fbpx
Social Media

Artikelen

Behind the Scenes: Dagobah

Geplaatst

op

In deze tweede editie van Behind the Scenes bekijken we Dagobah en hoe de opnames voor The Empire Strikes Back in werkelijkheid verliepen…

De set

De Dagobah set duurde weken om te bouwen, men was letterlijk 24 uur per dag bezig met de bouw ervan in de Elstree Studios. Op deze set stonden maar liefst vierentwintig bomen, die soms meer dan twaalf meter hoog waren. Verder werd er honderdtwaalf ton gips en achtenveertighonderd meter grof linnen gebruikt om de bomen goed te laten lijken op echte. De set van de binnenkant van Yoda’s hut was de kleinste set die men voor de film gebruikte en was gevestigd op Stage 9 van de Elstree Studios.

De opnames van de Dagobah scènes waren tevens de laatste van de film. Op 31 augustus 1979 was er een groot feest op de set, hoewel er toen nog wel een paar scènes een dag later gefilmd moesten worden. De set moest dus na het feest weer klaargemaakt worden voor de laatste ronde. De scène waarin Yoda Luke’s X-Wing omhoog heft is een combinatie van een miniatuur, een matte painting en live-action. De X-Wing was een miniatuur met moeras alg. Yoda, Luke en R2-D2 waren live-action, en de achtergrond was een matte painting. De scène waarin R2 door een opening in Yoda’s hut probeert te kijken stond oorspronkelijk niet in het script en was een ter plekke verzonnen improvisatie.

11260286_1139538029406840_1120418198642274038_n

Mark Hamill (Luke Skywalker), R2-D2, Gary Kurtz (producer) en Irvin Kershner (regisseur) op de Dagobah set.

Yoda

Het visualiseren van Yoda was een lang proces. Irvin Kershner vond bijvoorbeeld dat Yoda langer dan Luke moest zijn. Toen besloten was dat Yoda juist klein zou zijn zat men er aan te denken om een aap Yoda te laten spelen en in de postproductie zijn mond te animeren. Ook werden zijn ‘looks’ besproken en zat men te dubben tussen reptielen uiterlijk en dat van een amfibie. Joe Johnston en Ralph McQuarrie kwamen uiteindelijk met het definitieve Yoda design en Stuart Freeborn was verantwoordelijk voor de Yoda pop. Later zou Freeborn laten doorschemeren dat de pop een soort van zelfportret was. Ook zouden de ogen van Yoda gebaseerd zijn op die van het genie Albert Einstein, al vindt Carrie Fisher dat een vergelijking met de ogen van actrice Bette Davis beter op zijn plaats is. De kleren van Yoda waren gemaakt van een soort zijde dat men uit India gehaald had. Regisseur Irvin Kershner vond dit materiaal zo fraai dat hij van de overschotten een jas voor zichzelf heeft laten maken.

Muppeteer Frank Oz was de animator en de stem van Yoda, al kreeg hij bij het animeren de hulp van onder anderen Dave Barclay (die in Return of the Jedi een van de puppeteers in Jabba the Hutt was). In sommige scènes is Yoda geen pop, maar zit er een acteur in. Niemand minder dan Deep Roy (die later faam verwierf in Tim Burton’s Charlie & the Chocolate Factory als Oompa Loompa) speelde Yoda in deze scènes. Aangezien Frank Oz van onder de vloer Yoda moest animeren kon hij niets horen en niemand kon hem horen. Alleen met Irvin Kersher had hij via een hoofdtelefoon contact. Mark Hamill moest dus continue tegen een ‘dove en zwijgzame’ Yoda praten.

muppets-strike-back

Naast Yoda was Frank Oz (met bril) ook de ‘puppeteer’ van Miss Piggy. Het was dus eigenlijk logisch dat ze samen met Kermit (gespeeld door Jim Henson, 2e van rechts) even bij Yoda langs kwam. Verder op deze foto: regisseur Irvin Kershner en producer Gary Kurtz.

