Star Wars Battlefront Review

Audiovisueel dicht bij perfectie.
Geweldige Star Wars simulator.
Walker Assault en Supremacy episch.
Snel repetitief door gebrek aan content.
Te simpel voor gevorderde gamers.
Progressie om zeep geholpen.
Star Wars Battlefront is een weerzinwekkend goede Star Wars simulator, waar de fans op audiovisueel gebied hun vingers bij kunnen aflikken. Helaas laat de game bij een aantal andere punten een paar flinke steken vallen, waardoor het niet een klassieker is.
Cijfer7.5

Star Wars: The Force Awakens is nog maar een maandje slapen van ons verwijderd. Om het wachten iets verdragelijker te maken komen EA en DICE met de first-person shooter Star Wars Battlefront. Weet deze game de pijn van het wachten te verzachten, of schiet je liever een proton torpedo in de thermal exhaust port van de game? Check de Star Wars Battlefront Review van Star Wars Awakens voor het definitieve antwoord!

A long time ago in a galaxy far, far away…

De eerste twee Star Wars Battlefront games, ontwikkeld door de inmiddels gesloten studio Pandemic, zijn voor veel gamers en Star Wars fans nog steeds klassiekers. Ik ben een van die gamers met een dik nostalgisch gevoel voor deze titels en de chaos die ze met zich meebrachten. Aangezien de Battlefront games in de opzet al leentjebuur speelden bij de Battlefield games, is het alleen maar logisch dat DICE het stokje overneemt. Battlefield 4 is een game die ik nog regelmatig speel, dus hoe kan het mis gaan?

Op het gebied van de presentatie heeft DICE in ieder geval ontzettend zijn best gedaan. Grafisch is Star Wars Battlefront simpelweg één van de best uitziende games dit jaar, al dan niet één van de mooiste games ooit gemaakt. Alle kleine details uit ons favoriete fictionele sci-fi universum zijn met een weerzinwekkend oog voor detail in de game gezet. Fotorealistische locaties als de bossen van Endor en de ijzige vlaktes van Hoth lijken alsof ze van het witte doek af zijn gesprongen, recht de game in.

Dit geldt ook voor het sound design in de game. Alle iconische geluidseffecten, zoals het laserschot van de E-11 Blaster of het gejank van de TIE-Fighter als deze voorbij vliegt zijn net als de graphics met een fantastisch oog voor detail in de game gezet. Als daarnaast ook nog eens de klassieke melodieën van John Williams door de speakers galmen, dan kan je me opvegen. Als er dan één ding is wat deze game ontzettend goed doet is het wel het echte Star Wars gevoel overbrengen. Ik durf het de meest authentieke Star Wars game tot nu toe te noemen.

Star Wars Battlefront Review

Gigantische looptanks

Dit Star Wars gevoel vertaalt zich ook goed in de verschillende gamemodi. De modus Walker Assault is de hoofdattractie van Star Wars Battlefront, waar de Imperials twee AT-ATs naar de rebellenbasis moeten escorteren. Het is aan de vrijheidsstrijders om deze gigantische looptanks te stoppen. Deze modus gaf mij echt het gevoel alsof ik een Star Wars game anno 2015 aan het spelen was. Toen ik de AT-ATs zag opdoemen aan de horizon, terwijl er boven mijn hoofd TIE-Fighters en X-Wings voorbijschoten en er overal om me heen blaster schoten in het rond vlogen… Alle fantasieën die ik als kleine jongen had komen uit in deze stand.

Andere modi als Droid Run, waarin je drie GNK Droids moet claimen en beschermen, zijn ook vermakelijke variaties op bestaande shootermodi. Met een dikke Star Wars saus natuurlijk. Met deze modi (behalve Hero Hunt, de vreselijkste modus ooit) is niets mis. Het is alleen jammer dat de game op andere gebieden zo weinig om handen heeft. Star Wars Battlefront is alleen multiplayer. naast een aantal zwakke training missies. Dit is an sich geen probleem, behalve dat de game niet genoeg content biedt om mij als gamer op de lange termijn geïnteresseerd te houden. De vaak herhalende locaties mogen dan wel goed ontworpen zijn, ze worden (vooral in Supremacy en Walker Assault) snel repetitief.

