook plek voor 3 “wielen”.

Deze wielen zijn eigenlijk niets anders dan kogellagers. Ik heb in elke opening één groot en 9 kleine silicone ballen gestopt. De opening heeft aan de onderkant een gat waar de grote bal een stuk doorheen steekt en de bovenkant wordt afgedicht met het grijze stukje dat op de foto’s naast de DMM ligt. Deze constructie en het gekozen materiaal zorgen ervoor dat de ballen heel soepeltjes kunnen rollen en amper weerstand bieden, zo kan de kop gemakkelijk over het lichaam bewegen.

In de DMM komt ook één grote magneet die de kop naar het lichaam toe blijft trekken, en drie kleinere magneten die de positie van de kop bepalen, door drie dezelfde magneten in het lichaam rond te draaien kan de kop 360 graden ronddraaien. Magneten zijn leuk speelgoed, maar voor deze types krijg je héél snel héél veel respect. Ze zijn gewoon angstaanjagend zo sterk. Hoewel ik op de foto geen handschoen draag, heb ik ze verder eigenlijk alleen maar gehanteerd met dikke werkhandschoenen aan en ver bij metaal vandaan.

De DMM met de kogellagers en magneten aan boord is simpelweg met een stel bouten en moeren in het midden van de MDF bodemplaat bevestigd.

Dan door naar een klein beetje electronica. De verlichting. De “deksel” van de kop zit niet permanent bevestigd. In de metaalkleurige ring zit een hele lading kleine magneetjes die zich vastgrijpen aan magneetjes bovenin de rand van het witte gedeelte van de kop. Zo kan deze deksel er heel eenvoudig vanaf gehaald worden om bij de elektronica te komen.

Binnenin de kop heb ik een batterijhouder en twee schakelaars bevestigd. Eén van de schakelaars gaat van de batterijhouder naar alle LEDjes die permanent aan zijn, dus het radar oog en de langwerpige verlichting in de zijkant van de kop. Zo kan ik deze gemakkelijk in- en uitschakelen. Deze LEDjes zitten parallel aangesloten en zijn allemaal voorzien van een weerstandje zodat ze zonder problemen op drie AA batterijen werken.

En dan het iets ingewikkeldere stukje electronica. Het geluid, knipperende licht en de holoprojector. Ik gebruik een Arduino Micro, een kleine maar krachtige microcontroller. Hierop sluit ik het blauwe LEDje voor de holoprojector aan, zodat ik deze straks op commando aan en uit kan zetten. Daarnaast sluit ik ook een MP3-FLASH-18P op de Arduino aan, dit is een ontzettend klein geluidsbordje. Hier staan een berg MP3 bestanden van BB-8 geluiden op welke ik kan afspelen door de Arduino commando’s naar de audiochip te laten sturen. Op de audiochip zit een kleine speaker en een LEDje aangesloten zodat het witte lichtje onder het radar oog knippert als BB-8 praat, net als in de films. Het uiteindelijke plan is om dit geheel draadloos te maken, zodat ik de geluiden en de holo projector met een app op mijn telefoon of met een dedicated afstandsbediening kan aansturen, maar dat is een ingewikkelder verhaal waar ik nog mee bezig ben. Voorlopig heb ik een bedraadde afstandsbediening waarmee ik verschillende commando’s kan geven. De meest gebruikte daarvan is dat BB-8 op willekeurige momenten een willekeurig geluid laat horen. Erg leuk als hij gewoon in de kamer of op een conventievloer staat.

En dat is hem dan. De kop van BB-8. Compleet met geluid en verlichting. Op zichzelf natuurlijk al erg leuk om ergens op een kast of tafeltje te zetten. Maar wel wat karig natuurlijk. Dus door naar het volgende project: het lichaam van BB-8!