De acteurs

Omdat men nog niet wist of Alec Guinness in zijn rol als Obi-Wan zou terugkeren werden de scènes van zijn personage met een stand-in gefilmd. Pas op 5 september 1979 kwam Guinness om zijn scènes op te nemen, iets wat in maar zes uur al gebeurd was. Mark Hamill zat het niet mee: hij was niet alleen de enige acteur op een set die verder uit puppeteers en reptielen bestond, hij moest ook nog eens de scène waarin hij zijn hoofd stoot tegen het plafond van Yoda’s hut veertien keer overdoen! Daarnaast kreeg hij ‘bezoek’ van een Afrikaanse koningsslang die tijdens de opnames zijn broekspijp in kroop. Gelukkig voor Mark liep het veilig af.

11745568_1101569613203682_997531827380028423_n

Uiteraard was George Lucas (met Luke’s X-Wing op de achtergrond) ook bij de opnames aanwezig.


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Cloud City

Endor

Sarlacc Pit

Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Auteur van de 'Star Wars Interviews' boekenreeks waarvoor hij 180+ cast en crewleden interviewde. Trots op zijn vermeldingen in de credits van de boeken The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook, The Star Wars Archives en Star Wars Icons: Han Solo.

Lees verder
Sponsor
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

Behind the Scenes: Sarlacc Pit

Geplaatst

op

Door

Behind the Scenes: Sarlacc Pit

In deze – voorlopig – laatste editie van Behind the Scenes nemen we de beruchte Sarlacc Pit scène uit Return of the Jedi onder de loep. We bekeken wat er allemaal aan voorafging en wat er op de set gebeurde…

De buitenkant van Jabba’s Sail Barge werd als grote set gebouwd in de Buttercup Valley in Yuma, Arizona. Nevada, Colorado, Spanje, Algerije en zelfs Tunesie (waar A New Hope en de Prequels deels werden opgenomen) waren ook mogelijkheden. Gekozen werd dus voor Arizona, waar het filmen startte in april 1982. Ondanks de hitte die tijdens de opnames heerste (meer dan 30 graden) was er een onverwachte regen vlak voor de opnames begonnen.

Het bouwen van de set was een enorm project. Het duurde vijf maanden voordat een van de grootste sets uit de filmgeschiedenis gebouwd was. De set was 76 meter lang (gemeten vanaf de Sarlacc tot de hoogste mast); deze masten konden omlaag ‘s nachts in verband met de wind. Goedkoop was het bouwen ook niet: Zo kostte de eerste lading hout (nodig voor het bouwen van de Sail Barge) maar liefst $100.000 en was er voor 6400 kilo aan spijkers nodig.

Een zichtbaar relaxte Harrison Ford geniet van de brandende zon in de Buttercup Valley bij Yuma, Arizona.

Special Effects expert Joe Johnston was het brein achter de ‘looks’ van Jabba’s Sail Barge. Hij wilde dat het op een soort archaïsch plezierschip zou lijken. Tegelijkertijd zou het er praktisch en modern uit moeten zien. De kleine skiffs (zoals die waarop onze helden vervoerd worden) dienden gezien te worden als een soort van ‘reddingsboten’. Dit resulteerde is eenzelfde soort looks als hun ‘grote broer’.

Producent Howard Kazanjian:”Tijdens Thanksgiving was het noodzakelijk de set af te schermen. Er waren namelijk dune-buggy rijders in de buurt van de set die mogelijk in de verte tijdens de opnames te zien zouden zijn. Verder dienden we het geheim te houden dat we de nieuwe Star Wars aan het verfilmen waren. We zeiden tegen iedereen dat we bezig waren met een horror-film: Blue Harvest: Horror Beyond Imagination. Dit hield ik ook vol nadat ‘s nachts iemand voorbij de security was gekomen en foto’s van de set had gemaakt. Velen geloofden dit, op 60 die-hard fans na. Gelukkig gingen deze rustig weg nadat er wat handtekeningen waren uitgedeeld. Verder verliepen de opnames perfect.

