Social Media

Artikelen

Behind the Scenes: Sarlacc Pit

Geplaatst

op

Behind the Scenes: Sarlacc Pit

In deze – voorlopig – laatste editie van Behind the Scenes nemen we de beruchte Sarlacc Pit scène uit Return of the Jedi onder de loep. We bekeken wat er allemaal aan voorafging en wat er op de set gebeurde…

De buitenkant van Jabba’s Sail Barge werd als grote set gebouwd in de Buttercup Valley in Yuma, Arizona. Nevada, Colorado, Spanje, Algerije en zelfs Tunesie (waar A New Hope en de Prequels deels werden opgenomen) waren ook mogelijkheden. Gekozen werd dus voor Arizona, waar het filmen startte in april 1982. Ondanks de hitte die tijdens de opnames heerste (meer dan 30 graden) was er een onverwachte regen vlak voor de opnames begonnen.

Het bouwen van de set was een enorm project. Het duurde vijf maanden voordat een van de grootste sets uit de filmgeschiedenis gebouwd was. De set was 76 meter lang (gemeten vanaf de Sarlacc tot de hoogste mast); deze masten konden omlaag ‘s nachts in verband met de wind. Goedkoop was het bouwen ook niet: Zo kostte de eerste lading hout (nodig voor het bouwen van de Sail Barge) maar liefst $100.000 en was er voor 6400 kilo aan spijkers nodig.

Een zichtbaar relaxte Harrison Ford geniet van de brandende zon in de Buttercup Valley bij Yuma, Arizona.

Special Effects expert Joe Johnston was het brein achter de ‘looks’ van Jabba’s Sail Barge. Hij wilde dat het op een soort archaïsch plezierschip zou lijken. Tegelijkertijd zou het er praktisch en modern uit moeten zien. De kleine skiffs (zoals die waarop onze helden vervoerd worden) dienden gezien te worden als een soort van ‘reddingsboten’. Dit resulteerde is eenzelfde soort looks als hun ‘grote broer’.

Producent Howard Kazanjian:”Tijdens Thanksgiving was het noodzakelijk de set af te schermen. Er waren namelijk dune-buggy rijders in de buurt van de set die mogelijk in de verte tijdens de opnames te zien zouden zijn. Verder dienden we het geheim te houden dat we de nieuwe Star Wars aan het verfilmen waren. We zeiden tegen iedereen dat we bezig waren met een horror-film: Blue Harvest: Horror Beyond Imagination. Dit hield ik ook vol nadat ‘s nachts iemand voorbij de security was gekomen en foto’s van de set had gemaakt. Velen geloofden dit, op 60 die-hard fans na. Gelukkig gingen deze rustig weg nadat er wat handtekeningen waren uitgedeeld. Verder verliepen de opnames perfect.

Volgens regisseur Richard Marquand gingen de opnames ook prima: “Met uitzondering van twee dagen waarop we vanwege zandstormen niet konden filmen verliep alles naar wens. Overigens kon ik zelfs op die twee dagen enkele bruikbare shots maken.

Producer Howard Kazanjian (uiterst links) en George Lucas (zwarte jas) overzien een miniatuurset van d Sarlacc. Production designer Norman Reynolds (uiterst rechts) en regisseur Richard Marquand (2e van rechts) zijn zichtbaar met Lucas in discussie.

Trivia:

  • Oorspronkelijk wilde George Lucas een gevecht tussen Lando en Boba Fett. Uiteindelijk werd dit aangepast in de ‘lucky kill’ van Han, die per toeval Boba Fetts jetpack activeert.
  • Scenarioschrijver Lawrence Kasdan had vanaf het begin al het idee om Leia een einde te laten maken aan Jabba the Hutt. Lucas daarentegen wilde een dramatische dood, maar besloot om mee te gaan met het idee van Kasdan. De huidige scène is een ode aan The Godfather, waar het karakter Luca Brasi op dezelfde manier wordt omgebracht.
  • Ongelukken op de set waren er ook: Chewbacca (Peter Mayhew) vatte vlam tijdens een explosie, maar kwam er zonder verwondingen vanaf. Minder geluk had effectentechnicus John Cabot op 13 april 1982 toen een boiler explodeerde. Cabot liep 1e en 2e graads verwondingen op.
  • Er waren drie camera’s voor de belangrijke shots aanwezig, maar voor enkele scènes werden er zes ingezet.
  • Hevige wind zorgde ervoor dat er overal zand in kwam. Dit kon funest zijn, want één korrel zand kon het hydraulische systeem van de Sarlacc defect maken. Zelfs na twee weken zat in diverse props nog zand, waaronder de R2-units.