Levenslange Fan. Leest veel boeken en comics. Maakt replica props in zijn vrije tijd.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

Canto Bight: het mekka van gokken in het Star Wars universum

Geplaatst

op

Door

In 1977 introduceerde George Lucas de Star Wars-fans de sociale kant van zijn magische universum toen Luke Skywalker en Obi Wan Kenobi de beruchte Mos Eisley Cantina bezochten. Hier hadden de fans ook hun eerste ontmoeting met Han Solo. Het gaf het publiek inzicht in de smerige onderwereld van het drinken en socialiseren in het Star Wars universum.

De nieuwe casinostad Canto Bight lijkt losjes op het decor van Monte Carlo. Er ligt focus op rijkdom en privilege met een vleugje invloed van de James Bond-franchise. Regisseur Rian Johnson verklaarde een verlangen te hebben gehad om een luxueus deel van het Star Wars universum te creëren dat zo vaak beperkt is tot desolate en zanderige omgevingen.

Fans zijn getuige van een kleurrijke mix van willekeurige buitenaardse wezens en obscuur uitziende soorten die ook allemaal op dit gokparadijs neerdalen.

Canto Bight wordt door velen gezien als het eerbetoon aan de Mos Eisley Cantina. Hoewel Maz Kanata’s Cantina in The Force Awakens wel een knipoog naar de Cantina-cultuur bevat, is het gevoel dat de aanwezigheid van zoveel unieke buitenaardse wezens in de Canto Bight-scene de kijkers het gevoel geeft dat ze iets zien wat ze nog nooit eerder hebben gezien.

Dit was een van de belangrijkste redenen waarom de oorspronkelijke Star Wars trilogie zo succesvol was. Het was allemaal nieuw.

Star Wars en casino’s

Door het gezinsvriendelijke thema van de Star Wars-films hebben casino’s nooit een grote rol gespeeld in de films, maar ze zijn wel een integraal onderdeel geworden van de franchise. Casino’s zijn in een aantal spin-off materialen opgedoken om te laten zien hoe gokken een vitaal onderdeel is van het Star Wars universum. Voorbeelden hiervan zijn onder andere het Aerie Casino, Balance Casino, Casino Kuari, Coruscant Crown Casino, Daystar Casino, Iego Casino, Star Cluster Casino en nog veel meer.

Deze casino’s boden gokkers de kans om een aantal spellen te spelen. In het tijdperk van de Old Republic waren spellen zoals Pazaak, Dejarik, Holochex en Ratts Race populair. En gedurende het Keizerlijke tijdperk werden spellen zoals Binspo, Compmatch, Sabacc en Tregald vaak gespeeld.

Verwijzingen naar gokken in het Star Wars universum

Het belang van gokken in casino’s binnen het Star Wars universum is zo groot dat de saga een eigen geschiedenis heeft ontwikkeld met betrekking tot de praktijk. Fansites ontsnappen aan het feit dat, hoewel gokken grotendeels verboden was in de Old Republic, het nog steeds toegestaan was om te opereren in sommige gebieden van het melkwegstelsel. Tijdens de Clone Wars heeft Senator Simon Greyshade een wet aangenomen die het mogelijk maakte om gokken op grote schaal te legaliseren in het hele universum.

Er is ook een aantal keren naar het gokken verwezen in de Star Wars films.

Het was een spel van Sabacc dat Han Solo won tegen Lando Calrissian om hem eigenaar te maken van de Millennium Falcon. Dit werd onthuld in The Empire Strikes Back toen Han Lando in Cloud City bezocht. In 2018 zagen we in de film Solo hoe het potje Sabacc van de grond kwam.

In de prequel-trilogie stond ook veel op het spel toen Anakin Skywalker deelnam aan podrace weddenschappen. Zijn eigenaar Watto wedde vaak tegen Anakin, hij waardeerde zijn talenten als podracer maar was in de veronderstelling dat het hem ontbrak aan de ervaring die nodig was om te winnen. Vergeet ook niet dat Jedi Master Qui-Gon Jinn Anakin’s vrijheid won in de Boonta Eve podrace in The Phantom Menace.