Neem bijvoorbeeld de speelbare helden en schurken. Luke Skywalker, Han Solo, Princess Leia, Darth Vader, Palpatine en Boba Fett zijn de enige aanwezig in de game. Chewbacca schittert door afwezigheid. Hetzelfde geldt voor de voertuigen in de dogfighting modus Fighter Squadron. Hier zijn alleen maar de X-Wing, A-Wing, TIE-Fighter en TIE Interceptor te besturen. Wat is er gebeurd met de B-Wing, Y-Wing, TIE Bomber en TIE Defender? Al deze logische, maar ontbrekende elementen zoals een level op Yavin IV, de Death Star of Bespin geven mij het gevoel alsof de game te snel in de winkelrekken geschoten is. Of dat we al deze elementen pas later als DLC voorgeschoteld krijgen.

Star Wars Battlefront Review

Laagdrempelig laserschieten

Het gebrek aan content is nog te verwaarlozen als de game de aandacht lang genoeg vasthoudt, maar helaas laat DICE ook hier een aantal steken vallen. Dit komt vooral omdat de gameplay erg simpel is; blaster rifles hebben niet tot nauwelijks terugslag en het is lekker simpel om andere spelers om zeep te helpen. Er is natuurlijk niets mis met een laagdrempelige shooter, ik kan het zelfs waarderen dat de inzet was om Star Wars Battlefront niet alleen voor die hard gamers te maken. Het is alleen wel pijnlijk dat er voor de doorgewinterde gamers onder ons geen uitdaging of diepgang mogelijk is.

Dit komt omdat er maar 11 geweren vrij te spelen zijn, die in vergelijking met andere shooters niet naar je eigen wensen aan te passen zijn. Ook was ik teleurgesteld met het gebrek aan samenwerking in de game waardoor een strategie vormen met andere spelers nagenoeg onmogelijk is. Het is niet mogelijk om via teamspeak te communiceren met mede teamgenoten of om standaard commando’s aan ze te geven. Hierdoor kreeg ik het gevoel soms in mijn eentje te vechten terwijl dit niet zo was.

Verder is progressie in Star Wars Battlefront niet op een bevredigende manier uitgewerkt. Door het spelen van potjes krijg je credits en ga je levels omhoog, en op elk level kan je nieuwe wapens en andere dingen kopen. Het probleem is alleen dat je rond level 25 nagenoeg alles al vrijgespeeld hebt. En omdat je wapens en voertuigen niet kan aanpassen en het aanpassen van je personages gelimiteerd is tot een aantal verschillende hoofden in plaats van pantserstukken geeft dit niet de motivatie om verder te spelen. Al helemaal gezien het beperkte aantal maps voor Walker Assault de game snel repetitief maakt.

Star Wars Battlefront Review

Star Wars Battlefront Review – Een Star Wars simulator zonder diepgang

Na het lezen van mijn Star Wars Battlefront Review denk je vast dat ik de game één groot brok teleurstelling vind, maar dat is niet zo. De game blijft ondanks zijn tekortkomingen nog steeds ernstig vermakelijk en het zal zeker een game zijn die ik vaak in mijn PlayStation 4 zal stoppen voor een paar rondjes.

Toch ben ik als ik Star Wars Battlefront speel ben verwikkeld in een tweestrijd tussen mijn liefde voor Star Wars en mijn gevoel als gamer. Aan de ene kant smelt ik als een kaars bij het zien van de geweldige graphics, de epische geluidseffecten en de muziek en alle kleine knipoogjes naar de de originele trilogie. Aan de andere kant ben ik als gamer teleurgesteld in het gebrek aan content, de te simpele gameplay en het feit dat de game de aandacht gewoon niet lang genoeg vasthoudt. Misschien zal de game meer te bieden hebben als de DLC uitkomt. In mijn ogen moet de game ook interessant genoeg zijn en blijven zonder een dure Season Pass van 50 euro.

Als je net als ik een gigantische Star Wars fan bent, is Star Wars Battlefront een prima tijdverdrijf. Zeker als je niet een fanatieke gamer met torenhoge verwachtingen bent. Maar voor de doorgewinterde shooter fan is de game toch net iets te simpel. Misschien zijn mijn verwachtingen als gamer te hoog, en het kan zijn dat je als Star Wars fanatiekeling urenlang van de game kan genieten. Persoonlijk ben ik toch meer op zoek naar wat diepgang in mijn games.