‘Vijf manieren om Star Wars te redden’. Dat was de kop van een artikel op rogerebert.com. Ik kon het niet laten om te klikken en te kijken wat deze filmrecensenten te zeggen hadden over de films. Vervolgens kon ik het niet laten om even stoom af te blazen.
“Star Wars is losing its steam”. Al meteen met deze eerste zin had de schrijver van dit stuk mijn aandacht te pakken. Ik ga hier niet teveel aandacht alleen wijden, maar I find your lack of faith disturbing.
‘Five Ways to Save Star Wars’ verscheen op een filmwebsite opgedragen aan Roger Ebert. Roger Ebert was een Amerikaans filmrecescent en onder meer winnaar van een Pulitzerprijs. De aan hem opgedragen website wordt deels gevuld met content van schrijvers wereldwijd. Zo ook het artikel ‘Five ways to save Star Wars’, door Omer Mozaffar.
Positief naar Empire en Sith
De eerste manier volgens Mozaffar is een trilogie maken die positief is naar de Empire en de Sith. Op het eerste gezicht, vond ik dit een cool idee. Films die zich focussen op de ‘inner workings’ van de Empire en de Sith, zoals je bij de Godfather ook naar binnen kijkt bij de ‘bad guys’.
Positief kijken naar deze partijen lijkt me ietwat geforceerd, maar een blik op het Star Wars-universum vanuit het oogpunt van de slechteriken lijkt me oprecht interessant. Uiteraard hebben we genoeg scenes en ander materiaal over hoe het er in het rijk van Palpatine aan toegaat, maar ik zou er best wat meer van willen.
Toen bleek dat echter niet helemaal het idee van Mozaffar. Mozaffar pitcht een verandering van de canon. Hij wil dat de inspiratie van de Empire wordt aangepast op basis van nieuwe inspiratiebronnen en zowel de oorsprong van de Empire als de Sith binnenin de canon worden aangepast zodat kijkers meer sympathie voor de partijen krijgen.
Dat lijkt me dus volledig de verkeerde manier. Je past een continuïteit aan die al sinds de jaren zeventig vaststaat en krijgt een soortgelijk iets de creatie van Star Wars: Legends. Ja, je geeft meer ruimte aan toekomstige schrijvers en filmmakers om hun eigen ding te doen maar je vernietigt ook jaren aan bestaand werk en ideeën en verhalen waar fans al gehecht aan zijn geraakt.
Als dat echt is wat je wilt doen om fans terug te trekken naar Star Wars en ‘nieuw leven in te blazen’, dan heb je naar mijn idee geen liefde voor het verhaal meer.
Pak het systeem aan
Het volgende punt van Mozaffar is het aanpakken van de gevestigde orde. De oude films zijn volgens Mozaffar gevuld met politiek commentaar en missen de nieuwe films dit. De schrijver wil dat Star Wars teruggaat naar deze politiek kritische roots omdat ‘zijn land’, Amerika, ‘het nodig heeft’.
Ik heb het altijd gaaf gevonden wanneer films inspiratie halen uit de realiteit. Maar wanneer een sciencefiction-epos zich laat leiden door het feit dat het commentaar wil leveren de wereld, in plaats van het vertellen van een mooi verhaal, dan ben je draad verloren.
Voor mij is Star Wars escapisme naar een ander universum waar ik me laat fascineren door nieuwe werelden en figuren. Ik kijk voor het fantastische verhaal en leef er van op. Ik hoef niet telkens geconfronteerd te worden met de harde realiteit van de wereld, dat zie ik in het dagelijks leven al genoeg.
Rebooten
De derde optie volgens Mozaffar, is een reboot van de Star Wars-canon. Daarbij wil hij een plaatsvervangende film voor The Phantom Menace.
Vertel het hem, Luke.
Haal Star Wars naar televisie
Op zich, goed punt. Beetje jammer dat Mozaffar meteen Star Trek erbij pakt, maar verder heb ik hier weinig in te brengen. We hebben meerdere tv-shows gehad over Star Wars en die waren/zijn ontzettend leuk.
Verschillende invalshoeken en manieren van het vertellen van Star Wars-verhalen ben ik helemaal voor. Er is genoeg te zien en te doen in het universum.
Voeg complexiteit toe
Mozaffar gaat door met de veronderstelling dat Star Wars een complexiteit nodig heeft zoals te zien bij de helden (en slechteriken) in het Marvel-universum. Personages die worstelen met innerlijke tegenstellingen en morele dilemma’s. Ik ben het er helemaal mee eens dat deze complexiteit een film interessant maakt, maar als ik het goed begrepen heb is dat al volledig waar Star Wars over gaat.
Personages die worstelen met het goede en het kwade in zich. Die zich laten leiden door een van deze twee en de gevolgen van hun keuzes moeten ondergaan. Figuren door hel en terug zijn gegaan of dromen najagen over de toekomst van het universum. Star Wars zit vol van complexiteit.
Het gebeurt niet vaak dat ik echt even verbaasd ben over een artikel van een professionele recensent. Maar dat is wellicht het enige van Mozaffar zijn vijf reddingen waar ik door onder de indruk ben.