Ook een aantal boeken heeft het gokken binnen het Star Wars universum behandeld. Rebel Rising, Star Wars Rebels, Battlefront II: Inferno Squad, en Aftermath hebben allemaal verwezen naar gokken binnen het Star Wars universum. Het is ook een onderwerp dat herhaaldelijk aan de aandacht van de karakters door C3-PO wordt gebracht die opmerkingen maakt over wat de kansen op succes in een bepaalde situatie zijn. Han Solo reageert dan met zijn klassieke lijn “Never tell me the odds!”.

Lees verder

Artikelen

Moet je nu (opnieuw) beginnen aan Star Wars Battlefront II?

Geplaatst

op

Door

Je mag het huis niet uit. Buiten lijkt een coronabesmetting op de loer te liggen. We moeten in isolatie in onze eigen huizen. Buiten lijkt ver weg. Gelukkig is er binnen genoeg te doen. Dit is de perfecte tijd om Star Wars Battlefront II (opnieuw) te starten. 

 

Er is geen game die ik meer heb moeten verdedigen dan Star Wars Battlefront II. Waar ik sinds de aankondiging van het spel enorm uitkeek naar de release (het eerste deel werd mijn meest gespeelde spel op mijn Xbox One ooit), werd de launch van het spel volledig onderuitgehaald doordat er lootboxen in de game zouden gaan zitten.  Electronic Arts had hun gretige handjes om de game geplaatst om het geniale werk van gameontwikkelaar DICE teniet te doen door de game te doorspekken met boxen die spelers konden kopen met echt geld. Normaliter is dat geen probleem wanneer het puur om cosmetische items gaat. Maar in Battlefront II lag het net wat anders. En iedereen wist de game massaal te negeren. De game is inmiddels meer dan twee jaar oud, is voor een spotprijs te koop en heeft alle problemen vervangen door bijzonder veel extra content. Geloof me, dit is het moment om met z’n allen terug te keren!

Battlefront II: wat Battlefront (2015) had moeten zijn

De eerste Battlefront van EA (2015) was een heerlijke shooter die geplaagd werd door het gebrek aan content. De basisgame was vrij kaal en alle uitbreidingen waren prijzig waardoor de community verdeeld werd. Deel twee zou het anders gaan doen. Er waren beloftes voor gigantische gevechten, grafische prachten die het realisme aan zouden tikken en er moest veel meer content komen dan in het eerste spel. Meer dan drie keer zoveel zelfs. Ook kwam er een volledige singleplayer, iets wat in het eerste spel compleet miste. Dit gaf een nieuw verhaal vanuit de ogen van The Empire. Want wat is de impact op mensen die The Emperor dienen wanneer de tweede Death Star boven de bosmaan van Endor ontploft, met Palpatine daarbij? Daarnaast zou de Season Pass verdwijnen en alle content na release gratis zijn. Als toefje op de taart werd studio Criterion (van Burnout) ingeschakeld om de vliegmissies voor hun rekening te nemen om meer snelheid toe te voegen. De belofte was gigantisch en nooit eerder keek ik zo enorm uit naar de release van een game.

 

 

Lootboxen

Iedereen had het over lootboxen toen de game verscheen. Het was mogelijk om behoorlijk wat extra’s vrij te spelen (at random, dat wel) door lootboxen te openen. Nieuwe en sterkere wapens, betere krachten, dat soort dingen. Dingen die best wat impact hebben op het spel. Wanneer je de digitale portemonnee trok had je dus duidelijk een voorsprong op gamers die dat niet deden. Pay to win, een drama. Elke website had het er over en vergat dat er, onder de lootboxen, een verdomd toffe game zat. Ja, de verhalende stand was misschien niet zo diepgaand als dat we hadden gehoopt, maar de multiplayer was van een bijzonder hoog niveau. Nooit eerder konden we als gamers het Star Wars-universum beleven zoals hier. Grafisch zag het er zo bizar goed uit en elk geluidje klopte met onze herinneringen uit de films. De actie knalde van het scherm, de geluiden lieten menig geluidsinstallatie bewijzen waarom ze zo duur waren. Er was een flink aantal locaties aanwezig, bekende personages, het speelde fantastisch. Maar niemand zag het, want lootboxen.

