Social Media

Artikelen

Beleef de Star Wars Arcade vanuit je huiskamer!

Geplaatst

op

Misschien heb je letterlijk elke game die de titel Star Wars draagt in je kast liggen. Daardoor beslaat die collectie diverse consoles, van de vroege Atari tot de nieuwste PlayStation en Xbox. Misschien ben je ook wel een beetje een Anakin Skywalker wanneer je naar die collectie kijkt. Want hoewel je alles misschien al hebt besluipt die ene gedachte je… “I want more… and I know I shouldn’t”. En die kans lijkt nu te komen!

Herinner je je de tijd van de arcadehal? Misschien ben je te jong, misschien bracht je er je jeugd door. Een grote hal, gevuld met machines om de meest uiteenlopende games te spelen. Je gooide er wat geld in en kon een leventje spelen in de game na keuze. Was je dood? Betaal opnieuw en ga verder. Het stierf een vervelende dood toen consoles voor thuisgebruik en gamen op de PC een beetje de nieuwe standaard werden. Toch zijn er nog steeds plekken (ook in Nederland) waar je nog steeds (vaak oudere) games kunt spelen op zo’n toffe kast. Er blijft een grote groep trouwe fans zich inzetten om het gevoel van toen terug te blijven brengen. Zo ook het bedrijf Arcade1Up. Daar worden games op een hoge resolutie in kwalitatief sterke kasten gebouwd. En niet alleen voor in de arcadehal, maar ook voor thuisgebruik. Met verschillende klassieke games op zo’n kast (waarbij geen muntje ingegooid hoeft te worden) is het een heuse beleving om games op deze manier te spelen. Arcade1Up heeft een Star Wars-kast in het portfolio welke binnenkort ook in Nederland te koop gaat zijn.

Eén kast: drie games

De kast komt met zijn vijfentwintig kilo in een klassiek ontwerp met een origineel kunstwerk op de zijkanten. Door de bedieningselementen voelt het bijzonder ‘retro’ met een moderne technologische onderliggende kracht. Maar belangrijker; op het 17 inch LCD-kleurenscherm zijn drie games te spelen; Star Wars, Star Wars: The Empire Strikes Back én Star Wars: Return of the Jedi.

Meteen vanaf het moment dat Star Wars: The Arcade Game gestart werd, werd geschiedenis geschreven. Het was het eerste spel binnen deze licentie met een daadwerkelijke openingscrawl, zoals de films dat ook hadden. Het zorgde er niet alleen voor dat de game meteen heel Star Wars voelde, maar ook dat er daadwerkelijk een verhaal verteld werd. Er was meer aan de hand dan een simpele gameplay mechaniek waar een compleet spel op moest draaien. Jij was onderdeel van het grotere verhaal, een verhaal dat verteld ging worden. Star Wars: The Arcade Game, ontwikkeld door Atari en uitgebracht in 1983, is een zogenaamde ‘first-person space simulator’. Je ziet dus in feite wat de piloot in de cockpit van een voertuig ziet. Het spel speelt zich af tijdens Episode IV: A New Hope, tijdens de Battle of Yavin. Atari wist de beste momenten uit de film te combineren met hoogstaande technologie om een game te brengen die visueel ongekend was. Zo waren daar ineens de Death Star, TIE Fighters, gun turrets en uiteraard de trench om doorheen te vliegen. Het was precies dat wat de gamer wilde doen sinds de woorden Star Wars en videogame samen werden gebracht. We hebben de game uitvoerig besproken in onze Gaming Holocron.

Het vervolg van Star Wars Arcade

Net als dat The Empire Strikes Back in de bioscopen een vervolg was op de eerste Star Wars-film, kreeg de eerste arcade-game een vervolg met deze titel. De vector-graphics game was zo populair dat een vervolg geen kwestie van waarom maar van wanneer was. Nadat Star Wars: The Arcade Game behoorlijk wat mensen wist te verrassen met zijn 3D graphics, hoge kwaliteit geluid en totale immersie in het universum van George Lucas, besloot Atari in 1985 een vervolg uit te brengen op de befaamde arcadekast. In The Empire Strikes Back nam jij de rol op je van Luke Skywalker en was het aan jou om bekende gevechten uit de gelijknamige film na te spelen. Dit wederom vanuit een zogenaamde ‘first person view’, waardoor je dus letterlijk vanuit de ogen van Luke keek. De game schotelde jou als speler The Battle of Hoth voor, waarna je met de Millennium Falcon moest zien te ontsnappen om je daarna staande te houden in een asteroïdenveld. Het spel kreeg in feite exact dezelfde gameplay als die we al kenden uit Star Wars: The Arcade Game. Daarnaast leken de graphics, geluiden en muziek ook heel erg op de eerdere game. Toch waren er op het grafische vlak best wat stappen genomen om de game ‘realistischer’ te maken. Vector-objecten kregen veel meer details waardoor ze makkelijker te herkennen waren. In de Gaming Holocron lees je veel meer over deze fantastische titel.

