Wanneer je mij jaren geleden vroeg wat mijn gevoelens rondom Electronic Arts waren, was het antwoord niet mals. Tijdens mijn opleiding, waarin ik het ontwerpen van video games een belangrijke focus vond, stond EA gelijk aan dat wat er fout was met de gehele industrie. Games die verschenen waren nog niet klaar, hadden steevast een patch nodig om te werken en update na update moest verschijnen om eindelijk de ervaring te geven die de gamer wilde. En dan was er nog het feit van de vele, betaalde content. Nee, EA en ik waren niet de beste vrienden. Dat veranderde in de loop der jaren.
Natuurlijk, EA is niet perfect. Maar het idee dat het de grootste, macht en geldwolven zijn, is niet meer het idee dat ik bij de ontwikkelaar heb. Natuurlijk draait gaming om geld en moeten games goed verkopen om de ontwikkelaars blij te maken. Logisch, dat is in elke branche zo. Maar EA wist zich te herpakken. Games werden beter, afgewerkter, netter. De titel geldwolf hang ik inmiddels bij Activision. Maar dat is een ander verhaal.
Ik hield dan ook mijn hart even vast toen bekend werd gemaakt dat Electronic Arts de Star Wars-licentie voor tien jaar in handen kreeg. Electronic Arts en Star Wars? Ja, onder de vlag van EA wist Bioware eerder al het fantastische Knights of the Old Republic af te leveren (en deze kreeg een opvolger vanuit een andere studio), maar EA stond ook voor de vele filmgames die helemaal niet zo tof waren. Denk aan The Godfather, de vele Harry Potter’s (die op het einde niet meer leuk waren), Superman Returns, diverse James Bond-titels, The Lord of the Rings, het vreselijke Catwoman en Batman Begins. Nee, dit was geen studio waar ik de door mij zo geliefde franchise graag thuis zag komen.
Maar, dingen veranderen. EA wist zich, zoals ik eerder al aangaf, te herpakken. Natuurlijk focussen ze zich nog steeds op de bestaande franchises (en dat is logisch ook), maar met Star Wars heb ik nu zelfs het idee dat de IP op de beste plek is. Want wanneer ik zie wat EA van plan is rondom de franchise, dan klopt mijn hart met vreugde! Star Wars: Battlefront is de eerste grote game onder de vlag van EA die verschenen is en het is een spel, die hoewel ‘ie zeker niet perfect is, mijn meest gespeelde game is sinds de release in 2015. Dice, de ontwikkelaar achter Battlefront, wist met die game precies het juiste gevoel te creëren. Dit was Star Wars, daar is niets tegenin te brengen. Hoewel de game geplaagd werd onder bepaalde dingen (weinig content, geen single player), werd het een hit. En daar ben ik blij om.
EA kondigde recentelijk aan dat tijdens Star Wars Celebration de eerste beelden van Battlefront II getoond gaan worden. En toen kreeg ik het door. EA gaat er voor. EA gaat voor Star Wars. Het was namelijk enorm makkelijk geweest om het spel haar primeur te geven op de E3 (de Electronic Entertainment Expo, de grootste gamesbeurs ter wereld welke in juni plaats gaat vinden), aangezien daar de complete game pers aanwezig zal zijn. Daar heeft EA haar eigen persconferentie. Daar richten alle ogen zich even op deze studio. Maar nee, EA kiest voor Celebration om de game te tonen. EA geeft de eer aan de Star Wars-liefhebbers. Een nobele daad, als je het mij vraagt. Een daad die flink wat liefde voor de franchise toont. Want hoe je het ook wend of keert, Celebration krijgt niet de aandacht die een E3 wel krijgt. Hulde voor EA.
Daarnaast is duidelijk dat EA goed naar feedback luistert. Flink wat Star Wars-fans (alsook gamers in het algeheel) hadden de klacht dat Battlefront geen verhalende campagne krijgt. Iets wat deel twee wel gaat krijgen. Sterker nog, EA heeft een compleet andere studio op de singleplayer gezet zodat Dice zich kan blijven focussen op de multiplayer. Deze studio, Motive, is onder leiding van Jade Raymond. En wanneer je weet dat zij ooit de kracht was achter Assassin’s Creed, weet je dat EA mogelijk weer goud in handen heeft. Ik hoop wel dat ze de E3 alsnog gebruiken om meer te laten zien van de andere grote Star Wars-games die de studio in ontwikkeling heeft. Tijdens de E3 (en Celebration) van vorig jaar werden er al wel wat teasers gegeven, maar de tijd om het gordijn opzij te slaan is eindelijk hier. EA, ooit bewandelde je in mijn ogen duidelijk de dark side, maar je komt meer en meer aan de kant van het licht te staan. De schijnwerper staat op je tijdens Celebration en tijdens de komende E3. Geef ons Star Wars-liefhebbers wat we nodig hebben. Ik geloof in je, EA. Dat is ooit wel anders geweest.