Social Media

Columns

Revenge of the Prequels

Geplaatst

op

Voordat de titel je een verkeerd beeld geeft: Nee, dit is geen haatcolumn over de prequels. Naar aanleiding van Solo: A Star Wars Story werd dit artikel afgelopen week in The Guardian gepubliceerd. Hierin wordt gesteld dat prequels in filmsaga’s schadelijk zijn voor de kunst van verhalen vertellen. Dat vond ik toch minstens interessant.

De auteur, Steve Rose, stelt een aantal vragen bij het vele voorkomen van prequel-films tegenwoordig. Laat daarbij duidelijk zijn dat de titel “Why prequels are killing the art of storytelling” wat harder is dan de tekst zelf, maar Rose noemt wel een paar opmerkelijke punten. De twee prominentste wil ik aan de orde brengen.

Prequels zijn voorspelbaar

Als eerste stelt Rose dat de gebeurtenissen in een prequel voorspelbaar worden, omdat je al weet wat in de ‘latere’ films te gebeuren staat. Nouja, zit een kern van waarheid in natuurlijk. Maar dat zie ik niet als een probleem. In mijn dagelijks leven ben ik journalist en vragen stellen is wat ik elke werkdag doe. Een belangrijke vraag is: “Hoe dan?”

De meesten weten zodra ze beginnen aan Episode I dat (SPOILERS) Anakin zal uitgroeien tot Darth Vader. Dat is voorspelbaar en je weet dat er ergens iets mis zal gaan, maar dat betekent nog niet dat het niet boeiend kan zijn om die ontwikkeling te zien. Je weet dat wat voor gevaarlijke dingen er ook gaan gebeuren in Solo, Han en Chewie overleven het wel want ze komen voor vanaf A New Hope. Dat een bepaalde ontknoping plaats gaat vinden weten we al, maar hoe gaan we daar komen? Dat vind ik al interessant genoeg.

Zo hecht iedereen ook een eigen waarde aan prequel-films. Ikzelf vond het boeiend om te kijken naar hoe een onschuldig slavenkind uitgroeit tot de enforcer van een intergalactisch keizerrijk. Een van mijn beste vrienden vond Palpatine’s politieke spel om de macht te grijpen juist weer boeiend.

Een verhaal neemt geen nieuwe vormen aan

Rose gaat door met de vraag of prequels tegenwoordig een vervanging worden van chronologische films, die een verhaal “wel” voortduwen en nieuwe vormen laten aannemen. Kunnen prequels een verhaal niet voortduwen of nieuwe vormen laten aannemen? Naar mijn mening wel. Laat ik Rogue One als voorbeeld nemen. Tot aan Rogue One leek de heersende gedachte dat het gat in de Death Star waardoor Luke in A New Hope de boel kan opblazen, een designfout of plothole was. Tot aan Rogue One was dat ook praktisch het geval.

Maar toen kwam deze eerste anthology-film, in wezen de vierde prequel, die uitlegde hoe dat gat hier was gekomen. Nu weten we dat ontwerper Galen Erso expres een opening had laten bouwen om de voetbalvormige genocidemachine een zwak punt te geven. Dat veranderde zowel hoe ik naar de Death Star keek als naar de werking van de Empire. Rogue One liet je ook anders kijken naar de Rebels. Ze waren even geen idealistische helden meer. Ze pleegden misdaden en speelden vieze spelletjes om hun doelen te bereiken.

Of een prequel een verhaal echt voortduwt vind ik lastig om te zeggen. Per definitie gaat een prequel niet verder met een verhaal vanaf het laatste eindpunt, maar het breidt wel een verhaal uit. Het brengt je wat nieuws en kan je anders laten nadenken.

Prequels zijn de manier om geld te verdienen met een bestaand merk, zonder het originele werk aan te tasten

I mean…

(Vergeef me voor deze uitgedroogde meme)

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Columns

Star Wars comics: geef ze een kans

Waarom Star Wars stripboeken de moeite waard zijn en hoe je het beste kunt beginnen

Geplaatst

op

Door

Star Wars comics

Dit artikel is voor die mensen die zich nog nooit in Star Wars comics hebben verdiept, zoals ikzelf tot enkele weken geleden. Ben jij ook iemand die misschien weleens een Star Wars boek heeft gelezen maar die nog nooit een Star Wars comic heeft aangeraakt? Of is lezen niet helemaal je ding, maar had je wel graag meer avonturen gewild rondom de originele trilogie met de personages waar we allemaal van houden? Lees dan vooral verder en stel je geest open…

Han Solo, Luke Skywalker, Leia Organa. Drie iconische personages die de hoofdrol speelden in drie minstens even iconische films. Een paar decennia later zijn zoals bekend drie vervolgfilms door Disney’s Lucasfilm ontwikkeld, maar helaas hebben we deze drie personages nooit meer samen in één scène mogen zien. Vind je dat zonde en had je graag meer gewild van het gemekker tussen Leia en Han, de heroïsche Luke Skywalker en Vader die met zijn nieuwe bondgenoten in hun nek hijgt? Dan zijn de comics zeker de moeite waard!

