Social Media

Artikelen

Moet je nu (opnieuw) beginnen aan Star Wars Battlefront II?

Geplaatst

op

Je mag het huis niet uit. Buiten lijkt een coronabesmetting op de loer te liggen. We moeten in isolatie in onze eigen huizen. Buiten lijkt ver weg. Gelukkig is er binnen genoeg te doen. Dit is de perfecte tijd om Star Wars Battlefront II (opnieuw) te starten. 

 

Er is geen game die ik meer heb moeten verdedigen dan Star Wars Battlefront II. Waar ik sinds de aankondiging van het spel enorm uitkeek naar de release (het eerste deel werd mijn meest gespeelde spel op mijn Xbox One ooit), werd de launch van het spel volledig onderuitgehaald doordat er lootboxen in de game zouden gaan zitten.  Electronic Arts had hun gretige handjes om de game geplaatst om het geniale werk van gameontwikkelaar DICE teniet te doen door de game te doorspekken met boxen die spelers konden kopen met echt geld. Normaliter is dat geen probleem wanneer het puur om cosmetische items gaat. Maar in Battlefront II lag het net wat anders. En iedereen wist de game massaal te negeren. De game is inmiddels meer dan twee jaar oud, is voor een spotprijs te koop en heeft alle problemen vervangen door bijzonder veel extra content. Geloof me, dit is het moment om met z’n allen terug te keren!

Battlefront II: wat Battlefront (2015) had moeten zijn

De eerste Battlefront van EA (2015) was een heerlijke shooter die geplaagd werd door het gebrek aan content. De basisgame was vrij kaal en alle uitbreidingen waren prijzig waardoor de community verdeeld werd. Deel twee zou het anders gaan doen. Er waren beloftes voor gigantische gevechten, grafische prachten die het realisme aan zouden tikken en er moest veel meer content komen dan in het eerste spel. Meer dan drie keer zoveel zelfs. Ook kwam er een volledige singleplayer, iets wat in het eerste spel compleet miste. Dit gaf een nieuw verhaal vanuit de ogen van The Empire. Want wat is de impact op mensen die The Emperor dienen wanneer de tweede Death Star boven de bosmaan van Endor ontploft, met Palpatine daarbij? Daarnaast zou de Season Pass verdwijnen en alle content na release gratis zijn. Als toefje op de taart werd studio Criterion (van Burnout) ingeschakeld om de vliegmissies voor hun rekening te nemen om meer snelheid toe te voegen. De belofte was gigantisch en nooit eerder keek ik zo enorm uit naar de release van een game.

 

 

Lootboxen

Iedereen had het over lootboxen toen de game verscheen. Het was mogelijk om behoorlijk wat extra’s vrij te spelen (at random, dat wel) door lootboxen te openen. Nieuwe en sterkere wapens, betere krachten, dat soort dingen. Dingen die best wat impact hebben op het spel. Wanneer je de digitale portemonnee trok had je dus duidelijk een voorsprong op gamers die dat niet deden. Pay to win, een drama. Elke website had het er over en vergat dat er, onder de lootboxen, een verdomd toffe game zat. Ja, de verhalende stand was misschien niet zo diepgaand als dat we hadden gehoopt, maar de multiplayer was van een bijzonder hoog niveau. Nooit eerder konden we als gamers het Star Wars-universum beleven zoals hier. Grafisch zag het er zo bizar goed uit en elk geluidje klopte met onze herinneringen uit de films. De actie knalde van het scherm, de geluiden lieten menig geluidsinstallatie bewijzen waarom ze zo duur waren. Er was een flink aantal locaties aanwezig, bekende personages, het speelde fantastisch. Maar niemand zag het, want lootboxen.