 

Echter, wat deze huidige generatie spelcomputers ons heeft geleerd, is dat games met een valse start vaak sterker terug kunnen komen. Omdat ontwikkelaars toch door gaan, steeds aan de game kan blijven sleutelen en feedback vanuit de fans van harte mee wil nemen in het proces. Dit zagen we al bij titels als Ghost Recon: Wildlands, For Honor en Rainbow Six: Siege. De oplettende lezer merkt dat Ubisoft dus als bedrijf bijna synoniem staat voor deze aanpak. Maar ook Battlefront II heeft deze tactiek toe weten te passen. Zo bracht DICE al een maand na de originele release de eerste grote update voor de game, gelinkt aan de release van The Last Jedi in de bioscopen. Met nieuwe maps en modi, Finn en Captain Phasma speelbaar en nieuwe voertuigen. De map op Crait is grafisch een lust voor het oog. Net zoals in de film spatten de rode korrels in het rond bij elke impact van een laser blast. Ook werd het verhaal uitgebreid voor de eenzame speler met Resurrection. Enkele nieuwe levels gingen verder waar de originele game ophield. En alles was uiteraard gratis.

 

 

Gratis uitbreidingen

Helaas vonden de bioscoopgangers The Last Jedi niet de beste Star Wars-film ooit (om het maar even zacht uit te drukken). De complete fanbase werd uit elkaar gedreven. Je vond de film geweldig of helemaal ruk. Wanneer je marketing van je game dan draait om zo’n film… yikes. Gelukkig bracht DICE niet veel later de mode Ewok Hunt, waarin je in de nacht op Endor met Ewok op Stormtroopers kon jagen. Het voelde haast als Star Wars-horror maar was een grote hit. Season 2 bracht content rondom de film Solo. Wederom nieuwe levels, modi, en mogelijkheden om te spelen. Lightsabergevechten werden opnieuw uitgerold om ze cinematischer te maken, er verscheen een offline Star Fightermodus en waren er meer manieren om jouw soldaat aan te passen. En, jawel, het bracht een hele hoop Clone Troopers. Je gaat nooit de fout in met Clone Troopers wanneer je het mij vraagt. Daarnaast werden Solo en Lando uit de film toegevoegd als speelbare personages. Een hele sterke update, maar ook Solo deed het in de bioscopen niet bijzonder goed. Wederom omdat de fanbase zo verstrooid was door The Last Jedi besloten veel fans de film te negeren. Als statement richting Disney. Heel jammer, want hierdoor werd de film een flop. En dat is zonde, wat Solo is awesome. En die content in de game? Volledig gratis, wederom.

 

Season 3 werd later toegevoegd en is tot op heden nog steeds mijn meest favoriete stukje DLC voor de game. Want jawel, eindelijk werd het mogelijk. We mochten eindelijk in deze grafische pracht de Clone Wars beleven vanaf de bekende slagvelden. Stap in de schoenen van een Clone en betreed het gevecht op Geonosis. Dice wist hier echt uit te pakken en bracht gevechten groter dan ooit. Daarnaast combineerde ze verschillende speelmodi in een enkele mode. Wanneer je ronde A wint, verplaatst het gevecht naar een andere locatie. Het brengt een grotere schaal naar de game. Ook werden Obi-Wan Kenobi, Grievous, Anakin Skywalker en Dooku speelbaar. DICE bracht meer balans in de game, meer offline manieren van spelen en nieuwe mogelijkheden qua gameplay. En geloof me, je hebt Battlefront II pas echt gespeeld wanneer je de Clone Wars gevochten hebt. Geonosis bleek een geweldig theater te zijn voor vieze, stoffige oorlogsvoering waarin de ontploffingen rijk zijn. En je raadt het al, ook de Clone Wars zijn volledig gratis te downloaden. 