Een comic is veel meer een film dan een boek

Ik hoor je al gelijk denken: een comic is toch niet hetzelfde als een film?! Daar heb je natuurlijk gelijk in. Mijn stelling is echter wel dat een comic veel meer een film is dan een boek. En daarmee kunnen comics mij absoluut raken op manieren die mij doen denken aan emotioneel prikkelende scènes die ik vanuit een theaterstoel op het witte doek heb mogen aanschouwen. Daarmee wil ik natuurlijk niet beweren dat een boek dat niet kan, maar hear me out en begrijp me niet verkeerd: ik wil hier geen pleidooi houden over waarom comics beter zouden zijn dan boeken (dat is onzinnig), ik wil hier enkel een lans breken voor de mensen die om wat voor reden dan ook de comics nooit een echte kans hebben gegeven. Zoals ikzelf dus, tot voor kort. Ik wil je mijn fout in deze besparen. Star Wars comics zijn de moeite waard.

Star Wars comics

Nog meer avonturen met de geliefde personages van weleer

Meer mentale ruimte voor verbeelding dan bij een boek

Soms staar ik wel bijna een minuut langer naar een panel (één tekeningvak op een bladzijde van een stripboek) dan nodig zou zijn, om de art volledig in me op te nemen en er in mijn hoofd een driedimensionale ruimte van te maken. Waar boeken veel leunen op visueel voorstellingsvermogen van de lezer is dat bij comics van nature veel minder, omdat je vrijwel alle visuele input op een presenteerblaadje krijgt.

Doordat je een deel van je verbeeldingsvermogen al (bijna) niet meer nodig hebt om het verhaal te visualiseren ontstaat er meer mentale ruimte om de omgevingen op de panels mentaal aan te vullen met bijvoorbeeld omgevingsgeluiden en stemmen. Het gevolg hiervan is dat comics in mijn ogen makkelijker een bepaalde sfeer of setting neer kunnen zetten dan boeken, al is dat natuurlijk zeer sterk afhankelijk van de schrijfkunsten van de auteur in kwestie. Comics zijn daarom misschien wel de beste manier om Star Wars te beleven als je de films en series hebt gezien en doen daarbij in ieder geval zeker niet onder voor de boeken. Mind you, dit komt van iemand die iets meer dan een maand geleden nog nooit een Star Wars comic had gelezen!

Star Wars comics zijn misschien wel de beste manier om Star Wars te beleven nadat je de films en series hebt gezien

Het lezen van Star Wars comics – ook al ben ik er rijkelijk laat mee begonnen – is voor mij alsof ik nieuwe episodes of tv-series van de oude trilogie mag kijken met daarin de personages zoals ze toen waren. Compleet nieuwe verhalen met nieuwe werelden, lore en zelfs een aantal zeer leuke characters die ik niet meer zou willen missen in mijn Star Wars. Bovendien is het allemaal canon, op hetzelfde niveau als dat de films, series en boeken dat ook zijn.

Het lezen van een comic gaat vrij vlot (met 10-15 minuten heb je een comic issue wel uit) en de meeste verhalen duren meerdere issues, waarbij er soms ook sprake is van een cross-over met andere comics.

Stel nu dat je geïnteresseerd bent geraakt om Star Wars comics te gaan lezen, waar zou je moeten beginnen? Er zijn nogal wat verschillende comics in omloop, graag maak ik van deze gelegenheid gebruik om je een klein beetje op weg te helpen.

Star Wars comics

In de comics leer je de personages beter kennen en word je getrakteerd op spectaculaire artwork.

Waar te beginnen met Star Wars comics?

Ikzelf ben begonnen bij de Darth Vader reeks uit 2015 die zich kort na A New Hope afspeelt. Het leuke hieraan is dat deze grotendeels parallel loopt met de Star Wars comic uit datzelfde jaar, zo wordt er meerdere keren naar gebeurtenissen uit de andere comicreeks verwezen en krijg je het hele verhaal pas echt mee als je beiden tegelijkertijd leest. Ik zou lezers die aan Star Wars comics willen beginnen dan ook zeker aanraden om met deze twee comics te beginnen. Dit is namelijk ook de beste manier om Dr. Aphra – een personage dat tot op heden nog maar enkel in de comics bestaat (en inmiddels haar eigen audioboek heeft dat gebaseerd is op deze eerste comics waarin ze verscheen) – te leren kennen, aangezien dit personage vrij vroeg in de Darth Vader (2015) comicreeks wordt geïntroduceerd.