 

Echter, wat deze huidige generatie spelcomputers ons heeft geleerd, is dat games met een valse start vaak sterker terug kunnen komen. Omdat ontwikkelaars toch door gaan, steeds aan de game kan blijven sleutelen en feedback vanuit de fans van harte mee wil nemen in het proces. Dit zagen we al bij titels als Ghost Recon: Wildlands, For Honor en Rainbow Six: Siege. De oplettende lezer merkt dat Ubisoft dus als bedrijf bijna synoniem staat voor deze aanpak. Maar ook Battlefront II heeft deze tactiek toe weten te passen. Zo bracht DICE al een maand na de originele release de eerste grote update voor de game, gelinkt aan de release van The Last Jedi in de bioscopen. Met nieuwe maps en modi, Finn en Captain Phasma speelbaar en nieuwe voertuigen. De map op Crait is grafisch een lust voor het oog. Net zoals in de film spatten de rode korrels in het rond bij elke impact van een laser blast. Ook werd het verhaal uitgebreid voor de eenzame speler met Resurrection. Enkele nieuwe levels gingen verder waar de originele game ophield. En alles was uiteraard gratis.

 

 

Gratis uitbreidingen

Helaas vonden de bioscoopgangers The Last Jedi niet de beste Star Wars-film ooit (om het maar even zacht uit te drukken). De complete fanbase werd uit elkaar gedreven. Je vond de film geweldig of helemaal ruk. Wanneer je marketing van je game dan draait om zo’n film… yikes. Gelukkig bracht DICE niet veel later de mode Ewok Hunt, waarin je in de nacht op Endor met Ewok op Stormtroopers kon jagen. Het voelde haast als Star Wars-horror maar was een grote hit. Season 2 bracht content rondom de film Solo. Wederom nieuwe levels, modi, en mogelijkheden om te spelen. Lightsabergevechten werden opnieuw uitgerold om ze cinematischer te maken, er verscheen een offline Star Fightermodus en waren er meer manieren om jouw soldaat aan te passen. En, jawel, het bracht een hele hoop Clone Troopers. Je gaat nooit de fout in met Clone Troopers wanneer je het mij vraagt. Daarnaast werden Solo en Lando uit de film toegevoegd als speelbare personages. Een hele sterke update, maar ook Solo deed het in de bioscopen niet bijzonder goed. Wederom omdat de fanbase zo verstrooid was door The Last Jedi besloten veel fans de film te negeren. Als statement richting Disney. Heel jammer, want hierdoor werd de film een flop. En dat is zonde, wat Solo is awesome. En die content in de game? Volledig gratis, wederom.

 

Season 3 werd later toegevoegd en is tot op heden nog steeds mijn meest favoriete stukje DLC voor de game. Want jawel, eindelijk werd het mogelijk. We mochten eindelijk in deze grafische pracht de Clone Wars beleven vanaf de bekende slagvelden. Stap in de schoenen van een Clone en betreed het gevecht op Geonosis. Dice wist hier echt uit te pakken en bracht gevechten groter dan ooit. Daarnaast combineerde ze verschillende speelmodi in een enkele mode. Wanneer je ronde A wint, verplaatst het gevecht naar een andere locatie. Het brengt een grotere schaal naar de game. Ook werden Obi-Wan Kenobi, Grievous, Anakin Skywalker en Dooku speelbaar. DICE bracht meer balans in de game, meer offline manieren van spelen en nieuwe mogelijkheden qua gameplay. En geloof me, je hebt Battlefront II pas echt gespeeld wanneer je de Clone Wars gevochten hebt. Geonosis bleek een geweldig theater te zijn voor vieze, stoffige oorlogsvoering waarin de ontploffingen rijk zijn. En je raadt het al, ook de Clone Wars zijn volledig gratis te downloaden. 

 

Season 4 bracht een nieuwe map op Felucia en een zogenaamde’Large Scene singleplayer mode’ die geïnspireerd werd op de originele Battlefront II. Het was ook de intrede voor de Clone Commando’s. Iets wat spelers van Star Wars Republic Commando best kunnen waarderen gok ik zo. Snel werd dit opgevolgd met content uit de derde Star Wars-film sinds de release van de game. The Rise of Skywalker is ook volledig in de game te vinden. En dat brengt je zelfs de mogelijkheid om als BB-8 te spelen, iets wat compleet nieuwe manieren van spelen met zich mee weet te nemen. Het is allemaal wederom compleet gratis.