Volgens regisseur Richard Marquand gingen de opnames ook prima: “Met uitzondering van twee dagen waarop we vanwege zandstormen niet konden filmen verliep alles naar wens. Overigens kon ik zelfs op die twee dagen enkele bruikbare shots maken.

Producer Howard Kazanjian (uiterst links) en George Lucas (zwarte jas) overzien een miniatuurset van d Sarlacc. Production designer Norman Reynolds (uiterst rechts) en regisseur Richard Marquand (2e van rechts) zijn zichtbaar met Lucas in discussie.

Trivia:

  • Oorspronkelijk wilde George Lucas een gevecht tussen Lando en Boba Fett. Uiteindelijk werd dit aangepast in de ‘lucky kill’ van Han, die per toeval Boba Fetts jetpack activeert.
  • Scenarioschrijver Lawrence Kasdan had vanaf het begin al het idee om Leia een einde te laten maken aan Jabba the Hutt. Lucas daarentegen wilde een dramatische dood, maar besloot om mee te gaan met het idee van Kasdan. De huidige scène is een ode aan The Godfather, waar het karakter Luca Brasi op dezelfde manier wordt omgebracht.
  • Ongelukken op de set waren er ook: Chewbacca (Peter Mayhew) vatte vlam tijdens een explosie, maar kwam er zonder verwondingen vanaf. Minder geluk had effectentechnicus John Cabot op 13 april 1982 toen een boiler explodeerde. Cabot liep 1e en 2e graads verwondingen op.
  • Er waren drie camera’s voor de belangrijke shots aanwezig, maar voor enkele scènes werden er zes ingezet.
  • Hevige wind zorgde ervoor dat er overal zand in kwam. Dit kon funest zijn, want één korrel zand kon het hydraulische systeem van de Sarlacc defect maken. Zelfs na twee weken zat in diverse props nog zand, waaronder de R2-units.

Herken je deze scene niet? Dat komt omdat hij is weggeknipt uit de film. In deze scene (die zich afspeelt na de ontsnapping aan de Sarlacc) betreden de helden de Millennium Falcon.


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Cloud City

Dagobah

Endor

Lees verder

Artikelen

Behind the Scenes: Endor

Geplaatst

op

Door

Behind the Scenes: Endor

Voor de derde editie van ‘Behind the Scenes’ gaan we naar The Forest moon of Endor, die in Return of the Jedi een belangrijke rol speelde. We bekeken wat er allemaal aan voorafging en wat er zoal op de set gebeurde…

9cbd2fd0b5afddfc903acc3860fa5d96

Carrie Fisher (Leia Organa) en George Lucas op de Ewok village set.

Locaties

De scènes die in de studio opgenomen werden zijn gefilmd in de oude vertrouwde Elstree Studios in Engeland. Enkele jaren daarvoor werden de meeste ‘Cloud City’ scènes uit The Empire Strikes Back daar opgenomen. De buitenscènes werden opgenomen op locatie in Crescent City, Californië. Deze locatie werd echter geteisterd door enorme takken van soms 21 meter lang die los in de bomen hingen en er zo uit konden vallen met alle gevolgen van dien. De hele shoot werd verplaatst en men ging pas weer naar de originele plek terug toen houthakkers de takken verwijderd hadden.

Deze set was vrij eenvoudig te beveiligen omdat deze alleen via een smalle brug, die over een stroming ging, te bereiken was. Bij deze brug was een checkpoint, zodat iedereen die over de brug wilde gecontroleerd kon worden.