Niet veel later kreeg zij haar eigen comicreeks, wat volgens veel fans als de beste Star Wars comic wordt gezien. Mijns inziens zijn de Darth Vader (2015-2016), Star Wars (2015-2019) en Doctor Aphra (2016-2019) reeksen dus de beste manier om aan Star Wars comics te beginnen: de verhalen lopen regelmatig in elkaar over in cross-overs en voelen aan als een verlengstuk van de originele trilogie. Dr. Aphra in het bijzonder is een interessant nieuw personage die we nog niet eerder in Star Wars hebben gezien.

De Darth Vader comicreeks van 2017-2018 is ook een absolute aanrader; deze speelt zich na Revenge of the Sith af en is geschreven door Charles Soule (Light of the Jedi).

De natuurlijke opvolgers hiervan zijn de derde comicreeks van Darth Vader en de nieuwe Star Wars en Doctor Aphra comicreeksen (allen 2020). Deze comics spelen zich allemaal na The Empire Strikes Back af en continueren het verhaal dat in de vorige comicreeksen is verteld. Deze stripboekenreeksen zijn op het moment van schrijven nog lopende, hier verschijnen elke maand nog nieuwe delen van.

Is dat alles?

Zeker niet; er zijn ook genoeg andere comicreeksen die populair zijn en de nodige lof mogen genieten zoals Darth Maul, Poe Dameron, Lando en het alom geprezen Shattered Empire (Journey to The Force Awakens). Omdat de Star Wars, Darth Vader en Doctor Aphra comics echter meerdere series hebben, meermaals naar elkaar verwijzen en een hoop interessante characters voor het eerst introduceren noem ik deze in dit artikel als de ideale startplek om Star Wars comics te gaan lezen.

Maar ik lees liever Star Wars comics die verder weg staan van de originele trilogie…

Laat je echter zeker niet weerhouden door je eigen persoonlijke voorkeur: als je liever comics van het sequel tijdperk leest kun je bv. met Captain Phasma en The Rise of Kylo Ren ook prima uit de voeten. En voor prequel-fans hebben we Obi-Wan and Anakin. Of wat te denken van de in 2020 gestarte comic over Bounty Hunters?

Mocht je je vooral willen verdiepen in de nieuwe verhalen over The High Republic: er is eerder deze maand een comic gestart die zich in dit tijdperk afspeelt en welke raakvlakken zal hebben met de nog uit te komen High Republic boeken. En natuurlijk zijn er tot slot ook nog steeds comics uit de oude Expanded Universe beschikbaar!

De Star Wars comics zijn de perfecte aanvulling en verrijking van de films.

Conclusie: Star Wars comics verdienen een kans

Het moge duidelijk zijn dat ik inmiddels behoorlijk liefhebber ben geworden van de Star Wars comics en ik zou ze aan iedereen willen aanraden die iets dieper Star Wars in willen duiken. Hoe kwam Darth Vader aan zijn rode lightsaber, hoe wist hij dat Luke Skywalker zijn zoon was en wat deed hij op de planeet Exegol toen hij de Sith Acolytes uit The Rise of Skywalker aldaar confronteerde? Of wist je dat Han Solo getrouwd was voordat hij Leia ontmoette en dat deze twee femme fatales oog in oog met elkaar komen te staan? Wat voor avonturen beleefde Obi-Wan op Tatooine toen hij over Luke waakte, hoe heeft Snoke Kylo Ren getraind en waarom hadden we kunnen weten dat Ben Solo nog niet dood was toen Palpatine hem door die opening smeet in The Rise of Skywalker?

Zulke vragen en nog veel meer worden beantwoord in de comics, waarbij je getrakteerd wordt op prachtige kunstwerkjes die jouw favoriete personages van weleer doen herleven in omgevingen waarvan we niet wisten dat Star Wars ze had. Wat te denken van kastelen met Gothische en Victoriaanse invloeden waarbinnen elitaire burgers elkaar het hof maken en het voeren van een dans dezelfde politieke lading met zich kan meebrengen als het neerhalen van een vlaggenschip?