Herken je deze scene niet? Dat komt omdat hij is weggeknipt uit de film. In deze scene (die zich afspeelt na de ontsnapping aan de Sarlacc) betreden de helden de Millennium Falcon.


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Cloud City

Dagobah

Endor

Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Auteur van de 'Star Wars Interviews' boekenreeks waarvoor hij 180+ cast en crewleden interviewde. Trots op zijn vermeldingen in de credits van de boeken The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook, The Star Wars Archives en Star Wars Icons: Han Solo.

Lees verder
Advertentie
1 Comment

1 Comment

  1. E-J

    6 november 2019 at 21:06

    Op D+ staat deze (deleted) scene uit de sandstorm inmiddels ook als extra.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

De ultieme Star Wars Valentijn Gifts guide

Verras jouw geliefde met de beste Star Wars Valentijnscadeau’s en maak het extra speciaal met onze exclusieve gratis te downloaden Valentijnskaarten!

Geplaatst

op

Star Wars gifts

Jouw Valentijn middels Star Wars gifts laten zien hoe groot je liefde voor hem/haar is? Een complete Jedi Temple uitmoorden is misschien niet het meest romantische wat je kan doen. Maar wat moet je dan wel? In dit artikel geef ik jullie tips wat je voor jouw geliefde kan kopen om hem/haar te verrassen. En om jullie extra te helpen kun je aan het einde van dit artikel een paar prachtige corny Star Wars Valentijnskaarten downloaden die ik speciaal voor jullie heb gemaakt. Join the heart side!

Star Wars gifts voor hem

Laten we beginnen met de mannen. Ik heb drie leuke cadeautjes gevonden die je aan jouw Star Wars liefhebbende vriend kunt geven. De eerste is er één die ik zelf aan mijn vriend heb gegeven en een groot succes was. Daarnaast is het misschien ook wel een prachtige relatietest wanneer jullie hem samen in elkaar gaan zetten. Het is een beetje de IKEA-kast onder het speelgoed, een prachtige LEGO-set van Luke’s X-Wing.

Star Wars gifts

You’ve got a target lock on my heart. Deze set is misschien niet het eerste waar je aan denkt voor Valentijn, maar wel een schot in de roos als je het aan mijn vriend vraagt. Hij kreeg dit vervroegd Valentijnscadeau en dezelfde avond stond hij al te shinen in de kast. We hebben het gezellig samen gebouwd en binnen anderhalf uur was hij klaar. Deze set is in mijn ogen voor de beginnende LEGO-bouwer. Hij heeft wel één pittig gedeelte waar je goed moet opletten, want er komt wat technisch LEGO aan te pas om de wings te laten bewegen. De set komt met de minifigs Luke, R2-D2, Princess Leia en General Jan Dodonna. Al met al een geslaagd cadeau die niet al te veel ruimte in je huis opneemt. Met de Valentijnskaart die je onder het artikel kan downloaden maak je er een origineel Valentijnscadeau van.

Star Wars gifts

You’re the Obi-Wan for me. Nu begrijp ik heel goed dat die X-Wing van hierboven niet compleet budgetvriendelijk is, daarom is dit cadeautje wat leuker voor de portemonnee. Met een leuke boodschap en deze Funko Pop laat je het hartje van jouw vriend sneller kloppen. Kleine waarschuwing, het sparen van Funko Pops is verslavend!