In de traditie van Star Wars films zat ook nu het weer niet mee: vlak voordat de crew arriveerde was er 22 dagen lang regen en sneeuw geweest in Crescent City, terwijl de meteorologen anders voorspeld hadden. Toen de opnames begonnen moest men met aarde zelfs de sneeuw bedekken. De temperatuur bleef rond de 15 graden schommelen en hoewel de gehele cast en crew speciale regenkleding gekregen had bleek deze niet nodig te zijn.

dLJ4Aqe

Cast & crew: George Lucas, Harrison Ford (Han Solo), Anthony Daniels (C-3PO), Carrie Fisher (Leia Organa), Kenny Baker (R2-D2), Mark Hamill (Luke Skywalker), Peter Mayhew (Chewbacca), Richard Marquand (regisseur)

Acteurs

Eigenlijk zou Kenny ‘R2-D2’ Baker de rol van Wicket de Ewok op zich nemen. Helaas was Kenny op de dag van de opnames ziek, maar al snel zag de crew in de pas 12-jarige Warwick Davis de ideale vervanger. Later zou Davis de hoofdrol krijgen in een andere Lucasfilm productie: “Willow”. Wellicht dankzij de ziekte van Baker?
Niet alleen Anthony Daniels droeg het pak van C-3PO. Toen de crew Anthony een dag verlof had gegeven kwam men er achter dat ze heb alsnog nodig hadden voor wat scènes. Een lokale bewoner kreeg de eer om het pak aan te trekken voor enkele scènes waarin 3PO op de achtergrond te zien is. Er waren trouwens meer bewoners van de regio betrokken bij de film als acteur: de meeste Stormtroopers werden namelijk gespeeld door werkloze houthakkers!

Omdat het script vol verrassingen zag die zelfs sommige acteurs niet mochten weten werden enkele acteurs bij sommige scènes van de set verwijderd. Dit overkwam Anthony Daniels ook, waarop hij besloot in de bossen te gaan wandelen. Hij viel echter in slaap tegen een boom, en toen hij wakker werd hoorde hij de stemmen van Harrison Ford en Carrie Fisher die met de scène waarin Fisher verteld dat Leia de zus van Luke is bezig waren. Daniels wist dat hij vlak achter hen zat en besloot zich maar gedeisd te houden en vooral niet te laten merken dat hij ook aanwezig was.

Tijdens het filmen van het grote eindgevecht waren er 325 individuen nodig: 130 Imperials, 40 Ewoks en 150 overige cast en crew. Het coördineren van dit alles was ook niet simpel: de eerste bruikbare opname had men pas om 11:45. Kenny Baker werd het te veel en viel bijna flauw, en een boom vatte vlam vanwege een explosie. Uiteindelijk werden alle noodzakelijke shots opgenomen, maar deze filmdag kostte uiteindelijk $ 100.000.

ford-lucas

Een stijlvolle Harrison Ford en George Lucas in Crescent City, USA.

Kostuums

De helmen die Luke en Leia dragen zijn gemodelleerd naar helmen uit de Tweede Wereldoorlog; iets wat in de Star Wars film wel vaker voorkomt. De parka’s die ze dragen zijn trouwens laboratoriumjassen (maar dan wel met een camouflageprint). De duster die Harrison Ford draagt was een idee van hemzelf; tijdens een passessie stelde hij dit voor aan de crew, waarna er meteen een jas voor hem gemaakt werd.

warwick_glasses

Imiteert Warwick Davis (Wicket) nou Harrison Ford’s zonnebril look?

Special Effects

Voor de shot waarin de Ewok Paploo aan een Speeder Bike bungelt werd gebruik gemaakt van een bluescreen. Een stunt-Ewok werd op een Speeder Bike geplaatst en vervolgens gefilmd. Voor de shot waarin Paploo zich louter aan de hendels vasthoudt werd de Speeder Bike gekanteld en leunde de Ewok naar de zijkant. Vervolgens werd de film horizontaal gekeerd om het effect te creëren dat de Speeder Bike zou snel gaat dat Paploo er bijna af valt.