Waar eerdere games zich vooral wisten te focussen op een bepaalde scene uit de films, pakte Return of the Jedi het net wat anders aan. De complete film werd aan de speler getoond in speelbare vorm. Dat was voor die tijd echt wel een dingetje. Het was dé manier om de film nog eens te beleven. Zo was er de mogelijkheid om Han Solo te redden uit het paleis van Jabba the Hutt, kon je met Luke en zijn Speederbike met flinke snelheid door de bossen van Endor vliegen en was het zelfs mogelijk om het op te nemen tegen de Death Star. Uiteraard vliegende in de Millennium Falcon als Lando Calrissian. Het doel was voor die tijd even simpel als duidelijk; de game af zien te ronden met een zo hoog mogelijke score. Want weet, in de jaren tachtig was je pas echt tof wanneer je naam hoog in de High Score-lijsten stond van bepaalde videogames. Uiteindelijk leek wel de gehele game steeds hetzelfde te zijn. Je had andere voertuigen en omgevingen, maar in essentie bleef de game een spel waarbij je met een bovenaanzicht je voertuig door een vijandelijke omgeving moest zien te loodsen. Uiteraard ontweek je vijanden, obstakels en schoot je tegenstanders neer. Het is dan ook te vergelijken met bekende titels uit die tijd zoals Galaga. Echter, de Star Wars-saus die er overheen lag, plus het feit dat het grafisch een stuk indrukwekkender was, was voor veel mensen genoeg om uren en uren achter de arcadekasten te verslijten. Er zijn heel wat dollars in Return of the Jedi verdwenen. In de Gaming Holocron gaan we er dieper op in.

Star Wars Arcade in je huis

Mocht je dit stukje Star Wars historie in huis willen halen, dan is dat nu dus mogelijk. Voor nog geen zeshonderd euro kun je later dit jaar een Arcade1UP Star Wars-kast in huis halen. Want hoewel je de games misschien op een andere manier al speelbaar in je collectie hebt (via emulatoren zijn de games goed te spelen), haalt niks het bij dat echte authentieke gevoel van het staan achter een enorme kast, geheel in spanning omdat de game alles wat het heeft op je af stuurt om je dood te maken. Het voordeel is dat het je dit keer niet opnieuw een gulden kost om verder te mogen gaan…

Zag A New Hope toen hij drie was met zijn ouders onder de noemer 'je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen'. Kreeg een Atari 2600 in hetzelfde jaar. Goede opvoeding noemen ze dat.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

Star Wars films volgorde: chronologisch of niet?

Wat is volgens jou de beste volgorde om de Star Wars films te kijken?

Geplaatst

op

Door

Star Wars films volgorde

Sinds het uitkomen van de prequels staat Star Wars voor sommige leken en buitenstaanders bekend om de films met een bijzondere volgorde. Nu we met de Star Wars Podcast bezig zijn om The Clone Wars op chronologische volgorde te behandelen blijkt des te meer dat Star Wars het wat volgorde betreft nogal eens ingewikkeld kan maken. Is de chronologische volgorde nu de beste volgorde om aan te houden en op welke manier kun je jouw casual film kijkende zus/nicht/vriendin het beste blootstellen aan de saga waar we allemaal van houden?

Zoals we weten begon het allemaal in 1977 met de eerste film genaamd Star Wars (welke later A New Hope is genoemd). Na 3 films kregen we twintig jaar later een nieuwe trilogie, deze films noemen wij de prequels – logisch, aangezien ze zich vóór de eerste 3 films afspelen. Dit op zichzelf is nog voor de meeste mensen goed te begrijpen.

In gesprek met mijn zus (29 jaar) kwam ik wel tot de ontdekking dat dit voor casual filmkijkers nog niet altijd even logisch is. Toen we The Force Awakens – haar eerste Star Wars film ooit – eind 2015 samen in de bioscoop zagen, vroeg ze mij wat de eerste Star Wars film was, om eventueel zelf te beginnen met kijken. Ik betrapte mezelf erop dat ik daar geen eenduidig antwoord kon geven en mijn uitleg over het essentiële verschil tussen de ‘eerste’ film uit 1977 en de ‘eerste’ film in de saga uit 1999 bracht de nodige verwarring met zich mee.

Ik was “de nerd die het allemaal weer veel te ingewikkeld maakte”, zij wilde gewoon weten met welke film ze moest beginnen. Mijn antwoord daarop was ‘Deel 4’, maar deze formulering werd mij niet in dank afgenomen. Nu, ruim 5 jaar later, zijn de sequels en de twee spin-offs de enige Star Wars films die zij heeft gezien en daar zal waarschijnlijk ook geen verandering meer in komen.

De welbekende grap over dat Mark Hamill nog nooit een Star Wars film had gezien voordat hij in Episode IV: A New Hope als Luke Skywalker kwam te spelen is dan ook snel gemaakt.