 

 

Nee, Battlefront II is niet meer die game die geteisterd werd door lootboxen. Het is ook niet meer de game die iets meer dan twee jaar geleden verscheen. Het is een gigantische bulk aan content, met enorm veel manieren van spelen, gecombineerd met alle momenten uit de Star Wars Saga. En het verdient het om gespeeld te worden. Dus pluk die game van een digitale winkel en geef het (opnieuw) een kans. Buiten is Corona te vinden, je moet toch binnen gaan blijven de komende tijd. DICE heeft Battlefront II niet laten vallen. En dat moeten wij ook niet doen.

Zag A New Hope toen hij drie was met zijn ouders onder de noemer 'je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen'. Kreeg een Atari 2600 in hetzelfde jaar. Goede opvoeding noemen ze dat. Oprichter Star Wars Games: From a Certain Point of View.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

Collector’s Edition: #3 Tim Veekhoven

Geplaatst

op

Door

Tim Veekhoven

Collector’s Edition is een onderdeel op deze site waar we, in samenwerking met Echo Base, een aantal vragen stellen aan hele fanatieke Star Wars verzamelaars, over hun passie en over hun collectie.

In dit derde deel een kort vraaggesprek met Tim Veekhoven.

Ik denk dat een aantal mensen je zullen kennen van TeeKay-421, maar kan je jezelf voorstellen?

Ik ben Tim Veekhoven en inderdaad medeoprichter en voorzitter van TeeKay-421 vzw, de Belgische Star Wars fanclub. Ik ben ook de verantwoordelijke uitgever van het TeeKay-421 Magazine. Op Yodapedia ben ik een van de ‘bureaucraten’ (zoals dat heet) en ik heb in de loop der jaren aan verschillende officiële ‘Star Wars’-projecten meegewerkt. Begin jaren ’90 ontdekte ik de boeken van West End Games waardoor ik lid werd van de officiële Lucasfilm Fanclub, maar waardoor ik vooral bijzonder geïnteresseerd raakte in de realistisch uitgebouwde leefwereld van het ‘Star Wars’-universum.

Uiteindelijk resulteerde die interesse in erkenning vanuit Lucasfilm die onder andere begon bij ‘What’s the Story’ (waar vier van mijn achtergrondverhalen werden gekozen). Daarna schreef ik een tijdlang artikels voor de officiële Star Wars website. Samen met Kevin Beentjes en Sander de Lange heb ik ook de rubriek ‘Rogues Gallery’ verzorgd in Star Wars Insider (2013-2014) op vraag van Leland Chee van de Lucasfilm Story Group. Daarna werd ik gevraagd om artikelen te schrijven voor ‘Build the Millennium Falcon’ (DeAgostini) en heb ik comics van Marvel vertaald voor de markt in Vlaanderen en Nederland. Momenteel schrijf ik voor de nieuwe Star Wars Encyclopedia van DeAgostini (Spanje) / Altaya (Frankrijk).

Wanneer ben je begonnen met verzamelen?

Ik heb mijn eerste Kenner figuurtjes gekregen nadat ik ANH en TESB kort na elkaar in de bioscoop had gezien. Dat moet eind 1980 of begin 1981 zijn geweest. In de jaren ’80 heb ik heel veel gespeeld met ‘Star Wars’, maar ook met speelgoedwielrenners en ‘Masters of the Universe’. Hoewel ik wel al wat extra items van ‘Star Wars’ had buiten het speelgoed, ben ik pas echt beginnen verzamelen eind jaren ’80. Toen begon ik te zoeken naar alles wat met ‘Star Wars’ te maken had, zoals comics, posters, boeken enzovoort. Dat was eigenlijk een leuke periode om te verzamelen, ook al was er nauwelijks wat te vinden. Verzamelen was toen effectief gebaseerd op de hoop om ergens iets te vinden.

Wat verzamel je allemaal?

Mijn interesse op gebied van verzamelen is nogal ruim. Ik volg sowieso de meeste nieuwe items van Hasbro (3.75” en 6”). Aan een vintage verzameling komt eigenlijk nooit een einde, zeker omdat ik geïnteresseerd ben in alle soorten items uit die periode, gaande van action transfer en tandenborstels tot boeken en schoolgerief. Die items worden vaak onder de pejoratieve noemer ‘odd balls’ geklasseerd, maar die term stoort mij mateloos. Daar zitten heel veel mooie en unieke items tussen. Ik volg uiteraard ook het merendeel van nieuwe boeken en comics, want anders zou ik moeilijk artikelen kunnen schrijven.