EP6_BTS_2421

Twee Ewoks met een ‘Blue Harvest’ bord (de codenaam van de film was ‘Blue Harvest’)


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Cloud City

Dagobah

Sarlacc Pit

Lees verder

Artikelen

Behind the Scenes: Cloud City

Geplaatst

op

Door

Cloud City Star Wars Awakens

De komende tijd gaan we je achter de schermen meenemen in een serie Behind the scenes artikelen. In elke editie nemen we een bepaalde scene of planeet uit de Star Wars films en gaan we wat dieper in op de totstandkoming van deze scenes middels leuke trivia en weetjes.

In deze eerste editie van Behind the Scenes nemen we een kijkje in Cloud City, de fraaie stad in de ruimte, die in The Empire Strikes Back een vervelend tintje kreeg voor Luke, Leia, 3PO en Han…

Cloud City

Cloud City zat oorspronkelijk al in ‘A New Hope’; het was bedoeld als de gevangenis waar Leia zat (later werd dit de Death Star).

Torture chamber

De martelscène van Han was oorspronkelijk langer en bevatte meer geschreeuw en electroflitsen. Regisseur Irvin Kershner vond dit echter te eng voor kinderen en besloot er in te knippen en de intensiteit wat te verminderen. In de scène buiten de martelkamer wordt Boba Fett niet door vaste vertolker Jeremy Bulloch gespeeld maar door Jon Morton, beter bekend als ‘Dak Ralter’, de gunner van Luke die in het begon van de film wordt neergeschoten.

11080464_1024606750899969_3077266731356675320_o

Billy Dee Williams (Lando Calrissian) kijkt toe terwijl de crew het carbonite blok van Han Solo in gereedheid brengt.

Carbon Freeze chamber

Voor het ontwerp van het carbonite wilde Kershner een wilde Solo, vechtend voor zijn leven. Dit betekende dat de eerste versie (waarin een nogal statische Solo werd afgebeeld) werd afgekeurd. De opnames in de carbonite chamber begonnen op 21 juni 1979 om 8:00 AM. De eerste scène stond echter pas om 1:45 PM op tape. Zowel Kershner als Harrison ‘Han Solo’ Ford wilden dat Solo “I know” zou zeggen op Leia’s “I love you“. Oorspronkelijk zou Solo “I love you too” zeggen. George Lucas was nogal bezorgd dat deze aanpassing de spanning van de scène niet ten goede zou komen. Het tegendeel werd echter bewezen na de eerste screening, en later zou deze zin uitgroeien tot een van de bekendste van de trilogie.
De scène was ook een van de meest veeleisende van de trilogie. De stoom en felle lampen zorgden voor een temperatuur van meer dan 32 graden. Vanwege deze temperatuur én het feit dat ze een masker droegen vielen enkele acteurs die Ugnaughts speelden flauw. Wat er ook nog eens bijkwam was dat de set op tien meter hoogte gebouwd was. Door de stoom en het vreemde licht liep de cast het risico naar beneden te vallen. Volgens Irvin Kershner kreeg de crew die beneden zat regelmatig metalen voorwerpen op hun hoofd.

1

Regisseur Irvin Kershner instrueert Carrie Fisher (Leia) tijdens de opnames in de Carbon Freeze chamber.

Weather Vane

De scène waarin Lando Luke redt uit Cloud City was oorspronkelijk langer. Lando klimt op het dak van de Falcon. Deze scène is echter zo geknipt dat het lijkt alsof Luke in de armen van Lando valt. Op de dag dat deze scène werd opgenomen was er overigens geweldig nieuws voor Mark Hamill (Luke): zijn zoon Nathan werd namelijk geboren. Ondanks het feit dat Hamill de hele nacht op was geweest verscheen hij toch bij de opnames.