Star Wars gifts

You are so Hoth. Om nu weer in een Tauntaun te gaan liggen om je warm te houden is ook weer wat. Je kunt namelijk zorgen dat je vriend het ook lekker warm heeft in deze leuke trui. Deze pixel-trui met allemaal characters erop uit de originale films is heerlijk voor deze koude wintermaanden. En als pluspunt krijg je bij Zavvi nu voor een euro meer een Valentijn Star Wars Funko Pop erbij! De Funko’s waar je uit kan kiezen zie je later terug in dit artikel.

Star Wars gifts voor haar

Tijd voor een cadeautje voor jouw Padmé Amidala waardoor ze je nooit zal vergeten.

Star Wars gifts

Till death Star do us part. Weet je nog die schattige Ani die een zelfgemaakt kettinkje gaf zodat Padmé hem nooit zou vergeten? Die kun je ook voor jouw geliefde kopen voor een mooi prijsje. Deze super leuke ketting zorgt ervoor dat jouw vriendin altijd aan je denkt. But don’t go to the dark side nadat je deze ketting hebt gegeven hè?

Star Wars gifts

I love you.. I know. Dit is misschien wel een heel leuk sneaky cadeau mocht je een vriendin hebben die iets minder met Star Wars heeft. Deze Blond Amsterdam kopjes hebben namelijk de bekende Star Wars quote van Han en Leia erop staan. Mocht ze de quote niet herkennen, heb je gelijk een leuke filmavond voor de boeg.

Star Wars gifts

Don’t fly Solo, be mine. Je weet wel. It’s the ship that made the Kessel Run in less than twelve parsecs, maar dan in kettingvorm. Een echte eye-catcher en helemaal on trend. Couture Kingdom is een merk waar je Disney-gerelateerde sieraden kunt krijgen en hebben daardoor een grote collectie Star Wars. Is je vriendin meer van The Dark Side, dan heb je ook daar een tof aanbod in. Ik zelf heb dus deze leuke Millennium Falcon-ketting. Valt niet gigantisch op en staat bij alle outfits. Een echte aanrader dus. Je kan hem zowel in het goud als in het zilver krijgen.

Voor beide

Star Wars gifts

Join the dark side, we have Funko’s. Ik heb het er in dit artikel al een paar keer over gehad. Een hobby die mijn vriend en ik hebben is het sparen van Funko Pops. Die van Star Wars zijn wel onze favoriet. Toen we zagen dat deze Valentijn-versies verschenen, moesten we deze meteen hebben. We hebben dan ook de complete collectie besteld. Deze Funko’s geven perfect onze liefde voor Star Wars, Funko’s en elkaar weer. Wat extra leuk is bij deze Funko’s, is dat op alle voetjes een leuke corny Star Wars Valentijn quote staat. Bij het stukje over de Star Wars trui die je aan je vriend kan geven vertelde ik al dat je een Funko Pop kan kiezen en dat is deze collectie! Dat is toch de ultieme Valentijnsbundel? Binnenkort komt er ook een R2-D2 versie uit. Wanneer is nog niet bekend.

Zoals beloofd, omdat dit mijn eerste artikel is en ik jullie Valentijn extra speciaal wil maken zijn hier de kaarten die ik zelf getekend/ontworpen heb. Jullie kunnen ze hier downloaden en zelf uitprinten. Mocht je ze gebruiken, laat dan in onze Discord community weten wat jullie geliefde er van vond!

Fijne Valentijn en May the Force be with you.

Lees verder

Artikelen

Star Wars games die nooit mochten zijn

Geplaatst

op

Door

Star Wars games

Misschien hoorde je ons tijdens de Star Wars Podcast al praten over diverse games uit het Star Wars-universum die helaas nooit het daglicht mochten zien. In de geschiedenis zijn er diverse games geweest die in ontwikkeling waren, maar nooit zijn uitgebracht. Bij veel van hen zijn officiële trailers of zelfs speelbare segmenten verschenen. Daarom duiken we er nog iets dieper op in.

Zie dit dan ook als een aanvulling op de aflevering in de podcast. Want hoewel het leuk is om te discussiëren over videogames en de problemen die er achter zaten (of de domme redenen waarom ze niet mochten verschijnen), blijft het een extreem visueel medium. Een videogame zonder beelden is niet exact het plaatje wat je in je hoofd krijgt bij het horen van die term, niet waar? Hoewel misschien niet overal beelden van verschenen zijn, nemen we je toch even op een visueel avontuur door het landschap der vergeten games.