Daarnaast heb ik nog een aantal nicheverzamelingen, zoals ‘Star Wars: Droids’, ‘Star Wars: Ewoks’, Star Tours, Micro Machines (uitgezonderd Action Fleet) en West End Games. Ik hou ook erg van items die verschenen in de vroege ‘Renaissance’ periode (eind jaren ’80 / begin jaren ’90). Ik gebruik ook nooit de benoeming ‘Dark Ages’ voor de periode tussen de eerste twee trilogieën omdat ‘Star Wars’ toen begon aan een terugkeer. Het waren enkel ‘Dark Ages’ voor wie op dat moment niet (meer) met ‘Star Wars’ bezig was. Buiten items uit de vaste reeksen, heb ik uiteraard ook items die ik gewoon leuk vind, maar waarvan ik niet de hele reeks volg. Denk bijvoorbeeld aan LEGO sets, wat Funko POPs, Hot Wheels en oudere reeksen zoals Applause of Galactic Heroes (van Hasbro). Buiten ‘Star Wars’ is er wel niets dat ik verzamel.

Heb je een ruimte waar je al je Star Wars items bij elkaar hebt?

Mijn verzameling staat momenteel in drie ruimtes. Bij mijn ouders is mijn oorspronkelijke SW-kamer gevestigd en daar staat nog altijd veel, gaande van Hasbro items (o.a. prequel era), Sideshow figuren en wat Gentle Giant mini-busts / beelden tot boeken, posters, trading cards enzovoort. In mijn bureau staan voornamelijk Hasbro figuren, Micro Machines en de boeken / comics die nodig zijn voor research. De zolder is recent volledig vernieuwd en daar staan nu mijn vintage items. Daar is ook een deel voorzien voor de verzameling van mijn echtgenote, vooral Barbie en Harry Potter (LEGO).

Pak je je action figures uit of verzamel je ze MOC (mint on card)?

Van alle items die zijn uitgekomen na de vintage periode, heb ik 95% uitgepakt. Af en toe zijn er wel items die ik echt mooi vind in de verpakking, maar dat zijn geen figuren. De verpakking bij moderne figuren is voor mij bijzaak. Het enige dat ik echt op kaart hou zijn carded vintage figuren of andere vintage items die ik mooier vind in en door de verpakking.

Wat is je meest waardevolle item, emotioneel of in geld?

Het is uiteraard leuk om een aantal zeldzamere items te hebben, maar of die nu veel of weinig waard zijn maakt intrinsiek weinig uit. Ik ben niet van plan om mijn collectie te verkopen. De waarde van items kan trouwens snel veranderen en zeker van vintage is de waarde de laatste jaren flink de hoogte in gegaan. De prijzen die momenteel worden gevraagd voor sommige vintage figuren zijn echt hoog. Niet dat die prijzen allemaal incorrect zijn, maar ik ben toch vooral blij dat mijn losse R2-D2 pop-up saber destijds gewoon 150 Belgische frank kostte.

Ik ben ook net op tijd begonnen met carded vintage toen ze nog ietwat betaalbaarder waren. Items die je krijgt als cadeau hebben inderdaad een grote emotionele waarde die volledig kan losstaan van hun objectieve waarde. Van veel vintage items weet ik nog wanneer ik ze ongeveer kreeg als kind en uit welke winkel ze kwamen. Maar dat heb ik dan weer helemaal niet met de moderne figuren. Ik vind de moderne Hasbro reeksen heel mooi, maar de toegevoegde waarde van veel items is tegenwoordig gewoon veel kleiner dan dertig jaar geleden. Alles wat je toen vond, was van goudwaarde terwijl er nu een overvloed is aan items, hoe leuk ze ook zijn.

Zijn er bepaalde items waar je al heel lang naar op zoek bent?

