Social Media

Columns

The First (Watching) Order

Geplaatst

op

Met de toevoeging van Solo: A Star Wars Story aan de saga, wakkert er weer een oude discussie op: Wat is nou de goede volgorde om alle films te kijken? Ik blijf het interessant vinden om te zien hoe mensen andere volgordes aanhouden om te kijken en daar een eigen waarde aan hechten.

Toen ik eindelijk mijn vriendin zo ver kreeg om de films met me te kijken, wilde ik haar laten beginnen bij Episode IV: A New Hope. Ik zelf kijk graag op de volgorde van productie. Ik ben te jong om de hype van de Original Trilogy mee te hebben gemaakt en toen ik het universum van Star Wars inrolde moest Episode III nog worden gereleaset. Voor mij is de volgorde van productie daarom een manier om in te leven met de mensen die er al vanaf het begin bijzijn. Daardoor kan ik zien wanneer ergens een easter egg of verwijzing zit, dat dit daadwerkelijk als verwijzing bedoeld is naar vorige films. Het is een manier om de films en achterliggende productie meer te waarderen.

Met mijn vriendin mocht het echter niet baten. Ze volgde het niet zo goed als ik zou willen en uiteindelijk besloten we opnieuw te beginnen, ditmaal bij The Phantom Menace. Dat liep ook al snel vast. We zijn halverwege gestopt en hebben inmiddels nog steeds niet verder gekeken.

Waarschijnlijk proberen we het binnenkort weer, maar dan met The Force Awakens. Daar had ik in het begin toch moeite mee. Je volgt het verhaal niet chronologisch, niet volgens de productie, maar aan de andere kant begint het verhaal waar de makers willen dat nieuwe kijkers kunnen inhaken en beginnen. Er valt dus wel wat voor te zeggen.

Machete

Een andere kijkvolgorde waar ik langs ben gekomen, is de Machete-volgorde. Daarbij begin je bij episode IV, dan kijk je V en daarna kijk je eerst II en III (The Phantom Menace sla je over) als een soort flashback, waarna je weer verder gaat met VI en door. Echter: Waar passen Rogue One, Solo en Clone wars? Vrij simpel: Die zitten er niet in.

Rod Hilton, de maker van de Machete volgorde, kan je zien als ietwat een purist. Zijn volgorde is bedoeld om te focussen op het verhaal van Luke en niet meer dan dat. Bij de Prequels en Original serie moest hij daarom een aparte volgorde opzetten, en alles wat daarna komt bij de episodes ziet hij als een epiloog. Films als de spin-offs passen niet bij Luke’s verhaal, dus die zijn ‘overig’.

Deze volgorde moet ik nog eens proberen, maar een van mijn beste vrienden zweert erbij. Het is een aparte ervaring en voegt volgens hem echt iets toe aan het verhaal van Star Wars.

Ernst Rister

Maar we gaan verder! Een alternatief voor de machete volgorde is de Ernst Rister-versie. De Rister-volgorde werd geïntroduceerd op een Star Wars-forum. Deze volgorde is in principe hetzelfde als Machete, alleen kijk je na V wel I, in plaats van die over te slaan. Ik heb niets verder kunnen vinden van Rister, dus wat hij vindt van de plek van de spin-offs kan ik je niet vertellen.

Time Machine

Oké, oké. Nog ééntje dan, en wellicht de meest uitgebreide. De Time Machine-volgorde gaat als volgt. Je kijkt eerst de originele trilogie, de pre-remaster versies. Geen extra Jabba-scene in A New Hope, geen Jedi Rock in Return of the Jedi, geen enkele extra toevoeging. Daarna kijk je de prequels. Vervolgens kijk je nog een keer de originele trilogie, maar dan de volledig geremasterde versies.

Tenslotte kijk je de films verder op volgorde van productie. De bedoeling van deze volgorde is dat je van de saga geniet door elke versie en uitgave te bekijken. Alles wat er is gemaakt en van is gekomen op elke mogelijke manier.

Deze klinkt de moeite waard, maar dan moet ik wel Marktplaats af gaan struinen voor de originele versies van Episodes IV tot VI.

Wat vindt de maker?

Dan is het toch nog leuk om te kijken naar wat de maker van Star Wars vindt. George Lucas heeft volgens The Independent in een interview verklaard dat je de numerieke volgorde moet volgen. Gewoon I tot en met VIII. “Dat het lang duurde om te filmen, betekent nog niet dat je het niet op volgorde moet doen.”

Touché, George. Touché…

 

Bonusronde

Op aanraden van mijn lieftallige collega Dennis: de D. Pellegrom-volgorde.