 

Season 4 bracht een nieuwe map op Felucia en een zogenaamde’Large Scene singleplayer mode’ die geïnspireerd werd op de originele Battlefront II. Het was ook de intrede voor de Clone Commando’s. Iets wat spelers van Star Wars Republic Commando best kunnen waarderen gok ik zo. Snel werd dit opgevolgd met content uit de derde Star Wars-film sinds de release van de game. The Rise of Skywalker is ook volledig in de game te vinden. En dat brengt je zelfs de mogelijkheid om als BB-8 te spelen, iets wat compleet nieuwe manieren van spelen met zich mee weet te nemen. Het is allemaal wederom compleet gratis.

 

 

Nee, Battlefront II is niet meer die game die geteisterd werd door lootboxen. Het is ook niet meer de game die iets meer dan twee jaar geleden verscheen. Het is een gigantische bulk aan content, met enorm veel manieren van spelen, gecombineerd met alle momenten uit de Star Wars Saga. En het verdient het om gespeeld te worden. Dus pluk die game van een digitale winkel en geef het (opnieuw) een kans. Buiten is Corona te vinden, je moet toch binnen gaan blijven de komende tijd. DICE heeft Battlefront II niet laten vallen. En dat moeten wij ook niet doen.

Lees verder

Artikelen

Star Wars in 2020

De Skywalker saga kwam in 2019 ten einde, wat kunnen we in 2020 verwachten op Star Wars gebied?

Geplaatst

op

Door

Star Wars in 2020

Het einde van een tijdperk: eerder deze maand is de sequel trilogy van Disney’s Lucasfilm geëindigd met de release van The Rise of Skywalker. Met de komst van Disney+ is er voor de megastudio echter de mogelijkheid om grote Star Wars producties naar het ‘kleine scherm’ te brengen en inmiddels weten we ook dat dit de komende jaren de tendens zal zijn. Maar wat kunnen we allemaal aan Star Wars content verwachten in 2020?

Voor het eerst sinds 2014 zal er in 2020 (overigens ook in 2021) geen Star Wars film in de bioscoop verschijnen. Dit betekent echter zeker niet dat aankomend jaar geen nieuwe Star Wars content zal brengen.

Januari: de Star Wars film van 2022 en Project Luminous

Hoewel we geen nieuwe content verwachten in januari wordt het wel een maand met enkele nieuwe aankondigingen. Zo weten we al langer dat er vanaf december 2022 nieuwe Star Wars films zullen verschijnen. Naar alle waarschijnlijkheid zal Lucasfilm in de komende weken bekendmaken wie deze film gaat schrijven en/of regisseren.

Gezien het opstappen van Colin Trevorrow (oorspronkelijk schrijver/regisseur van Episode IX) en de ontslagen van Lord en Miller (oorspronkelijke schrijvers/regisseurs van Solo: A Star Wars Story) is het inmiddels duidelijk dat een dergelijke aankondiging weinig hoeft te betekenen. Toch zal Lucasfilm president Kathleen Kennedy – wiens contract in 2021 afloopt – niet opnieuw de plank willen misslaan met deze belangrijke regisseurskeuze. Hopelijk komen we bij deze aankondiging ook te weten of de film een losstaande spin-off gaat worden of dat deze toch weer deel gaat uitmaken van een trilogie. Dit laatste lijkt echter onwaarschijnlijk, gezien de recente uitspraken van Kennedy in een interview met de LA Times. Daarin noemde ze trilogieën per definitie ‘beperkend’ in het creëren van nieuwe verhalen en wil ze deze traditionele structuur van drie acts ondergeschikt maken aan het verhaal. Daarmee lijkt het erop dat de drie toekomstige Star Wars films (2022, 2024 en 2026) geen deel zullen uitmaken van een trilogie.

“I think it gives us a more open-ended view of storytelling and doesn’t lock us into this three-act structure,” zei Kennedy. “We’re not going to have some finite number and fit it into a box. We’re really going to let the story dictate that.”