Ik heb geleerd om blij te zijn met wat ik heb in plaats van mij te ergeren aan wat ik nog zou willen. Maar dat wil niet zeggen dat ik uiteraard niet regelmatig zoek naar nieuwe, leuke dingen. Dat gaat vooral om vintage items om de collectie aan te vullen, een aantal Palitoy versies van playsets, Play-Doh sets en items van ‘Droids’ en ‘Ewoks’ die enkel in bepaalde landen zijn verschenen. En ik zou ook graag een gele vintage ‘TheForce Lightsaber’ vinden. Van moderne items zijn het nog enkele zeldzame sets van Micro Machines, zaken uit de Disney parken (Droid Factory figuren) en een handvol items van ‘The Clone Wars’ die ik destijds door de stortvloed aan nieuw materiaal niet had gekocht.

En uiteraard het nog verder aanvullen van nicheverzamelingen zoals Star Tours. De veranderde wetgeving (Brexit en de nieuwe wetgeving omtrent douane uit de VS) maakt het verzamelaars trouwens best lastig tegenwoordig in Europa. Een buitenkans, zoals toen je onlangs via de Europese Disney Stores wat merchandising kon aanschaffen uit Galaxy’s Edge, is daarom altijd mooi meegenomen.

Tot slot wil je nog reclame maken voor TeeKay-421 ?

TeeKay-421 vzw bestaat volgend jaar 25 jaar en dat is een jubileum waar we best trots op mogen zijn, denk ik. Zeker omdat de doelen van de club, fans informeren over Star Wars en hen bij elkaar brengen, nog steeds bewaard blijven. We organiseren verschillende meetings en uitstappen per jaar (in elk geval in de jaren zonder corona) en het TeeKay-421 Magazine blijft de kern van onze fanclub. In juni hebben we ons 96ste Magazine gepubliceerd, dus volgend jaar zal nummer 100 verschijnen. Gelukkig kan de fanclub en het magazine rekenen op een vaste groep medewerkers.

Het Magazine bevat origineel geschreven artikelen over alle aspecten van Star Wars, zoals het universum, het maken van de films, merchandising en reviews. Iedereen uit België en Nederland is welkom bij onze fanclub en je kan op elk moment lid worden. Voor Nederland is het lidgeld wel wat duurder vanwege de extra verzendkosten. Je kan ook onze pagina volgen op Facebook die dagelijks wordt voorzien van content, maar wil je echt genieten van alle voordelen van het abonnement / lidmaatschap, dan kan je uiteraard ook lid worden. Die voordelen kan je bekijken op onze website.

Heb je al een verzameling of wil je er een beginnen kijk dan eens op de Facebook site van Echo Base. Vintage Star Wars en Modern Star Wars.

Lees verder

Artikelen

Tijdverdrijf op de Millennium Falcon: wat is holochess?

Geplaatst

op

Door

De holochess-tafel is misschien wel een van de meest herkenbare delen van de Millennium Falcon. Maar wat is dit dit holografische schaakspel, ook wel “dejarik” genoemd, en hoe speel je het? (meer…)

Lees verder

Artikelen

Knights of the Old Republic komt naar Nintendo Switch

Geplaatst

op

Door

De geliefde game Star Wars: Knights of the Old Republic komt naar de Nintendo Switch. Uitgever Nintendo heeft dat bekendgemaakt in de nacht van donderdag op vrijdag, in een Nintendo Direct-uitzending. (meer…)

Lees verder

Artikelen

The Bad Batch: “Kamino Lost”

Geplaatst

op

Door

Kamino

Vandaag verscheen alweer de laatste aflevering van Star Wars: The Bad Batch genaamd “Kamino Lost” op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

Na de cliffhanger die we vorige week kregen toen Tipoca City op Kamino werd opgeblazen, is het nu de beurt aan de leden van de Bad Batch om zichzelf te redden en de planeet veilig te verlaten. ‘Gelukkig’ onthult de beschrijving van de aflevering in één zin al dat dit ze gaat lukken, voor het geval de aankondiging van een vervolgseizoen dat nog niet deed.