Star Wars: Return of the Jedi – Ewok Adventure
Videogames zijn vandaag de dag niet meer weg te denken, alsook het annuleren van projecten die niet mogen zijn. Maar Star Wars was hier al heel vroeg mee. Sterker nog, de eerste Star Wars-titel die niet uitgebracht werd, was er eentje uit 1983. Hoewel het spel volledig door Atari gemaakt werd en af was ook, besloot uitgever Parker Brothers dat de besturing van de titel zo lastig was, dat het gewoonweg te moeilijk was voor de gemiddelde speler. Pas na het maken van de game werd dus besloten het spel niet uit te brengen. In de game speelde jij als een Ewok en was je lid van de ‘Hang Glider Corp.’. Het was jouw missie om tijdens de Battle of Endor, vanuit je Hang Glider, vijanden als Stormtroopers en AT-ST’s om te leggen en de Shields Generator op te blazen. Fun fact; de originele titel van de game was Revenge of the Jedi Game 1. In 1997 verscheen de enige cartridge waar de game op staat.

Star Wars: Battlefront III
Ontwikkelaar Free Radical had al twee Battlefront’s achter de kiezen en begon al snel met het werken aan de derde in de trilogie. Omdat er een nieuwe generatie spelcomputers aan kwam (we gingen van de Xbox naar de Xbox 360, van de PlayStation 2 naar de PlayStation 3) waren er meer mogelijkheden dan ooit en was deze derde Battleront bijzonder ambitieus. Zo was het voor het eerst mogelijk om tijdens een landgevecht een X-Wing te pakken en op te stijgen, om in de lucht verder te gaan. Het spel zou in 2009 verschijnen maar werd in oktober 2008 geannuleerd. Dit vanwege problemen tussen de studio en LucasArts. Ook kregen ze de technologie niet helemaal werkend. Sindsdien zijn er flink wat beelden verschenen van de game, vaak op YouTube gezet door mensen die aan de game gewerkt hebben. Uit frustratie, omdat al hun werk voor niets was. Gelukkig zijn veel ontwikkelde dingen voor Battlefront III later wel gebruikt in Battlefront: Elite Squadron voor de PSP en Nintendo DS.

Star Wars: First Assault
De game die exclusief voor de Xbox 360 in ontwikkeling was, was een antwoord op het annuleren van Battlefront III. Het was een shooter die puur online te spelen was, met een hoop wapens en soorten soldaten om mee te spelen. De game was al ver in ontwikkeling. Het moest een volwassen blik op Star Wars tonen. De actie was harder, rauwer en vooral veel viezer dan dat wat we tot toen gewend waren van de franchise. Doordat LucasArts overgenomen werd door Disney zag deze game helaas het daglicht nooit. De game was zo ver in ontwikkeling dat ‘ie letterlijk bijna uitgebracht kon worden. Wel was er tijdelijk een bèta te spelen waarin één level speelbaar was.

Star Wars 1313
Misschien de meest pijnlijke die je op deze lijst gaat vinden. Star Wars 1313 was een game die getoond werd met een speelbare demo. Een onbekende premiejager (die later Boba Fett leek te zijn) reist af naar verdiepingslaag 1313 op Coruscant om aldaar een heftig avontuur te beleven. De game werd getoond op de E3 van 2012 en kon rekenen op veel fantastische kritieken. Iedereen die de game zag werd weggeblazen. De grafische stijl was ongekend strak. Dit moest wel een game voor een volgende generatie spelcomputers worden. Interessant is dat deze game enorm belangrijk was voor Lucas. Niet alleen omdat LucasArts, ILM, Lucasfilm Animation en Skywalker Sound aan de titel mochten werken, maar ook omdat het een tie-in moest worden met de eerste live-action Star Wars serie: Star Wars: Underworld. Nadat Disney Lucasfilm overnam werden deze beide projecten geannuleerd. Wel wordt er vaak nog door Lucasfilm gerefereerd naar 1313. De plannen zouden nog steeds ergens op een plank liggen.

