Legacy of the Sith

Legacy of the Sith: The Old Republic nog steeds de moeite waard?

De nieuwste uitbreiding verscheen vorige maand

In juli werd de nieuwste uitbreiding Legacy of the Sith van de in 2011 gelanceerde MMORPG (massively multiplayer online roleplaying game) Star Wars: The Old Republic aangekondigd. Met een nieuw verhaal, een nieuwe interface en de nieuwe Combat Styles-feature waarin je de class van je personage kunt combineren moest dit de game nieuw leven inblazen.

Wellicht kunnen jullie je nog herinneren dat we in december Rosalie (YouTube content creator) uitnodigden in de Star Wars Podcast om te vertellen over de toen aanstaande uitbreiding. Legacy of the Sith zou oorspronkelijk 14 december worden uitgebracht, maar werd last-minute uitgesteld tot 15 februari 2022. In de uitzending bespraken we de nieuwe features en of de nieuwe uitbreiding de moeite waard zal zijn.

De “moeite” is het voor bestaande spelers zeker waard, want in tegenstelling tot andere games in het genre (zoals World of Warcraft) hoeven spelers voor uitbreidingen van Star Wars: The Old Republic niet apart af te rekenen. Iedereen die een betaald abonnement heeft kan deze automatisch spelen en krijgt daarmee ook toegang tot alle voorgaande uitbreidingen. Sterker nog; zelfs als je abonnement verloopt blijf je toegang houden tot de “ontgrendelde” uitbreidingen, dus voor iemand die lange tijd niet heeft gespeeld ben je na een abonnement van een enkele maand weer helemaal up-to-date!

Overigens is de nieuwste cinematische trailer absoluut het kijken waard als je deze nog niet hebt gezien, deze zijn in het verleden ook altijd hoogtepunten geweest:

Legacy of the Sith: een kortdurende nalatenschap

“Is dit het?”. Dat is natuurlijk niet de vraag waarvan game-ontwikkelaar BioWare zou willen dat je die stelt na het uitspelen van hun nieuwste verhalende content. Toch kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat de nieuwe uitbreiding qua verhaal tekort schoot. Met een schamele vier uur speeltijd ben je er wel doorheen (het nieuwe maximale level 80 kun je makkelijk binnen anderhalf uur bereiken) en daarna mag je je weer richten op het oude ritme van dungeons (in deze game Flashpoints genoemd), PvP (spelers tegen spelers-modi) en het verkrijgen van de beste wapens en gear middels raids (oftewel Operations). Aan het einde van de uitbreiding krijg je een teaser te zien voor toekomstige stukken verhaal die er nog aan zitten te komen.

Zoals ik in de podcast al benoemde kan ik me voorstellen dat spelers liever een paar tientjes betalen voor een volledige uitbreiding dan dat ze deze “gratis” bij hun abonnement krijgen en waarbij ze eens in de zoveel tijd met een paar uurtjes aan extra verhaal worden opgescheept. Wellicht dat het de game toch tegen zit bij het schrijven en maken van nieuwe content dat alle stemmen in deze game moeten worden ingesproken in het Engels, Frans en Duits. Een enorm karwei dat een aardig centje zal kosten; geld dat moet worden terugverdiend terwijl het merendeel van de spelers van de free-to-play mogelijkheid gebruikmaakt (en wellicht af en toe iets koopt in de cosmetische shop genaamd Cartel Market). Als je beseft dat de vorige uitbreiding Onslaught zo’n anderhalf keer zoveel tijd nodig had om het verhaal uit te spelen is het natuurlijk wel zonde dat deze campagne maar kort duurt. Bij Legacy of the Sith is er echter ook veel ingezet op andere quality-of-life features, waarover hieronder iets meer.

Natuurlijk is het verhaal zelf, zoals we gewend zijn, wel tof om door te spelen: je kunt het zien als een epiloog van de laatste uitbreiding Onslaught waarin je als speler het ultieme plan van Darth Malgus moet zien te ontrafelen. Hiervoor word je naar de planeet Manaan gestuurd, voor kenners natuurlijk een van de planeten die je in de Knights of the Old Republic (2003) game bezocht. Enkele bekende personages keren terug, daarnaast leer je ook nieuwe karakters kennen die wellicht in toekomstige verhalen verder zullen worden uitgebouwd.

Legacy of the Sith
De planeet Manaan, zoals deze te zien is in de nieuwste uitbreiding Legacy of the Sith.

Combat Styles en een nieuwe interface: een stilistische combi

Zoals we in onze uitgebreide preview al toelichtten kun je dankzij de nieuwe Combat Styles nu een character class (zoals Jedi Knight, Trooper, Imperial Agent of Bounty Hunter) kiezen en de vaardigheden combineren met die van een gerelateerde klasse (dus uiteraard geen Jedi-vaardigheden als Trooper, maar indien gewenst wel een Smuggler-Trooper combinatie!). Hoewel het zijn eigen gebreken heeft, is de toevoeging van deze gecombineerde gevechtsstijlen voor het grootste deel een verfrissende update van de bestaande mechanics in SW:TOR. En ondanks dat het jammer is om te zien dat sommige vaardigheden zijn verwijderd, doen deze nieuwe gevechtsstijlen uitstekend werk door de meta (de character builds die door de gamers als meest effectief worden gezien) op te schudden en spelers meer mogelijkheden te geven om hun character een unieke rol te geven.

De interface-update is naast de karige lengte van het verhaal misschien wel het meest controversiële onderdeel van de Legacy of the Sith-uitbreiding. Waar het oude menu een eigen en iconische stijl had, lijkt het nieuwe menu vooral leeg en ongeïnspireerd. Wellicht dat anderen dit minimalistische juist als ‘rustig’ en ‘prettig voor de ogen’ ervaren, maar zelf vond ik het een stap achteruit.

Technisch lees en hoor ik dat deze uitbreiding veel last van bugs heeft gehad, maar naast een enkele keer waarin mijn karakter vastzat moet ik toegeven dat ik gelukkig bug-vrij ben gebleven. Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat ik al vrij snel ben opgehouden met spelen nadat het verhaal was uitgespeeld, omdat ik niet de behoefte voelde om het repetitieve patroon van gear farmen in Operations en PvP te doorlopen. Wellicht ben ik niet (meer) het publiek voor spellen als dit.

Hoewel Legacy of the Sith niet aan de verwachtingen heeft voldaan, hebben spelers reden om optimistisch te blijven. De 7.1-update zal hopelijk enkele van de belangrijkste zaken aanpakken voor de mensen die vastliepen bij het voltooien van het verhaal. Ondanks de talrijke gebreken van de uitbreiding, is het bemoedigend om te zien dat een oud spel de aandacht krijgt die het verdient. Waar het hierin slaagt stijgt Legacy of the Sith – al zij het voor korte duur – naar grote hoogte door het Star Wars-universum te verkennen met briljante verhalen en zelfs betere personages. Bovendien zal deze game als spiritueel opvolger van de Knights of the Old Republic games altijd een plek in mijn hart hebben.

Star Wars Awakens
Een gezellige, sfeervolle community en een veilige omgeving waarin liefhebbers van popcultuur een hechte groep vormen.
Klik in dit vakje om meteen deel te nemen!