Star Wars films volgorde: de chronologische volgorde

Als je het aan de grondleggers van de Star Wars Podcast en dus mijn co-hosts Marc en Quinten zou vragen is er maar 1 volgorde en dat is de chronologische volgorde. Dit is from a certain point of view verhaaltechnisch gezien natuurlijk ook wel de meest logische volgorde, maar omdat de films niet in deze volgorde zijn gemaakt en de veronderstelde kennis per film daarmee niet aanwezig is voor een first-time kijker, zou ik deze groep kijkers aanraden om juist níet de chronologische volgorde te hanteren.

Dat gezegd hebbende; voor mensen zoals jij en ik (ik ga ervan uit dat je als bezoeker van deze site alle Star Wars films al hebt gezien) maakt het voor de zoveelste marathon natuurlijk weinig uit. Ikzelf zou de films nu ook chronologisch bekijken, maar ik vind dat niet de beste manier voor de mensen die Star Wars niet kennen. Mocht je het toch doen: kijk dan maar gelijk de spin-offs Solo en Rogue One even tussen film 3 en 4:

  1. The Phantom Menace
  2. Attack of the Clones
  3. Revenge of the Sith
  4. A New Hope
  5. The Empire Strikes Back
  6. Return of the Jedi
  7. The Force Awakens
  8. The Last Jedi
  9. The Rise of Skywalker

Star Wars films volgorde: de Machete-volgorde

De Machete-volgorde is bedacht door Star Wars fan Rod Hilton. Hij zette Luke’s verhaal centraal binnen Star Wars en beargumenteert waarom hij vindt dat The Phantom Menace om die reden irrelevant is.

Volgens de Machete-volgorde bekijk je de eerste twee uitgebrachte films het eerst, daarna de laatste twee prequels als een flashback, waarna je de saga afsluit met Return of the Jedi zoals dit in 1983 ook is gebeurd. Natuurlijk hebben we inmiddels de sequels uit de stal van Disney en continueren deze wel degelijk het verhaal van Luke Skywalker, waarna Hilton dan ook een aangepaste versie van deze volgorde op zijn website heeft geplaatst:

De bijgewerkte Machete-volgorde van Rod Hilton

Er valt zeker wat voor deze volgorde te zeggen, al blijf ik er persoonlijk bij dat je The Phantom Menace dan net zo goed mee kunt pakken (als je dan toch terug in de tijd gaat na A New Hope en The Empire Strikes Back). Ik snap zijn argumenten dat deze film geen rol speelt in het verhaal van Luke, maar Anakin’s ontdekking en niet alleen begrijpen, maar ook vooral zien hoe zijn leven is geweest als kind en dat dit jaren later veel overeenkomsten heeft met zijn zoon Luke is wat mij betreft ook verdedigbaar onderdeel van Luke’s verhaal. Want als we niet de kinderen van onze ouders zijn, wie zijn we dan echt?

Overigens kwam ik de Machete-volgorde ook tegen in een vorm waar The Phantom Menace er gewoon tussen zit en werd deze omgedoopt tot de Godfather II-volgorde. Ik heb de Godfather films nooit gezien, maar ik begrijp dat de films wat door de tijd springen om Vito Corleone’s verhaal te vertellen.

Of je The Phantom Menace nu wel of niet meeneemt in deze volgorde, uiteindelijk is het natuurlijk maar een kleine verandering binnen deze volgorde die je mee terugneemt om de totstandkoming van Darth Vader te vertellen, vlak nadat je er in The Empire Strikes Back achter bent gekomen dat Luke zijn zoon is.

Star Wars films volgorde: de female-friendly volgorde

De volgorde waar ik het graag even over wil hebben is er eentje die mij in de afgelopen jaren het nodige succes heeft geboekt bij het introduceren van Star Wars aan vrouwen. Ik ben van mening dat The Force Awakens de perfecte hedendaagse introductie voor Star Wars is: niet alleen omdat de film een vrouwelijk hoofdpersonage heeft en ontzettend lijkt op de allereerste film A New Hope (al helpt dit beiden zeker mee), maar omdat deze film de juiste vragen oproept.

The Force Awakens eindigt in een enorme cliffhanger (zowel letterlijk als figuurlijk) en de vragen als “Wie is Luke Skywalker?”, “Waarom is iedereen naar hem op zoek, waarom is hij zo belangrijk?” of “Wat zijn Jedi en Sith?” zorgen ervoor dat de oudste films worden bekeken met meer doorzettingsvermogen en voor casual filmkijkers soms wel degelijk nodig geachte motivatie om het verhaal echt te willen begrijpen.

Want laten we wel wezen: hoewel de originele trilogie nog steeds prima te kijken is, is het voor de mensen die zijn opgegroeid met de Marvel Cinematic Universe een pil om even doorheen te bijten. In A New Hope gebeurt er de eerste 30 minuten vrij weinig; het duurt even voordat de droids in handen komen van Luke’s oom Owen Lars en Luke de lightsaber van zijn vader krijgt uit handen van Ben Kenobi. De film ziet er bij vlagen gedateerd uit en dit kan een bepaalde groep filmkijkers afschrikken. Het is jammer, maar in mijn ervaring hebben mensen die audiovisueel moderne films gewend zijn met een hoog tempo en gelikte effecten weinig geduld om de originele trilogie echt een kans te geven (als dit hun introductie aan Star Wars is). Maar wellicht heb ik daar dan ook net de verkeerde vrienden en familie voor.