Star Wars: Outpost
Dat niet alle Star Wars-games bijzonder gewelddadig hoeven te zijn, moest Outpost gaan bewijzen. Dit was de Star Wars-versie van Farmville. Een simpel spelletje dat je af en toe even op kon starten op je mobiele apparaat. Je kon resources verzamelen en zo je eigen gebiedje opbouwen. Echter, waar de game anders was dan Farmville, was het feit dat je online net wat meer kon doen. Zo kon je trouwe vrienden verraden om hun resources te stelen en was er een strategisch element aanwezig dat leek op de speelwijze van Catan. Dat het spel ver in ontwikkeling was, is geen geheim. Het spel was zelfs af. Tijdens de testen op het einde van de productie, om te zien of de game goed werkte en zonder fouten was, werd echter besloten dat het niet uitgebracht zou gaan worden.

Star Wars: Attack Squadrons
Disney en Area 52 werkte samen om deze browsergame te ontwikkelen. Op 17 december 2013 werd het spel dan ook aangekondigd met een trailer en in januari 2014 was er zelfs een speelbare beta. Je ging gewoon naar een website, logde in met je account en kon spelen. Het spel leek op een langzamere versie van Rogue Squadron, waarin je met verschillende voertuigen missies moest zien te volbrengen. Deze schepen kon je aanpassen met dingen die je vrij kon spelen wanneer je meer tijd in de game doorbracht. Met zestien spelers tegelijkertijd konden missies gedaan worden in drie verschillende modi. Qua maps kon je vliegen over de Death Star II en was Endor aanwezig. Nadat de beta vijf maanden lang gespeeld werd, besloot Disney de stekker er uit te trekken. Dit omdat het team achter de game aan andere Star Wars-projecten gingen werken.

Star Wars: Battle of the Sith Lords
Red Fly kreeg van LucasArts de nobele taak om een game rondom Darth Maul te ontwerpen. De game werd echter in 2011 geannuleerd. Voordat het zover was heeft het team samen met George Lucas gewerkt aan een verhaal voor deze Sith. Het team werd door Lucas verteld dat Darth Maul de val uit The Phantom Menace had overleefd (maar verzweeg zijn plannen voor het personage in The Clone Wars). In de game wilde Lucas dan ook dat Maul samen ging werken met Darth Talon. Echter, Talon leefde in de verhaallijn zo’n 170 jaar na Maul. Daarom werd besloten dat je als speler een nakomeling of kloon van Maul zou zijn. Het spel focuste zich op stealth gameplay, afgewisseld met toffe en vooral snelle lightsaber actie. Helaas mocht het nooit zover komen.

Star Wars: Knights of the Old Republic III
Een vreemde eend in de bijt in deze lijst. Want was de game nu wel of niet in ontwikkeling? Dat er een einde aan deze trilogie moest komen mocht duidelijk zijn, maar officieel is de game niet aangekondigd. Electronic Arts parkeerde de game dan ook volgens vele geruchten toen de ontwikkelaar het alleenrecht kreeg op de Star Wars-licentie en hiermee al hun games canon moesten zijn. Knights of the Old Republic was dat namelijk niet. Ook wilde EA vooral gaan focussen op multiplayer-games. Een strategie waar de eerste EA Battlefront (2015) uit is geboren. Aangezien ‘KOTOR’ alleen voor de eenzame speler was, paste het niet in de strategie van de studio. Geruchten gaan momenteel wel hard dat BioWare (de studio achter de eerste KOTOR) inmiddels iets rondom deze game aan het maken is. Of het een derde deel is, of een remake van de eerste is niet bekend. EA en Disney (en Lucasfilm Games!) hebben tot op heden niets bevestigd.