Chewbacca en C-3PO

De scène waarin Chewbacca het losse hoofd van C-3PO vastheeft is een duidelijke verwijzing naar ‘Hamlet’ van Shakespeare. Even later heeft Chewbacca het hoofd van C-3PO achterstevoren bevestigd. Deze scène werd opgenomen door C-3PO acteur Anthony Daniels het hoofd van C-3PO achterstevoren te laten dragen. Er werd simpelweg een gat in de achterkant gemaakt zodat Daniels kon ademen. Ondanks dat C-3PO bestond uit een hoofd, romp en een arm moest hij toch bewegen en geloofwaardig overkomen. Dit kreeg men door middel van electronica voorelkaar. Irvin Kershner bestuurde C-3PO met een joystick. Minder gelukkig was Peter Mayhew (Chewbacca) die een week lang C-3PO op zijn rug moest meeslepen, een totaal gewicht van meer dan dertien kilo, terwijl zijn eigen pak bijna zeven kilo woog.

11169578_1052069271487050_7468206555075118911_o

In het echt viel Mark Hamill (Luke Skywalker) geen duizenden meters de diepte in, maar kwam hij op zachte matrassen terecht.

Luke & Vader

Alleen George Lucas en Irvin Kershner wisten dat Darth Vader zou onthullen dat hij Luke’s vader is. Vlak voordat de scène gefilmd werd kreeg Mark Hamill dit van Kershner te horen. Dave Prowse (Darth Vader) wist van niets. Hij sprak de zin “Obi-Wan is your father”. Later sprak James Earl Jones de uiteindelijke dialoog in.


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Dagobah

Endor

Sarlacc Pit

Lees verder

Artikelen

De 10 van Dennis: Star Wars boeken

Geplaatst

op

Door

Na de 10 beste naslagwerken (waar ook een deel 2 van verscheen) en de 10 beste games is het nu de beurt aan de 10 beste (fictie) boeken. Sinds Splinter of the Minds Eye uit 1978 zijn er de afgelopen 41 jaar honderden Star Wars boeken verschenen. Lastig dus om een keuze te maken als je eens een boek wil lezen! Om je op weg te helpen heb ik voor deze editie van ‘De 10 van Dennis’ de mijns inziens beste 10 voor je op een rijtje gezet.


Heir to the EmpireDark Force RisingThe Last Command (Timothy Zahn, 1991, 1992, 1993)

De ‘Grand Old’ van de Star Wars literatuur: de Thrawn trilogie. Begin jaren 90 was Star Wars meer dood dan levend. Het waren de Dark Empire strip én het eerste boek in deze trilogie van Timothy Zahn die Star Wars weer leven inbliezen. Niet alleen historisch een belangrijk boek (je mag zelfs spreken over hét belangrijkste boek) maar kwalitatief mijns inziens ook het beste. Zahn pakt de verhaallijn enkele jaren na Return of the Jedi op en zet onze helden neer zoals elke echte Star Wars fan dat zo graag wilde: Han en Leia zijn hoge personen in de New Republic en verwachten hun eerste kinderen en Luke is alleen maar beter geworden als Jedi. Toch dreigt er gevaar aangezien er nog diverse Star Destroyers over zijn en niet elke Imperial is verslagen. Een van hen, Grand Admiral Thrawn, ontdekt dat er nog een Jedi is en smeedt een plan om dat te bereiken wat Palpatine niet lukte: Luke Skywalker verslaan en de totale macht krijgen. Naast Thrawn was deze reeks ook de eerste kennismaking met illustere personages (en fan favorites) als Mara Jade, Talon Karrde en Borsk Fey’lya.