Verder verwachten we in januari meer te horen over Project Luminous. Dit aanstaande project omvat een samenhangend geheel van verhalen die zullen worden verteld in de vorm van stripboeken en boeken. Op zichzelf klinkt dit misschien nog niet heel spannend, toch is er binnen de fanbase die zich in de verhalen verdiept genoeg reden om enthousiast te zijn. Dit heeft enerzijds te maken met de namen die zijn verbonden aan dit project, maar vooral ook wat het thema bij de aankondiging van Project Luminous lijkt te impliceren. Is de Force in gevaar?

Project Luminous

De aankondiging van Project Luminous vond plaats op Star Wars Celebration Chicago.

Februari: The Clone Wars krijgt een slotseizoen

In februari verschijnt het langverwachte laatste seizoen van de animatieserie The Clone Wars exclusief op Disney+. Dit seizoen zal onder leiding van bedenker Dave Filoni hopelijk eindelijk een passend en bevredigend einde bieden. Op dit moment zijn de eerste zes seizoenen van de serie beschikbaar op Disney+, dus er is nog tijd om de serie te kijken voordat je in het nieuwe seizoen duikt! Het laatste seizoen zal twaalf afleveringen tellen, waarbij o.a. de Siege of Mandalore als verhaal de revue zal passeren.

Lente: een nieuwe LEGO game en de UHD Blu-ray set?

Hoewel de releasedata van de nieuwe LEGO game en de 4K Blu-ray set van de Skywalker saga niet officieel zijn onthuld, lijkt een release in de lente voor beiden waarschijnlijk.

De laatste LEGO Star Wars game die is uitgekomen was gebaseerd op The Force Awakens. De aanstaande nieuwe game zal alle Skywalker sagafilms omvatten, zoals de titel en trailer ook aantonen. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga wordt door vaste ontwikkelaar TT Games ontwikkeld in een nieuwe engine en zal zoveel mogelijk originele stemacteurs bevatten, waaronder Billy Dee Williams als Lando Calrissian. In de game zul je zelf kunnen kiezen in welke volgorde je de sagafilms wil doorlopen, waarbij elke film vijf missies zal hebben met daarmee dus een totaal van 45 missies in de game. Het vechten zal naar eigen zeggen diepgaander zijn dan in voorgaande LEGO games en uiteraard verwachten wij ook weer de nodige grappen die tegelijkertijd zowel de belangrijkste momenten uit de saga parodiëren als dat deze worden geëerbiedigd.

Onlangs verscheen de 4K Blu-ray set van de Skywalker Saga op verschillende Amerikaanse webshops, waaronder Amazon en Best Buy. Het ligt in de lijn der verwachting dat The Rise of Skywalker medio april fysiek uit zal komen (in navolging van een digitale release eind maart), waarbij kort daarna tevens de volledige Skywalker Saga zowel op DVD, Blu-ray en 4K Blu-ray als set zal verschijnen. De week van Star Wars dag (4 mei 2020) of ergens rondom de verjaardag van de franchise (25 mei 2020) lijkt mij persoonlijk geen slechte gok voor de release van deze sets, al is het op dit moment nog koffiedik kijken wanneer de set exact zal verschijnen.

Juni: de opnames van de Cassian Andor en Obi-Wan Kenobi Disney+ series

Vrijdag 27 december verscheen de laatste aflevering van het debuutseizoen van The Mandalorian op Disney+. Gelukkig is men al sinds oktober druk bezig met het produceren van het tweede seizoen, maar in de tussentijd is het wachten op meer nieuws en aankondigingen omtrent andere Star Wars Disney+ series. Twee series waarvan we nu al weten dat ze eraan komen gaan over Cassian Andor en Obi-Wan Kenobi. We verwachten echter niet dat deze series al in 2020 zullen lanceren, het jaar daarop is waarschijnlijk een meer realistische inschatting. Op dit moment ziet het ernaar uit dat beide series in juni zullen beginnen met filmen, waarna we waarschijnlijk mondjesmaat meer nieuws gevoerd zullen krijgen in de vorm van o.a. gelekte foto’s en beelden. Voor officieel en groot Star Wars nieuws zullen we echter tot eind augustus moeten wachten.