De spanning was ver te zoeken in “Kamino Lost”

Ik zal maar gelijk eerlijk zijn, ik was niet onder de indruk van deze aflevering. Ik had gedacht en misschien gehoopt (daar gaan we weer met de verwachtingen, Marc) dat de gebeurtenissen aan het eind van het seizoen een opzet konden zijn voor een heel andere setting en verhaal in seizoen 2. “Kamino Lost” sluit de actie van het seizoen op een redelijk bevredigende manier af, al was de balans tussen actie en plot wat mij betreft te weinig in balans. Het overgrote deel van de aflevering zien we Clone Force 99 ploeteren om de vernietiging van Tipoca City te ontkomen, terwijl we met dank aan de geniale stagiaires bij Disney+ al wisten dat ze er heelhuids uit gaan komen.

Even serieus: “In dit tweede deel zien we hoe The Bad Batch Kamino weet te verlaten.”, hoe krijg je het voor elkaar om met één enkele zin de seizoensfinale meteen oninteressant te maken?! Ik hoopte dat we gaandeweg naar het eind qua plot nog wat zouden meemaken, maar niets bleek minder waar. We kregen te zien hoe de Bad Batch hun onrust op Kamino overleeft, evenals een hele kleine glimp op de toekomst wat betreft Crosshair en The Empire. Maar dat Nala Se zou worden ingezet om de kloontechnologie van de Imperials te stimuleren wisten we natuurlijk al.

En dat de naïeve Omega zelfs een haast verloren droid nog probeert te redden terwijl het zo’n beetje onze laatste hoop was op een emotioneel moment in dit hele seizoen (!) was wel de kers op de taart van een aflevering die niets meer kon brengen dan we al wisten en konden verwachten. Geen enkele verrassing. Saai.

Kamino

Crosshair werkt na lange tijd weer samen met de Bad Batch, met als doel om Kamino te ontsnappen.

Crosshair’s inhibitorchip is al verwijderd?

Wat hebben we gezien? De Bad Batch rent door hun verwoeste thuiswereld terwijl ze proberen terug te komen naar de oppervlakte. Er is een ongemakkelijke samenwerking tussen onze helden en Crosshair, ze weten te ontsnappen met behulp van drijvende pods, maar Crosshair weigert zich bij hen aan te sluiten. Hij onthult dat hij zijn inhibitorchip al lang geleden heeft laten verwijderen en dat zijn keuze voor de Imperials een bewuste is. Ik vraag me dan gelijk af hoe en wanneer dit zou moeten zijn gebeurd, want we zagen eerder in het seizoen nog dat zijn inhibitorchip werd versterkt. Of zou hij hebben gebluft? Uiteindelijk lukt het de Bad Batch om te ontsnappen en Crosshair kiest ondanks alles nog steeds ervoor om met The Empire te werken. De kans is hierdoor erg groot dat hij zal terugkeren als vijand van de Bad Batch.

Kamino

Omega probeert Crosshair te redden wanneer hij onder water vast komt te zitten.

Het was zeker niet de meest opwindende of impactvolle aflevering van The Bad Batch, de nadruk op actie laat weinig tijd over voor karakter- en verhaalontwikkeling. Vanuit commercieel oogpunt gezien snap ik ook niet waarom we niet iets meer van Fennec hebben gezien en waar de onthulling dat Omega genetisch vrijwel gelijk is aan Boba Fett goed voor is geweest. Was het niet logisch geweest om de ontmoeting tussen Fennec, Omega en Boba in dit seizoen plaats te laten vinden – met oog op The Book of Boba Fett in december?

Het einde van dit seizoen voelt meer als een einde dat je halverwege een seizoen kunt verwachten. Ik wil graag vasthouden aan de gedachte dat ik het eerste seizoen van zowel The Clone Wars als Star Wars Rebels ook niet bijster interessant vond, laten we hopen dat voor The Bad Batch hetzelfde geldt. Bij de aankondiging van de serie was ik al niet razend enthousiast en de conclusie moet na het eerste seizoen helaas zijn dat ik nog steeds wacht om er echt in te worden getrokken. Daarom blijf ik na 16 afleveringen helaas met teleurgestelde gevoelens achter. In Filoni we trust?

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.