A New Hope > Empire Strikes Back > Return of the Jedi > De twee Ewok-films > The Phantom Menace > Attack of the Clones > Revenge of the Sith. Hoe het verder gaat vanaf daar, moet je aan hem vragen.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Columns

Hey developers, waar blijft die Mandalorian videogame?!

Geplaatst

op

Door

Mandalorian videogame

Het moge duidelijk zijn; het tweede seizoen van The Mandalorian doet het bijzonder goed. Het weet de gesprekken goed op gang te houden en menig Star Wars-fan (en nieuwkomer) kippenvel te geven en te laten juichen op de bank. Het verhaal van Din Djarin en zijn missie om The Child bij de Jedi te krijgen heeft enorme potentie. Ik zie die potentie dan ook enorm in een videogame. Maar waar blijft die?

Het idee rondom een ‘The Mandalorian videogame’ is niet vreemd. De serie heeft als opzet een narratief wat heel makkelijk over te zetten is naar dit stukje digitaal entertainment. Mando heeft een hoofdmissie. Om deze te voltooien vliegt hij van planeet naar planeet om informatie te verzamelen en aldaar een personage te vinden. Dit personage helpt Mando, mits Mando iets voor hem doet. Een secundaire missie is een feit. Of, zoals gamers dat graag noemen, een side mission. De vele missies die aan de zijkant toegevoegd worden brengen Mando steeds dichterbij dat wat hij nodig om zijn hoofdmissie te voltooien.

De serie vertaalt zich perfect naar een Mandalorian videogame

Daarnaast verkrijgt Mando tijdens de serie steeds nieuwe stukken Beskar waarmee we al zagen dat hij zijn armor kan versterken. Iets wat ook in elke game terug komt tegenwoordig. De perfecte dekmantel voor een Mandalorian videogame. De mogelijkheid om jezelf te versterken met objecten die je wint door (zij)missies te voltooien, of door objecten die je in de wereld vindt. Een sterker harnas. Een paar uur later de mogelijkheid tot een jetpack om daarmee op plekken te komen waar je eerder niet gaan kon. Door vijanden te verslaan genoeg ervaringspunten verzamelen om upgrades vrij te spelen, zoals kleine raketjes die uit je armor komen om een grote groep vijanden in één keer aan te vallen. En wanneer je echt voldoende punten hebt weten te verzamelen is het zelfs mogelijk om een hele sterke raket in je jetpack te stoppen. De game schrijft zichzelf, toch?

Het verhaal van de serie hoeft hierbij niet eens tot op de letter gevolgd te worden. Games hebben de creatieve vrijheid om meer te doen dan een aflevering van een serie. In drie uur gameplay kun je meer doen dan in een dertig minuten durende episode. Het spel kan dan ook dienen om de werelden verder uit te diepen, de personages nog beter te verkennen en om als spelers zelf relaties aan te gaan met NPC’s (niet speelbare personages) zoals Cara Dune en Greef Karga. Misschien is het zelfs mogelijk om wel met ze te spelen in speciale missies die je online doet met vrienden, waarbij jij misschien The Mandalorian bent, terwijl je vrienden de overige personages onder de knoppen hebben. Dit kan epische schoot-outs veroorzaken online die visueel een lust voor het oog zullen worden. Vooral met de kracht van de Xbox Series X en PlayStation 5 moet dit een intens, prachtig stukje software worden.

The devs speak!

Gelukkig zijn er meer mensen die hier zo over denken. Onlangs plaatste Corey Balrog, de grote man die ons enkele jaren terug de prachtige God of War-game gaf op PlayStation 4, een tweet waarin hij duidelijk aangaf dat het bizar is dat dit plan nog niet opgepakt is.

Vele gamers hebben op deze tweet gereageerd met hun hoop op een dergelijke game. Een game die zich focust op het verhaal, op de personages, zoals Jedi: Fallen Order dat een jaar geleden ook deed. Een game die iets toevoegde, zonder de essentie te vergeten. Celia Hodent was een van de personen die reageerde, echter niet in blije verwachting van wat komen gaat maar met een bedroevende boodschap. Hodent werkt inmiddels bij Epic aan de immens populaire game Fortnite, maar zat eerder in haar carrière bij LucasArts. Daar werkte ze aan de titel Star Wars 1313, een titel die bij veel gamers een euforisch moment op zal roepen, gevolgd door een traan.

De tragedie die Star Wars 1313 heet

Star Wars 1313 was een game die zich af zou gaan spelen op level 1313 op Coruscant. Hoewel er nooit veel van de game naar buiten werd gebracht, wisten we wel dat we als Boba Fett aan de slag zouden gaan. Met hem hadden we heftige schoot-outs op dynamische werelden. Er was een nieuw verhaal, een reden om Boba van stal te halen. Het zou het personage uitdiepen, de wereld interessanter maken en het zag er visueel (zeker in die tijd) fantastisch uit. Ik ben één van de personen die de game in levende lijve heeft mogen zien tijdens een afspraak bij LucasArts. Wat ik daar zag was niets minder dan fantastisch. Het is daarom zo bijzonder jammer dat die game nooit verschenen is, maar juist geannuleerd werd toen Disney de franchise overnam.

