Social Media

Columns

De creativiteit en variatie van fantheorieën

Geplaatst

op

Iedereen heeft wel fantheorieën voorbij zien komen over wat er “daadwerkelijk” gaande zou zijn in de Star Wars-films. Geheime identiteiten van Sith-lords tot “geheime” origines van locaties uit de films; fantheorieën zijn er in alle soorten en maten.

Soms kan ik me er oprecht om verbazen hoe creatief fans zijn met hun theorieën en hoe zij allerlei lijntjes kunnen trekken die (ogenschijnlijk) nog vrij logisch zijn.

In andere gevallen stel je je een persoon met een hoedje van aluminiumfolie (wellicht in de vorm van een Stormtrooper-helm) voor een prikbord voor die lijntjes trekt tussen foto’s van Snoke en Jar-Jar Binks. In elk geval: voor ieder wat wils.

Het leuke bij films (en dus zeker ook Star Wars), is dat bepaalde gebeurtenissen of personages een ruimte overlaten voor eigen interpretatie van de kijker. Iedereen kan eigen ideeën hebben over wat er in films te zien is,

Hier een paar theorieën die er voor mij uitspringen!

Elke antagonist in de prequels weerspiegelt de ontwikkeling van Anakin

Deze theorie is nog vrij vers, hij werd eind juni op Reddit gepost door gebruikersnaam Tracerbullet.  Tracerbullet legde uit dat hij aan het nadenken was over de overkoepelende antagonisten in Star Wars en over hoe generaal Grievous zou reflecteren hoe Anakin Skywalker zou worden. George Lucas maakte een artistieke keuze om Grievous in Revenge of the Sith te stoppen, als een soort ‘rijm’.

Tracerbullet trok de conclusie dat elke centrale antagonist in de prequels een reflectie is van Anakin:

  1. Episode I: Darth Maul. Darth Maul is volledig onderdanig aan zijn meester Darth Sidious. Anakin wordt in The Phantom Menace bevrijd van slavernij, maar geeft zich in werkelijkheid over aan de Jedi Order.
  2. Episode II: Count Dooku. Dooku is een gevallen Jedi die overliep naar de Sith. In Attack of the Clones begint Anakin zich over te geven aan passie en macht, boven eer en orde. Hij begint de Jedi Code af te slaan.
  3. Episode III: Generaal Grievous. Grievous is een meedogenloze cyborg. In Revenge of the Sith verliest Anakin zijn menselijkheid en slacht honderden personen af. Ook wordt hij zelf meer mens dan machine.

Deze ligt nog enigszins voor de hand. Het is een interpretatie van de films en van de artistieke keuzes van Lucas. Daarnaast heb je ook theorieën die fans gebruiken om meer diepte te geven aan het verhaal en aan de personages. Zij analyseren het gedrag en de overtuigingen van personages en trekken conclusies op basis daarvan:

Het pantser van stormtroopers is expres weinig beschermend

Deze theorie werd opgeworpen door Reddit-gebruiker Solipschism. Het viel hem op dat het pantser van de troepen van de Empire weinig tegenhouden. Een slinger met een steen door een Ewok kan de soldaten van Palpatine al uitschakelen. Maar wat nou als keizer Palpatine dat expres gedaan heeft?

Soldaten die lang kunnen overleven ondanks het slechte pantser, zouden nog wel eens ‘force-sensitive’ kunnen zijn en dus wat aandacht van Palpatine kunnen krijgen. Misschien wel om deze troepen te rekruteren als Inquisitors of iets dergelijks. Ook scheid je het kaf van het koren onder de manschappen.

Niet alleen Galen Erso heeft de Death Star gesaboteerd

Reddit-gebruiker Omny87 speelt met het idee dat meerdere ingenieurs in het team van Erso ook sabotage hebben gepleegd bij het maken van de Death Star.

In de scene uit Rogue One waarin directeur Orson Krennic Galen en zijn ingenieurs ondervraagt, zien we hoe bang de ingenieurs zijn. Nu is dat op zich vrij logisch wanneer een boze hoge officier van de Empire voor je staat met een vuurpeloton, maar Omny87 denkt dat er meer achter zit.

Hij denkt dat Erso niet de enige is die gedwongen wordt om de Empire te dienen en dat de andere wetenschappers als wraak hun eigen ontwerpfouten in de Death Star hebben gestopt. Wat zouden die fouten kunnen zijn?

Omny87 wijst op  het gebrek aan hekken, ogenschijnlijk bodemloze dieptes en het feit dat de crew die naast de planeetverwoestende straal van de Death Star staat geen bescherming heeft en alleen maar kan wegduiken. Ik citeer: “The whole Death Star could be just one big cornucopia of deliberately shitty architecture.”