Shadows of the Empire (Steve Perry, 1996)

Medio jaren 90 stond Star Wars in het teken van Shadows of the Empire. Een ambitieus project waarbij werkelijk van alles verscheen… behalve een film. Wél kregen de fans een videogame, strip, actiefiguren, tradingcards, een soundtrack en uiteraard een boek waarin de lezer wordt meegenomen naar de periode tussen Empire en Jedi. Zo komen we te weten hoe Luke aan zijn nieuwe groene lightsaber komt, zien we hem de boodschap voor Jabba opneemt en maken we kennis met Dash Rendar, Leebo, de human replica droid Guri en de reptielachtige Prince Xizor; een rivaal van Darth Vader.

Tales from the Mos Eisley CantinaTales from Jabba’s Palace (diverse auteurs, 1995 en 1996)

Medio jaren 90 was de Amerikaanse auteur Kevin J. Anderson (bekend van zijn boeken in de Dune reeks) verantwoordelijk voor drie ‘anthology boeken’. Twee ervan zijn gewogen en goed genoeg bevonden voor deze lijst. Zowel Tales from the Mos Eisley Cantina als Tales from Jabba’s Palace bevatten talloze korte verhalen waarin steeds een personage uit de Cantina of Jabba’s Palace scenes centraal staat. Benieuwd naar het verhaal achter die mysterieuze grote spinachtige droid die te zien is als C-3PO bij Jabba arriveert? En wat is de achtergrond van Stormtrooper Davin “Look Sir, droids” Felth? Of ben je meer geinteresseerd in hoe de Rancor bij Jabba terecht is gekomen? Deze twee uitgaves (die inspiratie putten uit de Galaxy Guides die West End Games eind jaren 80/begin jaren 90 uitgaf) geven een extra dimensie aan de originele trilogie en zorgen er gegarandeerd voor dat je anders tegen de genoemde scenes aan gaat kijken.

The Paradise SnareThe Hutt GambitRebel Dawn (A.C. Crispin, 1997, 1997, 1998)

Het is een understatement dat Solo: a Star Wars story geen onverdeeld succes was. Deels is het script hierin een factor geweest, wat simpel te voorkomen was: met de Solo trilogie van de in 2013 overleden auteur A.C. (Ann Carol) Crispin was dé Solo backstory voor het oprapen. Crispins trilogie start bij een nog jonge, op straat levende Solo die werkt voor misdaadbaas Garris Shrike. Hij start bij de Imperial Academy, leert Chewbacca en Lando kennen… en wint de Falcon in een Sabacc spel. Klinkt het bekend? Verrassing: in deze reeks voltrekken deze gebeurtenissen anders dan in de film en komt er zoveel meer aan bod, zoals Jabba en het bezorgen van de Death Star plans aan Princess Leia. De serie eindigt ook op dé perfecte manier: Solo die in de Mos Eisley Cantina om de tafel gaat met een farmboy en een grijze man gekleed in een bruin gewaad…

The New Jedi Order: Star By Star (Troy Denning, 2001)

In 1999 ging een ambitieus project van start: de New Jedi Order; een 19-delige reeks waaraan in totaal 12 auteurs bijdroegen. 25 jaar na de vernietiging van de Death Star is The Empire verslagen en hebben Han, Leia, Luke en Mara Jade kinderen. De rust is van korte duur want de Yuuzhan Vong, een demonisch uitziend ras, zijn hun invasie van ‘The Galaxy far, far away’ begonnen.

Deze reeks is een stuk donkerder dan de voorgangers en niet iedereen haalt het einde van de serie. Toen het eerste deel (Vector Prime) in 1999 verscheen was er veel te doen om Chewbacca, die een heroïsche dood sterft als hij Anakin Solo red en zijn life debt vervult. (Kom, geen spoiler, dit is al 20 jaar bekend)

Star By Star, een boek wat halverwege deze reeks afspeelt, staat alom bekend als een van de betere Star Wars boeken (zeker van deze reeks) en verdiend daarom een plekje in deze Top 10. Hou je van donker, episch en een ander soort Star Wars dan je gewend bent dan is dit de reeks waar je je eens aan moet wagen.

 

Lees verder
Sponsor
Sponsor