Social Media

Columns

Is risico’s nemen goed voor Star Wars?

Geplaatst

op

Is Star Wars interessanter geworden omdat het risico’s durft te nemen? Is Star Wars er beter of slechter op geworden nu het nieuwe wegen inslaat en keuzes maakt op basis van wat goed is het voor het verhaal en niet voor wat de fans willen?

Afgelopen week publiceerde Screenrant een artikel waarin uiteen werd gezet hoe de verdeeldheid die Star Wars momenteel creëert niet iets slechts is voor de films. De schrijver beweert dat het goed is dat de saga momenteel risico’s durft te nemen en niet blijft plakken in nostalgie en wat het grote publiek aantrekt. Ik wilde toch even kijken naar een aantal argumenten uit dit artikel.

Het is niets nieuws dat The Last Jedi en nu Solo redelijk wat controverse hebben aangetrokken. Solo wordt als erg voorspelbaar beschouwd en doet het absoluut niet goed in opbrengsten. The Last Jedi nam een aantal controversiële wegen en deed voor vele fans niet meer voelen als Star Wars. Het eerste wat Screenrant hierover zegt: Disney moet accepteren dat niet iedereen de films leuk zal vinden.

Als voorbeeld neemt het China, waar de saga simpelweg nooit echt is aangeslagen. Kijkcijfers vallen er behoorlijk tegen en de originele trilogie heeft er sowieso nooit in de bioscopen gedraaid. Nu is dit een sterk punt om te laten zien dat Star Wars feitelijk geen wereldhit is omdat het dus in China nooit is aangeslagen. Maar je moet je afvragen of dat ook een eerlijk voorbeeld is.

Star Wars heeft inmiddels een grote fanbase en maak je daar niet deze films voor? Of op zijn minst voor de gebieden waar de films wel al zijn aangeslagen? Daar staat tegenover, dat ik het wel eens ben met het principe van de schrijver. NATUURLIJK maak je de films niet voor iedereen. Je kan simpelweg niet iedereen te vriend houden en dat moet je ook niet willen. Wat blijft er van je eigen karakter over als je je afstemt op je omgeving? Wat blijft er van Star Wars over als je alleen nog maar de fans tevreden wilt stellen?

Risico’s

En dit is waar Screenrant verder gaat. Star Wars moet volgens dit artikel risico’s nemen. Niet alleen keuzes maken waarvan je zeker weet dat de fans het leuk vinden. Vond ik The Last Jedi 100% fantastisch? Nee, er zaten genoeg stukken in die me toch even aan het achterhoofd lieten krabben. Maar ik kan de film ontzettend waarderen omdat het iets nieuws en fris durfde te doen met Star Wars.

Screenrant stelt dat je simpelweg niet kan ontkennen dat Rian Johnson ontzettend wat lef moet hebben gehad om te maken wat hij heeft gemaakt. Ik vraag me dan af, is dat ook niet precies wat een saga die de veertig jaar gepasseerd is nodig heeft?

Nieuw

Wat mij als klein kind de films insleurde was dat het totaal nieuw voor me was. Een nieuw universum met werelden en karakters waarvan ik nog nooit eerder had gehoord! Ik heb altijd het idee gehad dat dit de kracht van Star Wars is geweest, werelden ontdekken die voorbij je mooiste dromen gingen. Maar wat blijft er van die kracht over als de saga veertig jaar en langer hetzelfde blijft doen? Was een primair kritiekpunt op The Force Awakens niet dat het teveel leek op A New Hope?

Ik heb altijd onafgebroken genoten van alles wat ik van Star Wars heb gezien. Wat het voor mij sterk maakt, is dat ik gewoon nooit weet wat ik kan verwachten. Er gebeurt altijd wel iets wat ik niet had verwacht. Disney moet dan ook niet bang zijn om nieuwe dingen te blijven proberen.

Immers sprak een wijs groen mannetje ooit: “Fear is the path to the Dark Side.”

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Columns

Hey developers, waar blijft die Mandalorian videogame?!

Geplaatst

op

Door

Mandalorian videogame

Het moge duidelijk zijn; het tweede seizoen van The Mandalorian doet het bijzonder goed. Het weet de gesprekken goed op gang te houden en menig Star Wars-fan (en nieuwkomer) kippenvel te geven en te laten juichen op de bank. Het verhaal van Din Djarin en zijn missie om The Child bij de Jedi te krijgen heeft enorme potentie. Ik zie die potentie dan ook enorm in een videogame. Maar waar blijft die?