Obi-Wan Kenobi

Ewan McGregor (Obi-Wan Kenobi) en Kathleen Kennedy (president van Lucasfilm) bij de aankondiging van de Kenobi-serie op de D23 Expo in augustus 2019. Beeld: StarWars.com

Augustus: Star Wars Celebration in Anaheim

Eind augustus vindt opnieuw het grootste internationale Star Wars evenement ter wereld plaats in Anaheim, Californië. Niet toevallig vlak naast Disneyland en dus ook Galaxy’s Edge. Nu de toekomst van Star Wars films en series relatief open ligt hopen we op dit evenement meer te horen over de toekomstplannen van de franchise in de vorm van nieuwe aankondigingen en andere verrassingen.

Het lijkt wat vroeg om hier al beelden van de Cassian Andor- en Kenobi-serie te kunnen zien, maar mogelijk heeft men toch een korte teaser of behind the scenes beelden paraat voor de aanwezige fans. Verder verwachten we meer te horen over de film die in 2022 gepland staat te verschijnen, met mogelijk ook een tipje van de sluier over wat er daarna volgt.

Star Wars Celebration Anaheim

Star Wars Celebration vindt plaats op 27-30 augustus in Anaheim, Californië (Verenigde Staten).

De kans is echter groter dat de focus van Star Wars Celebration – gezien het feit dat we dan nog steeds lange tijd van de films uit 2024 en 2026 verwijderd zijn – vooral op Disney+ series ligt. We verwachten sowieso een trailer voor het tweede seizoen van The Mandalorian, dat in de herfst van 2020 zal verschijnen. Momenteel zullen de mensen van Lucasfilm en Disney tevens hard aan het werk zijn om ideeën uit te werken en nieuwe series binnen het Star Wars universum vorm te geven. Waar Marvel op de D23 Expo van augustus 2019 vele nieuwe live-action series aankondigde bleef Star Wars toch wat achter met enkel The Mandalorian, een Cassian Andor- en een Kenobi-serie op Disney’s eigen streamingdienst. Onze hoop is dan ook dat Lucasfilm op Celebration een vierde en misschien ook wel een vijfde serie aankondigt voor Disney+ om de tijd naar en tussen de aankomende films te overbruggen.

Herfst: het tweede seizoen van The Mandalorian

Op de dag dat het eerste seizoen van The Mandalorian eindigde, maakte bedenker en schrijver Jon Favreau bekend dat we in de herfst van 2020 het tweede seizoen tegemoet kunnen zien. Naar verwachting zullen in het tweede seizoen opnieuw verschillende regisseurs rouleren om de serie op de juiste manier in beeld te brengen, waaronder dit keer ook Jon Favreau zelf en Carl Weathers (in de serie te zien als Greef Karga). De enige hint die Favreau verder kon geven was deze foto op zijn Instagram, waarop we een Gamorrean zien.

View this post on Instagram

Season 2 of #TheMandalorian coming Fall 2020

A post shared by Jon Favreau (@jonfavreau) on

Star Wars in 2020: een nieuw decennium, een nieuw begin

Tot zover de verwachte Star Wars releases in 2020: zijn wij nog iets vergeten of heb jij een specifieke release waar je het meest naar uitkijkt? Laat het ons weten!

Lees verder

Artikelen

Laten we het hebben over het populairste personage in The Mandalorian

Geplaatst

op

Door

The Mandalorian

Laten we even de tijd nemen om het te hebben over het meest besproken personage uit The Mandalorian. Als je spoilers wilt voorkomen, lees dan niet verder. Dit artikel bevat verwijzingen naar in ieder geval de eerste twee afleveringen van de serie.
(meer…)

Lees verder