Star Wars comics zijn je tijd waard en komen dichterbij de films en met name de geliefde personages dan welk ander medium dan ook. Heb je altijd meer avonturen willen zien van Han, Luke en Leia? Maak niet dezelfde fout als ik en gun jezelf de kans om Star Wars comics te lezen; ze verdienen het. En jij ook.

Lees verder

Columns

Hey developers, waar blijft die Mandalorian videogame?!

Geplaatst

op

Door

Mandalorian videogame

Het moge duidelijk zijn; het tweede seizoen van The Mandalorian doet het bijzonder goed. Het weet de gesprekken goed op gang te houden en menig Star Wars-fan (en nieuwkomer) kippenvel te geven en te laten juichen op de bank. Het verhaal van Din Djarin en zijn missie om The Child bij de Jedi te krijgen heeft enorme potentie. Ik zie die potentie dan ook enorm in een videogame. Maar waar blijft die?

Het idee rondom een ‘The Mandalorian videogame’ is niet vreemd. De serie heeft als opzet een narratief wat heel makkelijk over te zetten is naar dit stukje digitaal entertainment. Mando heeft een hoofdmissie. Om deze te voltooien vliegt hij van planeet naar planeet om informatie te verzamelen en aldaar een personage te vinden. Dit personage helpt Mando, mits Mando iets voor hem doet. Een secundaire missie is een feit. Of, zoals gamers dat graag noemen, een side mission. De vele missies die aan de zijkant toegevoegd worden brengen Mando steeds dichterbij dat wat hij nodig om zijn hoofdmissie te voltooien.

De serie vertaalt zich perfect naar een Mandalorian videogame

Daarnaast verkrijgt Mando tijdens de serie steeds nieuwe stukken Beskar waarmee we al zagen dat hij zijn armor kan versterken. Iets wat ook in elke game terug komt tegenwoordig. De perfecte dekmantel voor een Mandalorian videogame. De mogelijkheid om jezelf te versterken met objecten die je wint door (zij)missies te voltooien, of door objecten die je in de wereld vindt. Een sterker harnas. Een paar uur later de mogelijkheid tot een jetpack om daarmee op plekken te komen waar je eerder niet gaan kon. Door vijanden te verslaan genoeg ervaringspunten verzamelen om upgrades vrij te spelen, zoals kleine raketjes die uit je armor komen om een grote groep vijanden in één keer aan te vallen. En wanneer je echt voldoende punten hebt weten te verzamelen is het zelfs mogelijk om een hele sterke raket in je jetpack te stoppen. De game schrijft zichzelf, toch?

Het verhaal van de serie hoeft hierbij niet eens tot op de letter gevolgd te worden. Games hebben de creatieve vrijheid om meer te doen dan een aflevering van een serie. In drie uur gameplay kun je meer doen dan in een dertig minuten durende episode. Het spel kan dan ook dienen om de werelden verder uit te diepen, de personages nog beter te verkennen en om als spelers zelf relaties aan te gaan met NPC’s (niet speelbare personages) zoals Cara Dune en Greef Karga. Misschien is het zelfs mogelijk om wel met ze te spelen in speciale missies die je online doet met vrienden, waarbij jij misschien The Mandalorian bent, terwijl je vrienden de overige personages onder de knoppen hebben. Dit kan epische schoot-outs veroorzaken online die visueel een lust voor het oog zullen worden. Vooral met de kracht van de Xbox Series X en PlayStation 5 moet dit een intens, prachtig stukje software worden.

The devs speak!

Gelukkig zijn er meer mensen die hier zo over denken. Onlangs plaatste Corey Balrog, de grote man die ons enkele jaren terug de prachtige God of War-game gaf op PlayStation 4, een tweet waarin hij duidelijk aangaf dat het bizar is dat dit plan nog niet opgepakt is.

Vele gamers hebben op deze tweet gereageerd met hun hoop op een dergelijke game. Een game die zich focust op het verhaal, op de personages, zoals Jedi: Fallen Order dat een jaar geleden ook deed. Een game die iets toevoegde, zonder de essentie te vergeten. Celia Hodent was een van de personen die reageerde, echter niet in blije verwachting van wat komen gaat maar met een bedroevende boodschap. Hodent werkt inmiddels bij Epic aan de immens populaire game Fortnite, maar zat eerder in haar carrière bij LucasArts. Daar werkte ze aan de titel Star Wars 1313, een titel die bij veel gamers een euforisch moment op zal roepen, gevolgd door een traan.