Na The Force Awakens te hebben gezien, een zeer vermakelijke film voor eenieder die nog nooit een Star Wars film heeft gezien, zijn de vragen die deze film oproept mogelijk net genoeg om de oude films een kans te geven. En laten we ook zeker niet vergeten om daarvoor eerst nog even Rogue One te kijken, de perfecte prequel die A New Hope inleidt. De eindscène met Darth Vader is onvergetelijk bruut en maakt de noodzaak voor een held als Luke Skywalker kristalhelder. “Hoe loopt het af met de Rebellion, wie kan Darth Vader stoppen en waar blijft Luke die zo belangrijk was in The Force Awakens? Enter the original trilogy!

Mocht je jouw filmbuddy of wellicht zelfs romantische partner aan Star Wars willen introduceren anno 2021 stel ik dan ook voor dat je dat op deze volgorde doet:

  1. The Force Awakens
  2. Rogue One
  3. A New Hope
  4. The Empire Strikes Back
  5. (de prequels als een flashback) The Phantom Menace
  6. Attack of the Clones
  7. Revenge of the Sith
  8. Return of the Jedi
  9. (ga verder waar The Force Awakens eindigde) The Last Jedi
  10. The Rise of Skywalker

De film Solo: A Star Wars Story staat vrij op zichzelf en heeft weinig connecties met andere films, die zou je op elk moment tussendoor kunnen kijken. Om uit te leggen waarom Darth Maul nog leeft zou je natuurlijk The Clone Wars samen moeten kijken, maar als het echt zover komt kun je wel zeggen dat je er een Star Wars fan bij hebt gekweekt, of niet? 😉

Hoe zien jullie dit en welke volgorde zouden jullie aanhouden bij het (terug)kijken van de films? Houd je nog ergens rekening mee als je Star Wars laat zien aan iemand die er totaal niet bekend mee is? Laat het me weten op onze Discord, de Star Wars community van de Benelux!

Lees verder

Artikelen

Star Wars games: de balans tussen goed en slecht

Geplaatst

op

Door

Star Wars games

We hadden het er al over in de Star Wars Podcast van deze week, maar omdat beelden meer zeggen dan duizend woorden, gaan we er toch nog even verder op in. Sinds The Empire Strikes Back in 1982 verscheen voor de Atari 2600 zijn er vele, vele Star Wars-games verschenen. Geweldige titels die we mogen rekenen tot de beste in hun genre, tot de meest slechte die we eigenlijk liever vergeten. Over welke games ik het heb?

Vraag eens aan jezelf wat voor jou de meest favoriete game uit het Star Wars-universum is geweest. Misschien is het een spel waar je met warme herinneringen aan terug moet denken. Door het verhaal, de setting, of juist omdat het zo fijn was omdat je het samen kon spelen met een belangrijk persoon. En draai het nu eens om. Heb je ooit Star Wars games gespeeld die je misschien compleet verdrongen hebt? Waar je liever niet meer over praat? We hebben ze allemaal. Maar, om positief te beginnen starten we met de vijf beste games die dit universum ons ooit heeft mogen brengen.

Star Wars: Knights of the Old Republic (BioWare, 2003)
Bioware bracht met Knights of the Old Republic volgens velen niet alleen de beste game met een Star Wars-licentie die ooit gemaakt is, maar ook een van de beste RPG’s aller tijden. Daarnaast zit het verhaal van de game zo goed in elkaar (en wist het spelers zo te shockeren) dat er zelfs gesproken blijft worden over die ene onthulling. In een tijd duizenden jaren voor de films creëerde Bioware een compleet nieuw narratief waarbij ze niet verbonden waren aan de Skywalkers. En met verve, vandaag de dag eisen vragen fans nog steeds om een film of Disney+-serie die zich in dit universum af mag spelen. Met lopende geruchten dat er mogelijk een nieuwe uitgave gaat komen van dit spel zijn vele vandaag de dag al meer dan gelukkig.

Star Wars: Rogue Leader – Rogue Squadron II (Factor 5, 2001)
Toen Nintendo de Gamecube lanceerde, het paarse (of zwarte) kubusje met een handvat (jawel, een handvat aan je game console), verscheen de officiële opvolger op Rogue Squadron. Het spel liet je plaats nemen in diverse cockpits van verschillende fighters uit de bekende films en schotelde originele missies voor. Daarnaast waren er momenten uit de film die één op één na te spelen waren. De aanval op de Death Star? Check. De Battle of Endor? Check! Hoth? Beter dan in elke andere game. Vandaag de dag oogt de game nog steeds fantastisch en klinkt ‘ie nog beter dan dat. Het vliegen langs de klassieke locaties uit de bekende films weet je nog steeds weg te voeren en je even te laten vergeten dat je met een paarse controller in je handen zit. Waar blijft een vervolg voor de hedendaagse spelsystemen? Met de komst van Star Wars: Rogue Squadron moet dat wel goed zitten. Toch?