Het idee rondom een ‘The Mandalorian videogame’ is niet vreemd. De serie heeft als opzet een narratief wat heel makkelijk over te zetten is naar dit stukje digitaal entertainment. Mando heeft een hoofdmissie. Om deze te voltooien vliegt hij van planeet naar planeet om informatie te verzamelen en aldaar een personage te vinden. Dit personage helpt Mando, mits Mando iets voor hem doet. Een secundaire missie is een feit. Of, zoals gamers dat graag noemen, een side mission. De vele missies die aan de zijkant toegevoegd worden brengen Mando steeds dichterbij dat wat hij nodig om zijn hoofdmissie te voltooien.

De serie vertaalt zich perfect naar een Mandalorian videogame

Daarnaast verkrijgt Mando tijdens de serie steeds nieuwe stukken Beskar waarmee we al zagen dat hij zijn armor kan versterken. Iets wat ook in elke game terug komt tegenwoordig. De perfecte dekmantel voor een Mandalorian videogame. De mogelijkheid om jezelf te versterken met objecten die je wint door (zij)missies te voltooien, of door objecten die je in de wereld vindt. Een sterker harnas. Een paar uur later de mogelijkheid tot een jetpack om daarmee op plekken te komen waar je eerder niet gaan kon. Door vijanden te verslaan genoeg ervaringspunten verzamelen om upgrades vrij te spelen, zoals kleine raketjes die uit je armor komen om een grote groep vijanden in één keer aan te vallen. En wanneer je echt voldoende punten hebt weten te verzamelen is het zelfs mogelijk om een hele sterke raket in je jetpack te stoppen. De game schrijft zichzelf, toch?

Het verhaal van de serie hoeft hierbij niet eens tot op de letter gevolgd te worden. Games hebben de creatieve vrijheid om meer te doen dan een aflevering van een serie. In drie uur gameplay kun je meer doen dan in een dertig minuten durende episode. Het spel kan dan ook dienen om de werelden verder uit te diepen, de personages nog beter te verkennen en om als spelers zelf relaties aan te gaan met NPC’s (niet speelbare personages) zoals Cara Dune en Greef Karga. Misschien is het zelfs mogelijk om wel met ze te spelen in speciale missies die je online doet met vrienden, waarbij jij misschien The Mandalorian bent, terwijl je vrienden de overige personages onder de knoppen hebben. Dit kan epische schoot-outs veroorzaken online die visueel een lust voor het oog zullen worden. Vooral met de kracht van de Xbox Series X en PlayStation 5 moet dit een intens, prachtig stukje software worden.

The devs speak!

Gelukkig zijn er meer mensen die hier zo over denken. Onlangs plaatste Corey Balrog, de grote man die ons enkele jaren terug de prachtige God of War-game gaf op PlayStation 4, een tweet waarin hij duidelijk aangaf dat het bizar is dat dit plan nog niet opgepakt is.

Vele gamers hebben op deze tweet gereageerd met hun hoop op een dergelijke game. Een game die zich focust op het verhaal, op de personages, zoals Jedi: Fallen Order dat een jaar geleden ook deed. Een game die iets toevoegde, zonder de essentie te vergeten. Celia Hodent was een van de personen die reageerde, echter niet in blije verwachting van wat komen gaat maar met een bedroevende boodschap. Hodent werkt inmiddels bij Epic aan de immens populaire game Fortnite, maar zat eerder in haar carrière bij LucasArts. Daar werkte ze aan de titel Star Wars 1313, een titel die bij veel gamers een euforisch moment op zal roepen, gevolgd door een traan.

De tragedie die Star Wars 1313 heet

Star Wars 1313 was een game die zich af zou gaan spelen op level 1313 op Coruscant. Hoewel er nooit veel van de game naar buiten werd gebracht, wisten we wel dat we als Boba Fett aan de slag zouden gaan. Met hem hadden we heftige schoot-outs op dynamische werelden. Er was een nieuw verhaal, een reden om Boba van stal te halen. Het zou het personage uitdiepen, de wereld interessanter maken en het zag er visueel (zeker in die tijd) fantastisch uit. Ik ben één van de personen die de game in levende lijve heeft mogen zien tijdens een afspraak bij LucasArts. Wat ik daar zag was niets minder dan fantastisch. Het is daarom zo bijzonder jammer dat die game nooit verschenen is, maar juist geannuleerd werd toen Disney de franchise overnam.