Deze laatste twee theorieën geven niet alleen diepte aan personages, maar ze vullen ook plotholes op. Daar is de volgende ook voor bedoeld:

De Force vervormt het verloop van tijd

Deze theorie komt voort uit Episode V: The Empire Strikes Back. In het specifiek is het gebaseerd op Luke zijn training op Dagobah. Her en der is er kritiek geweest op het feit dat Luke in vrij weinig tijd een vrij uitgebreide training heeft gehad. Waar we in de prequels zien hoe Jedi van jongs af aan worden getraind, lijkt Luke dezelfde resultaten te halen in enkele weken.

De theorie houdt in dat deze ‘enkele weken’ misschien toch een ontzettend lange tijd was. Mogelijk heeft Yoda door middel van de Force het verloop van tijd gemanipuleerd.

Bigger Luke

Tot slot kan een artikel over fantheorieën rondom Star Wars niet bestaan zonder minstens een verwijzing naar Bigger Luke.

Bigger Luke is, ehm, bijzonder. Het komt erop neer dat de bedenkers van deze theorie ervan uit gaan dat er twee verschillende Luke Skywalkers zijn. De een is nét iets korter dan de ander.

Eén van de ‘bewijzen’ is het feit dat in A New Hope, de lengte van Luke ten opzichte van Han in twee scenes net iets van elkaar verschilt. Dit leidt tot twee hypotheses:

  • De ‘Canon Luke’-hypothese: Deze gaat er vanuit dat er twee Luke Skywalkers bestaan, Luke Prime en Bigger Luke. Een van de twee is een kloon of een Force-projectie van Luke, de ander is de echte.
  • De ‘Hamill’-hypothese: Deze gaat ervan uit dat Mark Hamill een ongenoemde dubbelganger heeft die in enkele scenes van de Original Trilogy gebruikt is voor onbekende redenen. Een identiteit is niet bekend.

Dit is slechts een stukje van het vele denkwerk achter Bigger Luke. Klik hier om de website van de theorie te bekijken.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Columns

Hey developers, waar blijft die Mandalorian videogame?!

Geplaatst

op

Door

Mandalorian videogame

Het moge duidelijk zijn; het tweede seizoen van The Mandalorian doet het bijzonder goed. Het weet de gesprekken goed op gang te houden en menig Star Wars-fan (en nieuwkomer) kippenvel te geven en te laten juichen op de bank. Het verhaal van Din Djarin en zijn missie om The Child bij de Jedi te krijgen heeft enorme potentie. Ik zie die potentie dan ook enorm in een videogame. Maar waar blijft die?

Het idee rondom een ‘The Mandalorian videogame’ is niet vreemd. De serie heeft als opzet een narratief wat heel makkelijk over te zetten is naar dit stukje digitaal entertainment. Mando heeft een hoofdmissie. Om deze te voltooien vliegt hij van planeet naar planeet om informatie te verzamelen en aldaar een personage te vinden. Dit personage helpt Mando, mits Mando iets voor hem doet. Een secundaire missie is een feit. Of, zoals gamers dat graag noemen, een side mission. De vele missies die aan de zijkant toegevoegd worden brengen Mando steeds dichterbij dat wat hij nodig om zijn hoofdmissie te voltooien.

De serie vertaalt zich perfect naar een Mandalorian videogame

Daarnaast verkrijgt Mando tijdens de serie steeds nieuwe stukken Beskar waarmee we al zagen dat hij zijn armor kan versterken. Iets wat ook in elke game terug komt tegenwoordig. De perfecte dekmantel voor een Mandalorian videogame. De mogelijkheid om jezelf te versterken met objecten die je wint door (zij)missies te voltooien, of door objecten die je in de wereld vindt. Een sterker harnas. Een paar uur later de mogelijkheid tot een jetpack om daarmee op plekken te komen waar je eerder niet gaan kon. Door vijanden te verslaan genoeg ervaringspunten verzamelen om upgrades vrij te spelen, zoals kleine raketjes die uit je armor komen om een grote groep vijanden in één keer aan te vallen. En wanneer je echt voldoende punten hebt weten te verzamelen is het zelfs mogelijk om een hele sterke raket in je jetpack te stoppen. De game schrijft zichzelf, toch?