Star Wars Jedi: Fallen Order (Respawn Entertainment, 2019)
Het is ontwikkelaar Respawn gelukt om een volledig singleplayer verhaal te vertellen binnen het Star Wars universum waarbij niet alleen gamers hun ding kunnen doen, maar ook de grootste fans van de franchise waar voor hun geld gaan vinden. Ja, Jedi: Fallen Order is die game waar gamers tijdens de release zo op gehoopt hadden. Het brengt diepe Star Wars lore, toffe gameplay en een verslavende manier van ontdekken in combinatie met leuke puzzels en goede actie. Daarnaast is de soundtrack van bijzonder hoge kwaliteit en doet op momenten niet onder voor de iconische klanken van John Willams zelf. Hoewel niet elk gameplay-element origineel is, is het Respawn gelukt om ze allemaal samen te brengen in een game die jouw aandacht meer dan waard is. Het verhaal, dat een eenzame Jedi na Order 66 laat zien, weet somber te zijn, intiem. Maar toch groots, episch zelfs. Duidelijk de beste Star Wars titel van de laatste jaren.

Star Wars: Jedi Knight II – Jedi Outcast (Raven Software, 2002)
Nog voor Jedi: Fallen Order wist Jedi Outcast spelers te trakteren op de ultieme Jedi-fantasie. Het spel laat je het universum doorkruisen, vechtende tegen the Empire, terwijl je langzaam maar zeker steeds meer affiniteit met The Force krijgt. Je wordt steeds sterker in je krachten, handiger met je lichtzwaard en bedreven met de uitmuntende gameplay. Elementen die veel games voor dit spel geprobeerd hadden, maar nooit zo goed tot stand wisten te brengen als dat hier gebeurde. Het verhaal dat je speelde was interessant. Het feit dat deze game een multiplayer had die zo populair was dat ‘ie vandaag de dag, haast 20 jaar later, nog steeds gespeeld wordt, zegt meer dan genoeg. Mocht je deze game gemist hebben, dan raad ik je ten zeerste aan ‘em alsnog een kans te geven. Kijk gewoon even door de gedateerde graphics heen.

Star Wars: Republic Commando (LucasArts, 2005)
Deze game, die oorspronkelijk exclusief verscheen op de originele Xbox, is een geweldige shooter. Echter, anders dan andere shooters uit die tijd wist Republic Commando je een heus ‘squad gevoel’ te geven omdat jij niet in je eentje door missies ging, maar met een compleet team. Elk teamlid had een eigen persoonlijkheid, sterktes en zwaktes en het was aan jou om iedereen op de juiste plekken in te zetten. Daarnaast was dit spel duisterder, harder en meer volwassen dan dat wat we voorheen tegen waren gekomen. Het spel zat bijzonder slim in elkaar, vertelde een goed verhaal en zag er grafisch sterk uit. Ook hier gonzen de geruchten rondom een heruitgave inmiddels over het internet. Laat maar komen…

Er zijn meer dan genoeg prachtige en goede Star Wars-games te noemen. Titels die deze top vijf net niet hebben gehaald zijn games zoals The Old Republic, Battlefront 2 (de oude én de nieuwe) LEGO: Star Wars The Complete Saga, TIE-Fighter en Dark Forces. Stuk voor stuk games die de kwaliteit van de franchise hoog weten te houden en stuk voor stuk titels die ik je ten zeerste aan wil raden om te spelen. De games die je hier beneden vindt kun je echter gewoon compleet langs je laten gaan. We duiken nu in de modderpoel der gaming. Hetgeen dat het daglicht niet meer mag zien. De meest verschrikkelijke ervaringen die je qua Star Wars gaming kunt krijgen.

Kinect Star Wars (Terminal Reality, 2012)
Wat willen de echte Star Wars-fans die de nieuwste technologie in huis hebben? Dansen als Han Solo! Kinect Star Wars was een game die de camera van de Xbox 360 nodig had waardoor jouw lichaamsbewegingen over werden gezet in het spel. Er was een avontuur aanwezig waarbij jij je als Jedi door vele vijanden heen moest hakken met je lichtzwaard, terwijl je met je hand moest wapperen om de Force te gebruiken. In theorie klinkt dat tof, ware het niet dat het spel alles behalve goed werkte. Daarnaast was er dus de mogelijkheid om op bekende muziek (die geheel nieuwe Star Wars songteksten kregen) mee te dansen. Het was verschrikkelijk. Als schrijver van dit stuk vraag ik me ook af hoe ik deze game ooit in godsnaam voor de volle honderd procent heb uit weten te spelen…