Star Wars: The Force Unleashed III
Dat The Force Unleashed een trilogie zou worden, was altijd duidelijk. In het derde deel zou je het als Starkiller samen met Vader op moeten nemen tegen een nieuwe dreiging die door The Emperor op je af werd gestuurd. Wie die dreiging was? Niemand minder dan Boba Fett. Het moest het einde van het verhaal van Starkiller zijn en de eerste The Force Unleashed op de nieuwe generatie spelconsoles (Xbox One en PlayStation 4). Daarnaast was het idee dat deze game met twee spelers tegelijk gespeeld moest kunnen worden. Speler één was Starkiller, speler twee Darth Vader. Door de overname van Disney is de game er nooit gekomen. Echter is de ontwikkeling nooit echt begonnen. Ontwikkelaars hebben gezegd dat het nooit verder gekomen is dan een idee. Een stukje concept art of een lijn code is nooit gecreëerd.

Project Ragtag
Visceral Games, een studio van EA (het team achter Dead Space) had een open-wereld piratengame in ontwikkeling onder de codenaam Jamaica. Echter, Ubisoft was druk bezig met Assassin’s Creed: Black Flag, een game die als concept erg op die van Visceral leek. Daarom werd besloten er een Star Wars-game van te maken en de piraterij in de ruimte af te laten spelen. Het spel moest een soort mix tussen Assassin’s Creed en Tomb Raider worden waarin je vanuit je ruimteschip andere schepen kon enteren, planeten aan kon doen en buit moest zien te vergaren. De studio was echter ook bezig met Battlefield Hardline en doordat die game meer prioriteit kreeg van EA, liep de ontwikkeling van de Star Wars-titel vertraging op. Daarom werd Amy Hennig, die bekend werd door de Uncharted-reeks erbij gehaald, alsook de schrijver van die titel. Hennig was niet blij met wat ze zag en gooide de complete game om. Het spel moest meer lineair worden zoals Uncharted en een groepje personages bevatten (waarvan de speler kon kiezen welke hij speelde). Tijdens je singleplayer avontuur kon je vijanden saboteren en verslaan op niet-gewelddadige manieren. Een klein team werkte aan de game, maar de plannen waren groot. Te groot. EA eiste dat de game op de Frostbite 3 engine liep (de motor achter de Battlefield-games), maar die leek niet lekker te werken voor een game als deze. Wederom waren er vertragingen en werd de ontwikkeling alsmaar lastiger. Tot EA in 2019 besloot het spel compleet te schrappen en de studio voorgoed te sluiten.

Helaas staan er best wel wat titels in deze lijst waar behoorlijk wat potentie in zat. Veel fans denken nog steeds met weemoed terug aan 1313, ‘Ragtag’ en Battlefront 3. Met de terugkeer van Lucasfilm Games en het feit dat EA niet meer de enige ontwikkelaar is die aan Star Wars werkt (Ubisoft werkt aan een grote open-wereld Star Wars-game!) ziet de toekomst er echter weer bijzonder interessant uit. We kunnen niet wachten tot de volgende games verschijnen!

Lees verder

Artikelen

Stagecraft: de technologie achter The Mandalorian

Geplaatst

op

We hebben het gezien in The Mandalorian en in het bijzonder in Disney Gallery: Stagecraft. Een vernieuwende techniek die ervoor gezorgd heeft dat de populaire Star Wars serie er zo Beskarsterk uitziet en dat ondanks de wereldwijde pandemie er toch gefilmd kon worden, maar hoe werkt deze ingenieuze techniek en wat betekent dit voor toekomstige projecten?

Virtuele sets die er net zo realistisch uitzien als de props en acteurs voor de camera en ook nog live gerenderd zorgen voor volledige vrijheid voor Jon Favreau en de crew van The Mandalorian. Gigantische schermen van hoge resolutie vormen een koepel om de set en visualiseren de bijzondere werelden van het Star Wars universum; dit is Stagecraft.

Stagecraft biedt realistische belichting

Favreau heeft samen met ILM deze technologie tot stand gebracht voor The Mandalorian. In Unreal Engine, welke normaal voor games gebruikt wordt, worden de omgevingen vormgegeven waarna ze op de grote schermen afgespeeld worden. Dit zorgt voor de realistische omgevingen in de serie. Maar niet alleen zorgt het voor een realistische omgeving, ook zorgt het voor het juiste licht. Bij greenscreens moet het licht van de set nagebootst worden in de studio of in post-production toegevoegd worden, daarnaast moet het greenscreen ook nog eens vervangen worden door een realistische omgeving. Dankzij Stagecraft worden er dus twee vliegen in één klap geslagen!