Het verhaal van de serie hoeft hierbij niet eens tot op de letter gevolgd te worden. Games hebben de creatieve vrijheid om meer te doen dan een aflevering van een serie. In drie uur gameplay kun je meer doen dan in een dertig minuten durende episode. Het spel kan dan ook dienen om de werelden verder uit te diepen, de personages nog beter te verkennen en om als spelers zelf relaties aan te gaan met NPC’s (niet speelbare personages) zoals Cara Dune en Greef Karga. Misschien is het zelfs mogelijk om wel met ze te spelen in speciale missies die je online doet met vrienden, waarbij jij misschien The Mandalorian bent, terwijl je vrienden de overige personages onder de knoppen hebben. Dit kan epische schoot-outs veroorzaken online die visueel een lust voor het oog zullen worden. Vooral met de kracht van de Xbox Series X en PlayStation 5 moet dit een intens, prachtig stukje software worden.

The devs speak!

Gelukkig zijn er meer mensen die hier zo over denken. Onlangs plaatste Corey Balrog, de grote man die ons enkele jaren terug de prachtige God of War-game gaf op PlayStation 4, een tweet waarin hij duidelijk aangaf dat het bizar is dat dit plan nog niet opgepakt is.

Vele gamers hebben op deze tweet gereageerd met hun hoop op een dergelijke game. Een game die zich focust op het verhaal, op de personages, zoals Jedi: Fallen Order dat een jaar geleden ook deed. Een game die iets toevoegde, zonder de essentie te vergeten. Celia Hodent was een van de personen die reageerde, echter niet in blije verwachting van wat komen gaat maar met een bedroevende boodschap. Hodent werkt inmiddels bij Epic aan de immens populaire game Fortnite, maar zat eerder in haar carrière bij LucasArts. Daar werkte ze aan de titel Star Wars 1313, een titel die bij veel gamers een euforisch moment op zal roepen, gevolgd door een traan.

De tragedie die Star Wars 1313 heet

Star Wars 1313 was een game die zich af zou gaan spelen op level 1313 op Coruscant. Hoewel er nooit veel van de game naar buiten werd gebracht, wisten we wel dat we als Boba Fett aan de slag zouden gaan. Met hem hadden we heftige schoot-outs op dynamische werelden. Er was een nieuw verhaal, een reden om Boba van stal te halen. Het zou het personage uitdiepen, de wereld interessanter maken en het zag er visueel (zeker in die tijd) fantastisch uit. Ik ben één van de personen die de game in levende lijve heeft mogen zien tijdens een afspraak bij LucasArts. Wat ik daar zag was niets minder dan fantastisch. Het is daarom zo bijzonder jammer dat die game nooit verschenen is, maar juist geannuleerd werd toen Disney de franchise overnam.

Star Wars 1313: de game die nooit heeft mogen zijn.

Wat ook enorm knaagt is dat The Mandalorian momenteel juist wel zijn intrede doet in de grote videogames die speelbaar zijn op de nieuwe systemen. Ik haalde net Celia Hodent al aan, de oud-werknemer van LucasArts. Ze doet nu haar ding met Fortnite. Fortnite is mogelijk de grootste game die onze planeet ooit gekend heeft. Met miljoenen dagelijkse spelers weet dat spel de gemoederen goed bezig te houden. Wat die game goed doet, is het feit dat het vaak in contact gaat met andere franchises om gethematiseerde seizoenen aan de spelers voor te schotelen. Zo was het recent mogelijk om het met de Avengers op te nemen tegen Thanos. Maar momenteel is het aan de spelers om met Din Djarin, The Mandalorian, hun volgende prooi te vinden. En uiteraard is The Child ook aanwezig.

The Mandalorian en The Child in Fortnite.

Waar blijft de The Mandalorian videogame?

Zelf speel ik Fortnite niet. En daarom is het extra pijnlijk om niet van Mando te kunnen genieten. De Bounty Hunter schreeuwt gewoon om een Mandalorian videogame. En misschien is die wel in ontwikkeling bij een ontwikkelaar. Want EA heeft de rechten op Star Wars nog steeds in handen. Vorig jaar bracht het het fantastische Jedi: Fallen Order (waarvan je de review hier kunt vinden) terwijl enkele maanden geleden het intensieve Star Wars Squadrons nog verscheen (welke we uiteraard ook hebben voorzien van een review). Er gaan geruchten dat de studio achter die laatste game (Motive) momenteel bezig is met het vervolg op Jedi: Fallen Order, terwijl de originele studio achter die game (Respawn Entertainment) een andere Star Wars-titel in ontwikkeling heeft. Zou het dan toch?