Star Wars: Super Bombad Racing (LucasArts, 2001)
Waar Kinect Star Wars voor velen een klap in het gezicht van de ware Star Wars-fan was, was Super Bombad Racing een goede rochel vol in het oog. Kart racing was lange tijd bijzonder populair. Denk aan geweldige titels als Mario Kart, Diddy Kong Racing en Crash Team Racing. Dat moet Star Wars ook kunnen, dachten ze vast bij LucasArts. Dus werden bekende personages met gigantische hoofden in kleine voertuigen gepropt op diverse ‘leuke’ banen gevuld met gevaren. Ergens klinkt het als een leuk idee, maar de uitwerking zorgde ervoor dat je al heel snel gewoon weer Mario Kart wilde spelen. Alle personages en voertuigen waren gebaseerd op The Phantom Menace. Iets wat de oudere fans ook in het verkeerde keelgat schoot. Het was op dat moment de enige prequel die verschenen was.

Star Wars: Demolition (Luxoflux, 2000)
Waar Mario Kart niet leek te werken als inspiratie, deden Carmageddon en Twisted Metal dat al helemaal niet. The Empire komt naar Tatooine om aldaar alle Podraces te verbieden. Hierdoor introduceert Jabba the Hutt een nieuwe manier van sport. Gooi personen in een voertuig in een bepaalde arena en laat er eentje levend uit stappen. The Hunger Games met voertuigen dus. Ook dit kan op papier leuk klinken, maar de balans was compleet zoek in het spel. Wanneer je het met een landspeeder op moet nemen tegen AT-ST weet je vantevoren al bijna wie als winnaar over gaat blijven. De ontwikkelaar achter het spel had voorheen Vigilante 8 gemaakt, wat ook al een goedkope kloon van Twisted Metal moest zijn. Die game deed het niet al te best. Met Demolition wist de Star Wars naam ook niet veel goed te maken.

Star Wars: Masters of Terås Kåsi (LucasArts, 1997)
Je kon er natuurlijk op wachten. Met vele, toffe personages in de drie originele films had Star Wars een perfecte line-up op weten te bouwen voor een fightinggame. Het genre, waarin diverse karakters met elkaar op de vuist moeten gaan, staat bekend om die diversiteit van ‘poppetjes’ waar je mee kunt spelen. Elk met zijn eigen vechtstijl, krachten en combo’s. Elk gevecht speelt af in een andere omgeving waardoor fightinggames hele specifieke werelden hebben kunnen scheppen. Denk maar eens aan hoe Street Fighter en Mortal Kombat in geen opzicht op elkaar lijken, terwijl ze in hetzelfde genre wonen. Star Wars leek gemaakt voor dit.

In 1997 bracht LucasArts dan ook Masters of Terås Kåsi, het spel dat de speler beloofde om intense één op één gevechten te laten beleven met de meest bekende namen uit de franchise. Luke Skywalker die het opnam tegen Darth Vader! Boba Fett die zijn vuisten liet gelden in een gevecht tegen Chewbacca. Het klok bijzonder indrukwekkend. Niemand kon vooraf aan zien komen hoe ongeïnspireerd de daadwerkelijke game echt zou zijn. Personages waren compleet niet in balans, de levels waren slecht ontworpen, de actie stroef en er was weinig om voor door te spelen. We hebben na deze release dan ook nooit meer iets van Terås Kåsi gehoord. Tot Qi’ra het noemde in Solo: A Star Wars Story.

Star Wars: Force Commander (Ronin Entertainment, 2000)
Sinds de aankondiging van Force Commander in 1997, wisten Star Wars fans het zeker. Dit werd de ultieme titel als het aankwam op het besturen van de Imperials of Rebels in een RTS-omgeving. Het was een 2D-titel die je overzicht gaf over het complete slagveld en de tekenen zagen er goed uit. Het spel werd uitgesteld omdat besloten werd om de complete game op een nieuwe engine te laten draaien waardoor het zowaar 3D ging worden. Fans vonden het oké, dat jaartje langer wachten om een nog betere ervaring te krijgen, dat hadden ze er wel voor over.

Helaas kwam die betere ervaring er nooit. De upgrade naar de 3D-engine deed de game totaal niet goed, het wist de game behoorlijk te belemmeren en haast onspeelbaar te maken. Wat als een manier werd gezien om de game naar een hoger level te brengen, haalde de game juist flink omlaag, onspeelbaar en lelijk. Force Commander zag er niet uit. Goede graphics zijn niet het belangrijkste in Star Wars games, maar slechte graphics kunnen een spel doden. Grafisch was de game als een grote blur, blokkerig en animaties waren houterig. Het verhaal was weinig interessant en spelers vonden geen reden om door te spelen. Een gefaald experiment.

Ook hier zijn er veel meer games te vinden die we liever niet tegen gaan komen in een donker steegje. Denk aan Yoda Stories, Jedi Arena, Obi-Wan, Flight of the Falcon en The Gungan Frontier. Het is goed mogelijk dat hier titels tussen staan waar je nooit eerder van hebt gehoord. Misschien is dat maar beter ook.