De tragedie die Star Wars 1313 heet

Star Wars 1313 was een game die zich af zou gaan spelen op level 1313 op Coruscant. Hoewel er nooit veel van de game naar buiten werd gebracht, wisten we wel dat we als Boba Fett aan de slag zouden gaan. Met hem hadden we heftige schoot-outs op dynamische werelden. Er was een nieuw verhaal, een reden om Boba van stal te halen. Het zou het personage uitdiepen, de wereld interessanter maken en het zag er visueel (zeker in die tijd) fantastisch uit. Ik ben één van de personen die de game in levende lijve heeft mogen zien tijdens een afspraak bij LucasArts. Wat ik daar zag was niets minder dan fantastisch. Het is daarom zo bijzonder jammer dat die game nooit verschenen is, maar juist geannuleerd werd toen Disney de franchise overnam.

Star Wars 1313: de game die nooit heeft mogen zijn.

Wat ook enorm knaagt is dat The Mandalorian momenteel juist wel zijn intrede doet in de grote videogames die speelbaar zijn op de nieuwe systemen. Ik haalde net Celia Hodent al aan, de oud-werknemer van LucasArts. Ze doet nu haar ding met Fortnite. Fortnite is mogelijk de grootste game die onze planeet ooit gekend heeft. Met miljoenen dagelijkse spelers weet dat spel de gemoederen goed bezig te houden. Wat die game goed doet, is het feit dat het vaak in contact gaat met andere franchises om gethematiseerde seizoenen aan de spelers voor te schotelen. Zo was het recent mogelijk om het met de Avengers op te nemen tegen Thanos. Maar momenteel is het aan de spelers om met Din Djarin, The Mandalorian, hun volgende prooi te vinden. En uiteraard is The Child ook aanwezig.

The Mandalorian en The Child in Fortnite.

Waar blijft de The Mandalorian videogame?

Zelf speel ik Fortnite niet. En daarom is het extra pijnlijk om niet van Mando te kunnen genieten. De Bounty Hunter schreeuwt gewoon om een Mandalorian videogame. En misschien is die wel in ontwikkeling bij een ontwikkelaar. Want EA heeft de rechten op Star Wars nog steeds in handen. Vorig jaar bracht het het fantastische Jedi: Fallen Order (waarvan je de review hier kunt vinden) terwijl enkele maanden geleden het intensieve Star Wars Squadrons nog verscheen (welke we uiteraard ook hebben voorzien van een review). Er gaan geruchten dat de studio achter die laatste game (Motive) momenteel bezig is met het vervolg op Jedi: Fallen Order, terwijl de originele studio achter die game (Respawn Entertainment) een andere Star Wars-titel in ontwikkeling heeft. Zou het dan toch?

Mocht je nu, net zoals ik, zin hebben om als Bounty Hunter op pad te gaan om je verhaal te beleven, dan is dat echter mogelijk. Niet als The Mandalorian, maar er zijn alternatieven. Zo verscheen in 2002 de game Star Wars: Bounty Hunter. Een titel waarbij je met Jango Fett achter een ‘Dark Jedi’ aanzit. Hierdoor reis je ook door het bekende universum, doe je bekende gebieden aan en leer je meer over het personage zelf. De game verscheen origineel voor de PlayStation 2 en Nintendo Gamecube, maar is in de PlayStation Store momenteel gewoon te koop in een verbeterde versie voor de PlayStation 4. Het is niet The Mandalorian, maar toch een beetje wel. Is dit niet je ding, dan kun je altijd de Bounty Hunter klasse kiezen in de MMORPG Star Wars: The Old Republic. Ben je wel meteen honderden uren bezig…

Of we die Mandalorian videogame ooit gaan krijgen? Geen idee, maar het zou raar zijn als Disney niet inziet welke enorme potentie hier ligt. Wanneer developers op Twitter zelf uit gaan spreken dat deze game gemaakt moet worden, dan weet je dat het een project is waar aan gewerkt moet worden. Vooralsnog moeten we het doen met Mando en the Child in Fortnite…

Lees verder

Artikelen

Laten we het hebben over het populairste personage in The Mandalorian

Geplaatst

op

Door

The Mandalorian

Laten we even de tijd nemen om het te hebben over het meest besproken personage uit The Mandalorian. Als je spoilers wilt voorkomen, lees dan niet verder. Dit artikel bevat verwijzingen naar in ieder geval de eerste twee afleveringen van de serie.
(meer…)

Lees verder

Columns

De creativiteit en variatie van fantheorieën

Geplaatst

op

Door

Iedereen heeft wel fantheorieën voorbij zien komen over wat er “daadwerkelijk” gaande zou zijn in de Star Wars-films. Geheime identiteiten van Sith-lords tot “geheime” origines van locaties uit de films; fantheorieën zijn er in alle soorten en maten. (meer…)

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.