fbpx
Social Media

Columns

Star Wars: een ode aan John Williams

Geplaatst

op

John Williams

John Williams. Bij het horen van deze naam schieten behoorlijk wat iconische klanken door mijn hoofd. Ik hoor de Throne Room, ik zie hoe E.T. met zijn fiets omhoog vliegt, ik voel de angst door de bekende tonen van Jaws. De man heeft ons enorm veel soundtracks gegeven in zijn verleden, soundtracks die we vandaag de dag allemaal mee kunnen neuriën. Nu de man een Life Achievement Award heeft gewonnen kan ik niet anders dan hem deze maand in de spotlight zetten.

Want weet dit; AFI, het bestuur achter de award, heeft nooit eerder een componist van filmmuziek voorzien van deze prijs. Ja, George Lucas mocht er eerder eentje ontvangen, alsook zijn vriend Steven Spielberg. Maar nu John Williams deze ook op zijn naam mag schrijven, heeft het belangrijke trio stuk voor stuk de award op de mantel staan. En zeg nu eerlijk; John Williams verdient deze prestigieuze prijs helemaal, toch? Natuurlijk is dit een Star Wars-website en zijn we misschien een beetje partijdig, maar wanneer we kijken naar het complete oeuvre van de man, dan kunnen we niets anders dan zeer onder de indruk zijn.

De man heeft letterlijk de soundtrack van mijn jeugd gecreëerd. Niet alleen de iconische muziek uit Star Wars knalde bij een jonge Bas steeds uit de speakers, ook de muziek uit E.T., Indiana Jones, Superman, Indiana Jones, Jurassic Park en later Harry Potter werden steevast gedraaid bij mij thuis. Terwijl ik dit schrijf hoor ik de muziek in mijn hoofd aan me voorbij trekken, gelinkt aan fantastische avonturen die ik in de bioscopen heb mogen beleven. Ik zie die T-Rex op me af komen. Ik voel de magie van Zweinstein. En ik weet hoe het voelde toen E.T. onze planeet verliet. Williams weet steeds weer de juiste snaar te raken.

Maar waarom ik Williams zo goed vind? Het is geen eenduidig antwoord. Ja, ik kan ook genieten van de klanken van Hans Zimmer, een Danny Elfman of een van de vele andere componisten die in Hollywood hun ding doen. Maar het is juist de stijl van Williams die mij zo aan weet te spreken. Zijn gave om beelden aan te voelen en de kennis die hij heeft om te weten hoe beelden moeten klinken. De opbouw die je in zijn muziek hoort, hoe klein of groot dan ook. De emotionele band die hij met je schept tijdens het zien van de films. Wat wist je dat je de theme van E.T. door de hele film af en toe kunt horen, verstopt in kleine, haast onherkenbare stukken muziek, maar dat deze pas tot uiting komt wanneer de film hier om vraagt? Williams laat je kennis maken met dat wat gaat komen, maar geeft het je pas wanneer je het nodig hebt. Wanneer de film het nodig heeft. En op dat moment heb jij, misschien zelfs onbewust, de emotionele connectie met de muziek al gemaakt.

Want dat is wat Williams doet. Meer dan elke andere componist. Williams schrijft geen muziek, Williams schrijft een verhaal. Zijn muziek vertelt een verhaal, net zoals de beelden van de regisseur dat doen. Star Wars moest vanaf dag één een stomme film zijn, een film die zonder geluiden moest werken. Een film die vertelt moest kunnen worden door de muziek die er achter zit. En met die insteek is Williams gaan schrijven. Wanneer dialogen weg zouden vallen, moest de muziek de film kunnen dragen. Williams brengt het Star Wars verhaal nogmaals, in audiovorm.

Nergens komt dit zo goed naar voren als in The Phantom Menace. Williams stopt in deze film een kleine easter egg, die verhalend enorm veel om het lijf heeft. Denk aan de laatste scene van de film. Een feest op Naboo, de droids zijn verslagen, iedereen is vrij. Schepen gooien vuurwerk naar beneden, mensen staan te juichen en op de trappen bij het kasteel staat een jonge Jedi met daarbij Palpatine. De feestelijke muziek klinkt uit je speakers.Het leven is goed. Tenminste, dat lijkt zo. De beelden vertellen je dat iedereen blij is, maar Williams laat zich van een andere kant zien. De muziek die je hoort, Augie’s Great Municipal Band, klinkt misschien wel heel feestelijk, maar wanneer je deze vertraagt hoor je duidelijk de klanken van de Emperor. Palpatine weet Skywalker hier al in de gaten te houden. Een voorbode voor dat wat gaat komen. Maar het gaat verder dan dat. Het themalied voor Luke en Leia bijvoorbeeld. Het is zo bekend bij ons, we hebben het vaak in onze oren mogen verwelkomen. Dat dit lied begint met dezelfde noten en klanken als de main theme van de complete serie, mag dan ook geen geheim zijn. Williams bevestigd hier dat Star Wars het verhaal van deze tweeling is, niet alleen in video maar ook op het gebied van de muziek.