Star Wars heeft op gaming gebied ons sinds 1982 meer dan honderddertig verschillende avonturen voor weten te schotelen. Dat ze niet allemaal van de hoogste kwaliteit zijn is dan ook niets minder dan normaal. Het verschil tussen de beste en slechtste spellen in dit universum is enorm. Gelukkig kun je vele, vele uren doorbrengen in fantastische games waar je jaren later nog steeds met plezier aan terug kunt denken. Dan kun je die paar drollen best snel vergeten, niet waar?

Lees verder

Artikelen

Star Wars Games: tijd voor een rematch!

Geplaatst

op

Door

Star Wars games

De toekomst voor Star Wars games ziet er sinds kort een stuk beter uit. Waar voorheen Electronic Arts het alleenrecht had om spellen te ontwikkelen met de licentie, is sinds de wederopstanding van Lucasfilm Games alles weer mogelijk. Elke studio kan nu in feite een Star Wars-titel in ontwikkeling nemen wanneer Lucasfilm er achter staat. De mogelijkheden zijn dus weer eindeloos. Laten we de game ontwikkelaars even op weg helpen.

Electronic Arts heeft ons in de afgelopen jaren toffe games gegeven. Twee Battlefront-edities, het fantastische Jedi: Fallen Order, Squadrons en op de mobiele telefoon de enorme hit Galaxy of Heroes. En natuurlijk mogen we de Star Wars uitstap naar Batuu niet vergeten in The Sims 4. En hoewel deze games voor vele uren aan plezier hebben kunnen brengen, was er meer mogelijk geweest. Het zijn vooral enorme EA-games. De harde, snelle shooter van de makers van Battlefield was natuurlijk te verwachten. Nu letterlijk elke studio een game en een idee kan pitchen bij Lucasfilm Games is alles weer mogelijk. Sinds de aankondiging hiervan gaan mijn gedachten alle kanten op. Welke studio zou perfect zijn voor een bepaalde game?

Playground Games – Star Wars Podracer

De Forza-serie is ongetwijfeld de beste en meest stabiele raceserie van de laatste jaren. Met elk deel beter dan het vorige weet de franchise keer op keer te verbazen. Met Forza Motorsport worden door Turn 10 bijzonder realistische racers neergezet, maar Playground Games brengt met de Forza Horizon-serie heerlijk arcade race geweld. Met de meest exotische wagens scheur je door prachtige omgevingen. Op hoge snelheden schiet het landschap aan je voorbij. Met intense races, over the top momenten en een tof festival als leidraad om verder te gaan, weten vooral de laatste twee delen uit te stijgen boven de rest.

Het lijkt daarom de perfecte studio om zich te wagen aan een nieuwe Podracer. Het is al jaren geleden dat het eerste deel verscheen (Nintendo 64!) en het tweede (PlayStation 2) was geen hele goede opvolger. Laten we daarom terug naar de tekentafel gaan. Met de techniek van tegenwoordig kan Podracing als nooit tevoren op je scherm getoverd worden. Playground heeft de middelen voor de snelheid, de omgevingen, de grafische pracht en de kennis om goede racers in elkaar te zetten. Waar kan ik mijn pre-order plaatsen?

Ninja Theory – Star Wars: The Fall of Vader

Ninja Theory is een studio die niet door iedereen zo bekend in de oren zal klinken als een Ubisoft, Activision of Electronic Arts. Wel heeft deze studio een van de meest belangrijke games van de laatste jaren gecreëerd. Met Hellblade: Senua’s Sacrifice brachten ze niet alleen een hele sterke actie/puzzelgame met de meest ongekende graphics, ook was de game een studie richting psychoses en het leven met deze beperkingen. Je hoofdrolspeelster heeft psychoses waardoor stemmen constant te horen zijn in haar hoofd, vertellende dat ze er niet toe doet, foute informatie geven, haar gek weten te krijgen. De game is ontwikkeld met behulp van diverse instanties die psychoses bestrijden, alsook met mensen die hier aan lijden. Het brengt daardoor een ongekend realistisch beeld van hoe het is om zo door het leven te moeten. Wanneer je een goede headset op je hoofd hebt staan weet je niet wat je beleeft tijdens je avontuur. Een tweede deel is daarom ook in ontwikkeling.

Hoe tof zou het zijn als Ninja Theory dit een stap verder zet en er een Star Wars-saus overheen weet te gooien? Speel met Anakin op het moment van Order 66. Hoe slecht hij moet doen uit liefde. Hoe hij van binnen uit elkaar gescheurd lijkt te worden om Padme te redden. En wat zijn de consequenties voor Anakin’s ziel wanneer hij alle younglings weet te doden en een jacht op zijn eerdere vrienden te starten? Wat doet dit met hem intern? Hoe reageert zijn ziel – die steeds verder verdwijnt – op het slechte wat hij doet, wat hij doet om origineel goed te creëren? Het zou een intense, originele en frisse blik zijn op Star Wars. Iets wat uniek te noemen is.