Star Wars 1313: de game die nooit heeft mogen zijn.

Wat ook enorm knaagt is dat The Mandalorian momenteel juist wel zijn intrede doet in de grote videogames die speelbaar zijn op de nieuwe systemen. Ik haalde net Celia Hodent al aan, de oud-werknemer van LucasArts. Ze doet nu haar ding met Fortnite. Fortnite is mogelijk de grootste game die onze planeet ooit gekend heeft. Met miljoenen dagelijkse spelers weet dat spel de gemoederen goed bezig te houden. Wat die game goed doet, is het feit dat het vaak in contact gaat met andere franchises om gethematiseerde seizoenen aan de spelers voor te schotelen. Zo was het recent mogelijk om het met de Avengers op te nemen tegen Thanos. Maar momenteel is het aan de spelers om met Din Djarin, The Mandalorian, hun volgende prooi te vinden. En uiteraard is The Child ook aanwezig.

The Mandalorian en The Child in Fortnite.

Waar blijft de The Mandalorian videogame?

Zelf speel ik Fortnite niet. En daarom is het extra pijnlijk om niet van Mando te kunnen genieten. De Bounty Hunter schreeuwt gewoon om een Mandalorian videogame. En misschien is die wel in ontwikkeling bij een ontwikkelaar. Want EA heeft de rechten op Star Wars nog steeds in handen. Vorig jaar bracht het het fantastische Jedi: Fallen Order (waarvan je de review hier kunt vinden) terwijl enkele maanden geleden het intensieve Star Wars Squadrons nog verscheen (welke we uiteraard ook hebben voorzien van een review). Er gaan geruchten dat de studio achter die laatste game (Motive) momenteel bezig is met het vervolg op Jedi: Fallen Order, terwijl de originele studio achter die game (Respawn Entertainment) een andere Star Wars-titel in ontwikkeling heeft. Zou het dan toch?

Mocht je nu, net zoals ik, zin hebben om als Bounty Hunter op pad te gaan om je verhaal te beleven, dan is dat echter mogelijk. Niet als The Mandalorian, maar er zijn alternatieven. Zo verscheen in 2002 de game Star Wars: Bounty Hunter. Een titel waarbij je met Jango Fett achter een ‘Dark Jedi’ aanzit. Hierdoor reis je ook door het bekende universum, doe je bekende gebieden aan en leer je meer over het personage zelf. De game verscheen origineel voor de PlayStation 2 en Nintendo Gamecube, maar is in de PlayStation Store momenteel gewoon te koop in een verbeterde versie voor de PlayStation 4. Het is niet The Mandalorian, maar toch een beetje wel. Is dit niet je ding, dan kun je altijd de Bounty Hunter klasse kiezen in de MMORPG Star Wars: The Old Republic. Ben je wel meteen honderden uren bezig…

Of we die Mandalorian videogame ooit gaan krijgen? Geen idee, maar het zou raar zijn als Disney niet inziet welke enorme potentie hier ligt. Wanneer developers op Twitter zelf uit gaan spreken dat deze game gemaakt moet worden, dan weet je dat het een project is waar aan gewerkt moet worden. Vooralsnog moeten we het doen met Mando en the Child in Fortnite…

Lees verder

Artikelen

Laten we het hebben over het populairste personage in The Mandalorian

Geplaatst

op

Door

The Mandalorian

Laten we even de tijd nemen om het te hebben over het meest besproken personage uit The Mandalorian. Als je spoilers wilt voorkomen, lees dan niet verder. Dit artikel bevat verwijzingen naar in ieder geval de eerste twee afleveringen van de serie.
(meer…)

Lees verder

Columns

De creativiteit en variatie van fantheorieën

Geplaatst

op

Door

Iedereen heeft wel fantheorieën voorbij zien komen over wat er “daadwerkelijk” gaande zou zijn in de Star Wars-films. Geheime identiteiten van Sith-lords tot “geheime” origines van locaties uit de films; fantheorieën zijn er in alle soorten en maten. (meer…)

Lees verder

Columns

‘Vijf manieren om Star Wars te redden’

Geplaatst

op

Door

‘Vijf manieren om Star Wars te redden’. Dat was de kop van een artikel op rogerebert.com. Ik kon het niet laten om te klikken en te kijken wat deze filmrecensenten te zeggen hadden over de films. Vervolgens kon ik het niet laten om even stoom af te blazen. (meer…)

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.