Mocht je nu, net zoals ik, zin hebben om als Bounty Hunter op pad te gaan om je verhaal te beleven, dan is dat echter mogelijk. Niet als The Mandalorian, maar er zijn alternatieven. Zo verscheen in 2002 de game Star Wars: Bounty Hunter. Een titel waarbij je met Jango Fett achter een ‘Dark Jedi’ aanzit. Hierdoor reis je ook door het bekende universum, doe je bekende gebieden aan en leer je meer over het personage zelf. De game verscheen origineel voor de PlayStation 2 en Nintendo Gamecube, maar is in de PlayStation Store momenteel gewoon te koop in een verbeterde versie voor de PlayStation 4. Het is niet The Mandalorian, maar toch een beetje wel. Is dit niet je ding, dan kun je altijd de Bounty Hunter klasse kiezen in de MMORPG Star Wars: The Old Republic. Ben je wel meteen honderden uren bezig…

Of we die Mandalorian videogame ooit gaan krijgen? Geen idee, maar het zou raar zijn als Disney niet inziet welke enorme potentie hier ligt. Wanneer developers op Twitter zelf uit gaan spreken dat deze game gemaakt moet worden, dan weet je dat het een project is waar aan gewerkt moet worden. Vooralsnog moeten we het doen met Mando en the Child in Fortnite…

Lees verder

Artikelen

Laten we het hebben over het populairste personage in The Mandalorian

Geplaatst

op

Door

The Mandalorian

Laten we even de tijd nemen om het te hebben over het meest besproken personage uit The Mandalorian. Als je spoilers wilt voorkomen, lees dan niet verder. Dit artikel bevat verwijzingen naar in ieder geval de eerste twee afleveringen van de serie.
(meer…)

Lees verder

Columns

‘Vijf manieren om Star Wars te redden’

Geplaatst

op

Door

‘Vijf manieren om Star Wars te redden’. Dat was de kop van een artikel op rogerebert.com. Ik kon het niet laten om te klikken en te kijken wat deze filmrecensenten te zeggen hadden over de films. Vervolgens kon ik het niet laten om even stoom af te blazen. (meer…)

Lees verder

Columns

The Future of the Star Wars

Geplaatst

op

Door

column

Een van onze meest betrokken forumleden en vaste bezoeker aan de site, Marko, wilde graag zijn mening in de vorm van een korte column over de toekomst van Star Wars delen met onze volgers. Wil jij ook iets delen? Laat het ons weten!

De komende jaren staat er een hoop te gebeuren in het Star Wars universum. Deels officieel bevestigd. Het afsluitende, derde (IX) deel van de sequel trilogie, en volgens JJ Abrams van de gehele saga. Een serie films van Benioff en Weis, die het veel geprezen Game of Thrones maakten. Een eigen trilogie van Rian Johnson. Een tv-serie van Jon Favreau voor de toekomstige Disney streaming service, die zich een paar jaar na Return of The Jedi zal afspelen. Een nieuwe animatie serie, die zelfs al een naam heeft, Resistance. Onofficieel gaan de stevigste geruchten over een Obi Wan Kenobi film die geregisseerd zou worden door Stephen Daldry en een Boba Fett film door James Mangold.

Maar voordat het zover is, moet er eerst door de zure appel, die het heden is, heen gebeten moeten worden. Solo maakt een financiële struikelpartij. Hoe dan ook, dat is een feit. Gaat dat invloed hebben op de bovengenoemde toekomst?

Ja. Alle mogelijke andere oorzaken ter zijde geschoven, ogenschijnlijk zit de wereld niet heel erg te wachten op oorsprongverhalen van bekende Star Wars personages.  De verdeelde mening over The Last Jedi  is de mensen bij Lucasfilm uiteraard ook niet ontgaan. Als je er van uitgaat hoe ‘makkelijk’ Kathleen Kennedy actieve regisseurs op non-actief zet, lijkt het geen probleem om geplande films te cancelen. Dit alles opgeteld kun je je afvragen of we de Rian Johnsons trilogie ooit te zien krijgen en of de geruchten over een Boba Fett en een  Obi Wan film voor altijd geruchten zullen blijven.

Gedurende dit alles blijft Lucasfilm stil, naar buiten toe. Het lijkt alsof de muren steeds hoger opgetrokken worden. Er gaat een gevoel van spanning van uit. Als je niets zegt kun je ook niets verkeerd zeggen, of iets dergelijks. Zou men werkelijk gaan wachten tot de volgende Star Wars Celebration, 2019 in Chicago, om de smachtende fans iets van zekerheid te geven. Lucasfilm zou de snel de poorten moeten openen. Informatie geven over de komende projecten, wellicht zelfs de dialoog aan gaan met fans. Tot op heden blijft het echter stil, doodstil en is die hele glorieuze toekomst van Star Wars net zo onzeker als wie de ouders van Rey zijn.

M.

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.