Ook zijn de schermen interactief; ze reageren op het gedeelte van het scherm waar de camera op gericht is. Zo beweegt de achtergrond mee met de camera en is alleen het gebied wat de camera filmt van volledige kwaliteit. Hierdoor blijft het beeld vloeiend en kan de rekenkracht achter de beeldpixels optimaal worden benut.

Deze technologie zullen we steeds vaker gaan zien in toekomstige Star Wars projecten of zelfs daarbuiten; waarschijnlijk zal Stagecraft zelfs het nieuwe greenscreen worden. We zullen de technologie weer terugzien in seizoen 3 van The Mandalorian, welke kort na The Book of Boba Fett zal verschijnen op Disney+.

Lees verder

Artikelen

Beleef de Star Wars Arcade vanuit je huiskamer!

Geplaatst

op

Door

Misschien heb je letterlijk elke game die de titel Star Wars draagt in je kast liggen. Daardoor beslaat die collectie diverse consoles, van de vroege Atari tot de nieuwste PlayStation en Xbox. Misschien ben je ook wel een beetje een Anakin Skywalker wanneer je naar die collectie kijkt. Want hoewel je alles misschien al hebt besluipt die ene gedachte je… “I want more… and I know I shouldn’t”. En die kans lijkt nu te komen!

Herinner je je de tijd van de arcadehal? Misschien ben je te jong, misschien bracht je er je jeugd door. Een grote hal, gevuld met machines om de meest uiteenlopende games te spelen. Je gooide er wat geld in en kon een leventje spelen in de game na keuze. Was je dood? Betaal opnieuw en ga verder. Het stierf een vervelende dood toen consoles voor thuisgebruik en gamen op de PC een beetje de nieuwe standaard werden. Toch zijn er nog steeds plekken (ook in Nederland) waar je nog steeds (vaak oudere) games kunt spelen op zo’n toffe kast. Er blijft een grote groep trouwe fans zich inzetten om het gevoel van toen terug te blijven brengen. Zo ook het bedrijf Arcade1Up. Daar worden games op een hoge resolutie in kwalitatief sterke kasten gebouwd. En niet alleen voor in de arcadehal, maar ook voor thuisgebruik. Met verschillende klassieke games op zo’n kast (waarbij geen muntje ingegooid hoeft te worden) is het een heuse beleving om games op deze manier te spelen. Arcade1Up heeft een Star Wars-kast in het portfolio welke binnenkort ook in Nederland te koop gaat zijn.

Eén kast: drie games

De kast komt met zijn vijfentwintig kilo in een klassiek ontwerp met een origineel kunstwerk op de zijkanten. Door de bedieningselementen voelt het bijzonder ‘retro’ met een moderne technologische onderliggende kracht. Maar belangrijker; op het 17 inch LCD-kleurenscherm zijn drie games te spelen; Star Wars, Star Wars: The Empire Strikes Back én Star Wars: Return of the Jedi.

Meteen vanaf het moment dat Star Wars: The Arcade Game gestart werd, werd geschiedenis geschreven. Het was het eerste spel binnen deze licentie met een daadwerkelijke openingscrawl, zoals de films dat ook hadden. Het zorgde er niet alleen voor dat de game meteen heel Star Wars voelde, maar ook dat er daadwerkelijk een verhaal verteld werd. Er was meer aan de hand dan een simpele gameplay mechaniek waar een compleet spel op moest draaien. Jij was onderdeel van het grotere verhaal, een verhaal dat verteld ging worden. Star Wars: The Arcade Game, ontwikkeld door Atari en uitgebracht in 1983, is een zogenaamde ‘first-person space simulator’. Je ziet dus in feite wat de piloot in de cockpit van een voertuig ziet. Het spel speelt zich af tijdens Episode IV: A New Hope, tijdens de Battle of Yavin. Atari wist de beste momenten uit de film te combineren met hoogstaande technologie om een game te brengen die visueel ongekend was. Zo waren daar ineens de Death Star, TIE Fighters, gun turrets en uiteraard de trench om doorheen te vliegen. Het was precies dat wat de gamer wilde doen sinds de woorden Star Wars en videogame samen werden gebracht. We hebben de game uitvoerig besproken in onze Gaming Holocron.

