Nee, de titel van deze column is geen typfout. Onlangs woonde ik voor mijn werk een lezing bij van futurist Richard van Hooijdonk (een man die ongelofelijk mooi kan praten over (technologische) ontwikkelingen). Een van de zaken die hij aankaartte waren de jonge millennials en generatie Z; de groep personen die –vanwege hun leeftijd- zaken als smartphones en snel internet gewend zijn. Ze weten vaak niet beter, ze hebben nooit anders meegemaakt. Online gamen, films en muziek streamen: het is voor hun normaal. Hoe anders is dat voor mij: Generation X, opgegroeid met consoles als de Atari 2600, films huurde je op videoband bij de videotheek en platen (ja, die zwarte dingen van vinyl) haalde je op zaterdag in een speciaalzaak.
In feite is het bij Star Wars niet anders: je hebt de groep die er toen de originele trilogie uit kwam al bij waren. Zij hebben de donkere jaren (85-95) meegemaakt waarin er nauwelijks iets van Star Wars te vinden was. Daarnaast heb je een hele generatie fans die zijn opgegroeid in de tijd van de special editions, de prequels en Clone Wars, waarin Star Wars populairder was dan ooit.
Voor deze laatste groep is Star Wars dus eigenlijk nooit weggeweest, wat grotendeels ook komt omdat het nu commerciëler dan ooit is. Nu is Star Wars altijd al commercieel geweest (kijk naar het kapitaal dat George Lucas met de merchandise heeft verdiend) maar Disney weet het pas écht uit te buiten.
Jammer? Vroeger was alles immers beter (Dit zeg ik als grijsaard zijnde tegen mijn jongere mede-crewleden)…toch?
Ja! Vroeger was alles beter. Conventies? Waren een stuk goedkoper, rustiger én je kon (figuurlijk) dichter bij de acteurs komen. Het urinoir naast je wordt door Jeremy Bulloch gebruikt? Keek niemand van op. Tegenwoordig mag je blij zijn als je twee woorden tegen Peter Mayhew mag zeggen bij de photoshoot (waar je grof voor betaald) omdat er nog tig wachtenden zijn.
Comics en boeken? Ja, er kwam minder uit, maar het voordeel was dat je het gemakkelijker kon bijhouden. Tevens beter voor je beurs!
Merchandise? Moeilijker te vinden, maar als je iets vond dan gaf die ene plastic Greedo sleutelhanger van Applause zoveel meer voldoening dan dat je nu bij de Kruidvat krijgt als je daar Zwitsal BB-8 shampoo haalt.
Films? Buiten de originele trilogie (en de Ewok films en de Holiday special) was er niets. Veel beter dan jaren later toen de Prequels verschenen (Ouch).
Maar toch…een week nadat futurist van Hooijdonk het over de millennials had zei iemand (die niet eens Star Wars fan is) tegen me: “als het niet zo commercieel zou zijn geworden was het wellicht doodgebloed en had je nu geen nieuwe dingen meer”.
En daarom…ja, juist dáárom is het nú (ondanks de Star Wars troep bij de Kruidvat en de hausse aan nieuwe zaken) beter. De jonge millennials en generatie Z zullen dit toch niet beseffen; ze hebben immers nooit anders meegemaakt.