MachineGames – Star Wars: Republic Commando

MachineGames kennen we als de studio achter de recente Wolfenstein-titels. First Person Shooters die zeer verhaal gedreven zijn en avonturen voorschotelen die je uren bezig weten te houden. Geen focus op het spelen met anderen online, maar compleet jou meenemen naar het oude Nazi-wereldje van vroeger (al is het in een what if-scenario) en elke omgeving en personage weten te verkopen. Bijna alsof het een studie is naar wat er daadwerkelijk kon gebeuren wanneer Hitler de oorlog won. Ik zie de studio graag aan de slag gaan met een deel in de Republic Commando-franchise. Waar je in het eerste deel speelde als 1138 en een exclusief groepje Clones met je mee nam, kan deze studio de lat nog hoger gaan leggen. Laat het deel afspelen tijdens Order 66. Waar tijdens een missie je ineens tegen de Jedi moet keren. De harde werkelijkheid van het afschieten van je oude kameraden, je oude strijdpartners.

De eerste Republic Commando was grauw, duister en een zeer volwassen kijk op dat wat Star Wars was. En dat is precies wat MachineGames doet; volwassen games maken zonder te vergeten dat een spel leuk moet zijn. Echter zie ik deze combinatie niet snel gebeuren. MachineGames is namelijk druk met een andere game voor Lucasfilms Games. Iets met een man met een zweep en een hoed. Welkom terug, Indiana Jones…

Double Fine – Star Wars Droids Adventures

Double Fine is een studio die gevuld is met ex-talent van LucasArts. En dan vooral de medewerkers die hebben gewerkt aan de point and click adventures van weleer. Denk aan Grim Fandango, Full Throttle, Monkey Island en Maniac Mansion. LucasArts stond bekend om de hoge kwaliteit titels in dit genre. Grappig is echter dat er nooit een Star Wars-game is verschenen in dit genre. Avontuur en humor combineren is iets wat de basis was van elke game, een basis die Double Fine nu nog steeds door weet te zetten. Dus waarom dit niet eens richting Star Wars brengen? Is natuurlijk ook wel eens leuk na al die serieuze games die beschikbaar zijn. En als ik denk aan humor en avontuur in de combinatie met deze franchise, dan denk ik meteen aan de droids! Misschien iets met C-3PO en R2-D2 die een missie krijgen waar natuurlijk alles mis dreigt te gaan. Met diverse puzzels, gesprekken met wezens en het reizen tussen vele planten kan dit een luchtig maar diepgaand spel zijn die te spelen is door iedereen!

NetherRealm – Star Wars: The Terås Kåsi Contingency

De studio achter Mortal Kombat lijkt een ‘one trick pony’ te zijn. Ze maken vechtgames. En met recht, want mogelijk is dit de beste studio op aarde momenteel in dit genre. Niet alleen met Mortal Kombat, maar ook door de Injustice-titels waarin personages van DC Comics regelmatig met elkaar op de vuist gaan. In de recentere titels van de studio zijn dit geen losstaande gevechten meer, maar zit er een heus verhaal achter wat de diverse beweegredenen van de personages grondig uit weet te leggen. Vooral in Injustice is dit verhaal best wel sterk en de manier waarop de filmpjes overgaan in de gevechten is lekker vloeiend. Naast losse gevechten brengt de studio de wereld van DC Comics op een goede manier tot leven. En dat alles wederom op een grauwe, harde en zeer volwassen manier.

Aangezien we met Masters of Terås Kåsi in 1997 de eerste en laatste fighting-game in het Star Wars-universum hebben gehad (gelukkig, die game was niet veel soeps…) is het hoog tijd om dit genre eens terug te brengen. Zet met het Lucasfilm Storygroup-team een tof verhaal op poten en zorg ervoor dat diverse personages elkaars wegen kruisen. Het feit dat in Mortal Kombat, alsook in Injustice, de personages wapens hanteren, zorgt ervoor dat NetherRealm ervaring heeft met deze vecht-ondersteuners zonder de balans te verliezen. En dat is exact waar Masters of Terås Kåsi de fout in ging. Tijd voor een rematch?

Er zijn veel meer combinaties van Star Wars games en studio’s te verzinnen. Ik licht hier nog maar het topje van de ijsberg toe. En in alle waarschijnlijkheid gaat geen van de hierboven genoemde games daadwerkelijk ooit gemaakt worden. Maar de mogelijkheden zijn er. En dat is al meer dan dat wat enkele weken geleden het geval was. De toekomst voor Star Wars gaming is mooier dan ooit…

Lees verder

Artikelen

Aurebesh: het schrift dat van rollenspel naar grote scherm ging

Geplaatst

op

Door

Aurebesh is het meest bekende schrift uit het Star Wars-universum. Waar men Galactic Basic (ook wel bekend als ‘Engels’) spreekt, schrijft men de letters uit het Aurebesh. Waar komt dit schrift vandaan? (meer…)

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.