Review: Elstree 1976

Naast grote, gearriveerde sterren als Harrison Ford, Liam Neeson, Samuel L. Jackson en Forest Whitaker die de voornaamste rollen in de Star Wars saga spelen zijn er ook acteurs voor de nét wat kleinere rollen nodig. Een stormtrooper, een alien, een X-Wing piloot…ze zijn voor het maken van een Star Wars film keihard nodig. Deze acteurs staan minder in de spotlight en regisseur Jon Spira vond het tijd om daar verandering in te brengen. In zijn crowd-funded documentaire Elstree 1976 is de aandacht op negen personen gericht die in 1976 in de Elstree studios waren. Ze waren daar omdat er een film genaamd Star Wars werd opgenomen. Wat ze alle negen niet wisten is dat hun leven daarna nooit meer hetzelfde zou zijn…

De ‘9’ waar het in Elstree 1976 om draait zijn in willekeurige volgorde Dave Prowse (Darth Vader), Pam Rose (Leesub Sirln), Derek Lyons (Medal Bearer), Paul Blake (Greedo), Anthony Forrest (Fixer), Garrick Hagon (Biggs Darklighter), John Chapman (X-Wing pilot), Laurie Goode (Stormtrooper), Angus McInnes (Gold Leader) en later komt Jeremy Bulloch (Boba Fett) als tiende persoon er ook nog bij. Op Prowse na zijn het allemaal personages die maar in een paar scenes voorkomen, in sommige gevallen zelfs in een flits op de achtergrond.

In feite is Elstree 1976 simpel samen te vatten: al deze acteurs doen in dik anderhalf uur hun verhaal over hun roots, hoe ze in Star Wars terecht zijn gekomen en welke impact het heeft gehad.  De grote vraag is: is Elstree 1976 de moeite waard? Om heel eerlijk te zijn: het is een prima documentaire, maar doorgewinterde Star Wars fans (en ik neem aan dat veel van de kijkers dit zijn) zullen maar weinig nieuws ontdekken of horen.  Voor mij persoonlijk is dit ook geen documentaire die ik vaker zal kijken. Wat ik (let op: schaamteloze zelfpromotie coming up) wel een leuke bijkomstigheid vond is dat ik van de tien er acht (Lyons, Rose, Prowse, McInnes, Goode, Bulloch, Forrest en Blake) jaren geleden heb geïnterviewd over dezelfde onderwerpen (hoe men gecast werd, ervaringen op de set, etc). Wie weet is Spira hierdoor geïnspireerd?

Alle gekheid terzijde: Elstree 1976 is niet de beste Star Wars documentaire maar wel eentje die puur en eerlijk is…en als je wil weten welke acteur niet wist wie George Lucas was en aan hem vroeg of hij een kop koffie kon krijgen (en deze van Lucas kreeg) moet je zeker kijken!

Elstree 1976 is momenteel verkrijgbaar als DVD en Blu-ray in de Verenigde Staten. Over een Europese release is vooralsnog niets bekend.