Het vervolg van Star Wars Arcade

Net als dat The Empire Strikes Back in de bioscopen een vervolg was op de eerste Star Wars-film, kreeg de eerste arcade-game een vervolg met deze titel. De vector-graphics game was zo populair dat een vervolg geen kwestie van waarom maar van wanneer was. Nadat Star Wars: The Arcade Game behoorlijk wat mensen wist te verrassen met zijn 3D graphics, hoge kwaliteit geluid en totale immersie in het universum van George Lucas, besloot Atari in 1985 een vervolg uit te brengen op de befaamde arcadekast. In The Empire Strikes Back nam jij de rol op je van Luke Skywalker en was het aan jou om bekende gevechten uit de gelijknamige film na te spelen. Dit wederom vanuit een zogenaamde ‘first person view’, waardoor je dus letterlijk vanuit de ogen van Luke keek. De game schotelde jou als speler The Battle of Hoth voor, waarna je met de Millennium Falcon moest zien te ontsnappen om je daarna staande te houden in een asteroïdenveld. Het spel kreeg in feite exact dezelfde gameplay als die we al kenden uit Star Wars: The Arcade Game. Daarnaast leken de graphics, geluiden en muziek ook heel erg op de eerdere game. Toch waren er op het grafische vlak best wat stappen genomen om de game ‘realistischer’ te maken. Vector-objecten kregen veel meer details waardoor ze makkelijker te herkennen waren. In de Gaming Holocron lees je veel meer over deze fantastische titel.

Waar eerdere games zich vooral wisten te focussen op een bepaalde scene uit de films, pakte Return of the Jedi het net wat anders aan. De complete film werd aan de speler getoond in speelbare vorm. Dat was voor die tijd echt wel een dingetje. Het was dé manier om de film nog eens te beleven. Zo was er de mogelijkheid om Han Solo te redden uit het paleis van Jabba the Hutt, kon je met Luke en zijn Speederbike met flinke snelheid door de bossen van Endor vliegen en was het zelfs mogelijk om het op te nemen tegen de Death Star. Uiteraard vliegende in de Millennium Falcon als Lando Calrissian. Het doel was voor die tijd even simpel als duidelijk; de game af zien te ronden met een zo hoog mogelijke score. Want weet, in de jaren tachtig was je pas echt tof wanneer je naam hoog in de High Score-lijsten stond van bepaalde videogames. Uiteindelijk leek wel de gehele game steeds hetzelfde te zijn. Je had andere voertuigen en omgevingen, maar in essentie bleef de game een spel waarbij je met een bovenaanzicht je voertuig door een vijandelijke omgeving moest zien te loodsen. Uiteraard ontweek je vijanden, obstakels en schoot je tegenstanders neer. Het is dan ook te vergelijken met bekende titels uit die tijd zoals Galaga. Echter, de Star Wars-saus die er overheen lag, plus het feit dat het grafisch een stuk indrukwekkender was, was voor veel mensen genoeg om uren en uren achter de arcadekasten te verslijten. Er zijn heel wat dollars in Return of the Jedi verdwenen. In de Gaming Holocron gaan we er dieper op in.

Star Wars Arcade in je huis

Mocht je dit stukje Star Wars historie in huis willen halen, dan is dat nu dus mogelijk. Voor nog geen zeshonderd euro kun je later dit jaar een Arcade1UP Star Wars-kast in huis halen. Want hoewel je de games misschien op een andere manier al speelbaar in je collectie hebt (via emulatoren zijn de games goed te spelen), haalt niks het bij dat echte authentieke gevoel van het staan achter een enorme kast, geheel in spanning omdat de game alles wat het heeft op je af stuurt om je dood te maken. Het voordeel is dat het je dit keer niet opnieuw een gulden kost om verder te mogen gaan…

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.