Met 84 jaar op de teller is Williams nog steeds bezig met het schrijven van muziek. Hij heeft in zijn leven enorm veel mogen betekenen voor filmmuziek in diverse franchises. Geen andere componist is zo iconisch in zijn werk te noemen als dat Williams is. De man heeft die award dan ook enorm verdiend. De vraag is alleen; waarom heeft het zo lang moeten duren?

Zag A New Hope toen hij drie was met zijn ouders onder de noemer 'je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen'. Goede opvoeding noemen ze dat.

Lees verder
Sponsor
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Columns

De creativiteit en variatie van fantheorieën

Geplaatst

op

Door

Iedereen heeft wel fantheorieën voorbij zien komen over wat er “daadwerkelijk” gaande zou zijn in de Star Wars-films. Geheime identiteiten van Sith-lords tot “geheime” origines van locaties uit de films; fantheorieën zijn er in alle soorten en maten. (meer…)

Lees verder

Columns

‘Vijf manieren om Star Wars te redden’

Geplaatst

op

Door

‘Vijf manieren om Star Wars te redden’. Dat was de kop van een artikel op rogerebert.com. Ik kon het niet laten om te klikken en te kijken wat deze filmrecensenten te zeggen hadden over de films. Vervolgens kon ik het niet laten om even stoom af te blazen. (meer…)

Lees verder

Columns

The Future of the Star Wars

Geplaatst

op

Door

column

Een van onze meest betrokken forumleden en vaste bezoeker aan de site, Marko, wilde graag zijn mening in de vorm van een korte column over de toekomst van Star Wars delen met onze volgers. Wil jij ook iets delen? Laat het ons weten!

De komende jaren staat er een hoop te gebeuren in het Star Wars universum. Deels officieel bevestigd. Het afsluitende, derde (IX) deel van de sequel trilogie, en volgens JJ Abrams van de gehele saga. Een serie films van Benioff en Weis, die het veel geprezen Game of Thrones maakten. Een eigen trilogie van Rian Johnson. Een tv-serie van Jon Favreau voor de toekomstige Disney streaming service, die zich een paar jaar na Return of The Jedi zal afspelen. Een nieuwe animatie serie, die zelfs al een naam heeft, Resistance. Onofficieel gaan de stevigste geruchten over een Obi Wan Kenobi film die geregisseerd zou worden door Stephen Daldry en een Boba Fett film door James Mangold.

Maar voordat het zover is, moet er eerst door de zure appel, die het heden is, heen gebeten moeten worden. Solo maakt een financiële struikelpartij. Hoe dan ook, dat is een feit. Gaat dat invloed hebben op de bovengenoemde toekomst?

Ja. Alle mogelijke andere oorzaken ter zijde geschoven, ogenschijnlijk zit de wereld niet heel erg te wachten op oorsprongverhalen van bekende Star Wars personages.  De verdeelde mening over The Last Jedi  is de mensen bij Lucasfilm uiteraard ook niet ontgaan. Als je er van uitgaat hoe ‘makkelijk’ Kathleen Kennedy actieve regisseurs op non-actief zet, lijkt het geen probleem om geplande films te cancelen. Dit alles opgeteld kun je je afvragen of we de Rian Johnsons trilogie ooit te zien krijgen en of de geruchten over een Boba Fett en een  Obi Wan film voor altijd geruchten zullen blijven.

Gedurende dit alles blijft Lucasfilm stil, naar buiten toe. Het lijkt alsof de muren steeds hoger opgetrokken worden. Er gaat een gevoel van spanning van uit. Als je niets zegt kun je ook niets verkeerd zeggen, of iets dergelijks. Zou men werkelijk gaan wachten tot de volgende Star Wars Celebration, 2019 in Chicago, om de smachtende fans iets van zekerheid te geven. Lucasfilm zou de snel de poorten moeten openen. Informatie geven over de komende projecten, wellicht zelfs de dialoog aan gaan met fans. Tot op heden blijft het echter stil, doodstil en is die hele glorieuze toekomst van Star Wars net zo onzeker als wie de ouders van Rey zijn.

M.

Lees verder

Columns

Is risico’s nemen goed voor Star Wars?

Geplaatst

op

Door

Is Star Wars interessanter geworden omdat het risico’s durft te nemen? Is Star Wars er beter of slechter op geworden nu het nieuwe wegen inslaat en keuzes maakt op basis van wat goed is het voor het verhaal en niet voor wat de fans willen?

(meer…)

Lees verder
Sponsor
Sponsor