Star Wars 1313: de game die nooit heeft mogen zijn.

Wat ook enorm knaagt is dat The Mandalorian momenteel juist wel zijn intrede doet in de grote videogames die speelbaar zijn op de nieuwe systemen. Ik haalde net Celia Hodent al aan, de oud-werknemer van LucasArts. Ze doet nu haar ding met Fortnite. Fortnite is mogelijk de grootste game die onze planeet ooit gekend heeft. Met miljoenen dagelijkse spelers weet dat spel de gemoederen goed bezig te houden. Wat die game goed doet, is het feit dat het vaak in contact gaat met andere franchises om gethematiseerde seizoenen aan de spelers voor te schotelen. Zo was het recent mogelijk om het met de Avengers op te nemen tegen Thanos. Maar momenteel is het aan de spelers om met Din Djarin, The Mandalorian, hun volgende prooi te vinden. En uiteraard is The Child ook aanwezig.

The Mandalorian en The Child in Fortnite.

Waar blijft de The Mandalorian videogame?

Zelf speel ik Fortnite niet. En daarom is het extra pijnlijk om niet van Mando te kunnen genieten. De Bounty Hunter schreeuwt gewoon om een Mandalorian videogame. En misschien is die wel in ontwikkeling bij een ontwikkelaar. Want EA heeft de rechten op Star Wars nog steeds in handen. Vorig jaar bracht het het fantastische Jedi: Fallen Order (waarvan je de review hier kunt vinden) terwijl enkele maanden geleden het intensieve Star Wars Squadrons nog verscheen (welke we uiteraard ook hebben voorzien van een review). Er gaan geruchten dat de studio achter die laatste game (Motive) momenteel bezig is met het vervolg op Jedi: Fallen Order, terwijl de originele studio achter die game (Respawn Entertainment) een andere Star Wars-titel in ontwikkeling heeft. Zou het dan toch?

Mocht je nu, net zoals ik, zin hebben om als Bounty Hunter op pad te gaan om je verhaal te beleven, dan is dat echter mogelijk. Niet als The Mandalorian, maar er zijn alternatieven. Zo verscheen in 2002 de game Star Wars: Bounty Hunter. Een titel waarbij je met Jango Fett achter een ‘Dark Jedi’ aanzit. Hierdoor reis je ook door het bekende universum, doe je bekende gebieden aan en leer je meer over het personage zelf. De game verscheen origineel voor de PlayStation 2 en Nintendo Gamecube, maar is in de PlayStation Store momenteel gewoon te koop in een verbeterde versie voor de PlayStation 4. Het is niet The Mandalorian, maar toch een beetje wel. Is dit niet je ding, dan kun je altijd de Bounty Hunter klasse kiezen in de MMORPG Star Wars: The Old Republic. Ben je wel meteen honderden uren bezig…

Of we die Mandalorian videogame ooit gaan krijgen? Geen idee, maar het zou raar zijn als Disney niet inziet welke enorme potentie hier ligt. Wanneer developers op Twitter zelf uit gaan spreken dat deze game gemaakt moet worden, dan weet je dat het een project is waar aan gewerkt moet worden. Vooralsnog moeten we het doen met Mando en the Child in Fortnite…

Lees verder

Artikelen

Laten we het hebben over het populairste personage in The Mandalorian

Geplaatst

op

Door

The Mandalorian

Laten we even de tijd nemen om het te hebben over het meest besproken personage uit The Mandalorian. Als je spoilers wilt voorkomen, lees dan niet verder. Dit artikel bevat verwijzingen naar in ieder geval de eerste twee afleveringen van de serie.
(meer…)

Lees verder

Columns

De creativiteit en variatie van fantheorieën

Geplaatst

op

Door

Iedereen heeft wel fantheorieën voorbij zien komen over wat er “daadwerkelijk” gaande zou zijn in de Star Wars-films. Geheime identiteiten van Sith-lords tot “geheime” origines van locaties uit de films; fantheorieën zijn er in alle soorten en maten. (meer…)

Lees verder

Columns

‘Vijf manieren om Star Wars te redden’

Geplaatst

op

Door

‘Vijf manieren om Star Wars te redden’. Dat was de kop van een artikel op rogerebert.com. Ik kon het niet laten om te klikken en te kijken wat deze filmrecensenten te zeggen hadden over de films. Vervolgens kon ik het niet laten om even stoom af te blazen. (meer…)

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.