Social Media

Artikelen

5 geannuleerde Star Wars games

Geplaatst

op

Star Wars 1313

Star Wars games bestaan al jaren, met titels in bijna elk genre ooit. Maar hoe zit het met de games die werden ontwikkeld, maar het daglicht nooit zagen? Deze vijf games zijn, om wat voor reden dan ook, nooit uitgebracht. En dat is jammer. Ik kijk naar vijf geannuleerde Star Wars games die we helaas niet kregen.

Star Wars: Imperial Commando

Ontwikkelaar: LucasArts
In ontwikkeling: 2004
Geannuleerd: 2004

Iedereen die de shooter Star Wars: Republic Commando uit 2005 gespeeld heeft, is ongetwijfeld nog steeds zuur over cliffhanger aan het einde van de game. In Republic Commando bestuur je een squad van vier Clone Troopers genaamd Delta Squad tijdens de eerste fasen van de Clone Wars. De game had veel weg van Halo en was een stuk duisterder in toon dan de gemiddelde Star Wars game. Aan het einde van het verhaal verlies je de verbinding met Sev, een lid van Delta Team… en dat was het. Hoewel er zwaar gehint werd naar een vervolg is dit er nooit van gekomen. In het vervolg zou Delta Squad meewerken aan Order 66, en zou Sev een van de eerste soldate in de Rebellion worden. Gaaf idee, maar helaas kwam Imperial Commando niet verder komen dan de conceptfase.

Er gaan geruchten dat EA de game alsnog tot leven gaat wekken. Persoonlijk denk ik dat Imperial Commando, net als Delta Squad lid Sev, is achtergelaten.

Darth Maul (codenaam: ‘Damage’)

Ontwikkelaar: Red Fly Studios
In ontwikkeling: 2010 – 2011
Geannuleerd: 2011

De Amerikaanse ontwikkelaar Red Fly Studio werkte van 2010 tot 2011 aan een Darth Maul game met de codenaam ‘Damage’. Red Fly was eerder verantwoordelijk voor de goed ontvangen Wii-versie van The Force Unleashed II, en kreeg groen licht om aan de game te werken. De game zou het verhaal van Maul gevogld hebben tot aan zijn ‘dood’ in The Phantom Menace en moest een mix tussen een hack and slash en stealth gaan worden. George Lucas himself raakte betrokken met de game en stelde in een meeting voor dat Darth Maul samen moest werken met Darth Talon, zelfs al zou dit chronologisch gezien niet kloppen. Uiteindelijk zou het verhaal draaien om Maul en Talon die het opnamen tegen Darth Krayt en zijn Sith leger.

Uiteindelijk werd de game geannuleerd vanwege de verkoop van Lucasfilm aan Disney. Het verhaal van de Darth Maul game is uniek, omdat er veel informatie over is. Het zou zijn eigen artikel kunnen zijn. Als je geïnteresseerd bent, lees dan het uitgebreide artikel van GameInformer.

Star Wars: First Assault

Ontwikkelaar: LucasArts
In ontwikkeling: onbekend
Geannuleerd: 2012

Tot aan de release van Star Wars Battlefront was er een schrijnend te kort aan Star Wars shooters. Als ik maar had geweten dat LucasArts werkte aan Star Wars: First Assault. First Assault zou een multiplayer shooter zijn alleen voor digitale release op de Xbox 360. Via gameplay beelden van de Betaversie is het duidelijk te zien dat de game veel weg had van Call of Duty, en dat er in ieder geval een Control Point modus a la Battlefield in de game zou zitten.

Star Wars: First Assault werd, net als de Darth Maul game, geannuleerd toen LucasArts gesloten werd na de aanschaf van Lucasfilm door Disney.

Star Wars Battlefront III

Ontwikkelaar: Free Radical
In ontwikkeling: 2006 – 2008
Geannuleerd: 2008

De twee Star Wars Battlefront games worden door veel gamers nog steeds herinnerd als klassiekers, en met goede reden. Als kleine jongen vroeg ik me af waarom er nooit een derde deel was. Als ik maar wist dat het bestond, en hoe! Ontwikkelaar Free Radical werkte aan dit derde deel, dat gevechten met 100 spelers moest hebben en naadloze overgangen tussen land- en ruimtegevechten. De game had zelfs een single player campaign mét verhaal.

Hoewel de game in 2008 nagenoeg klaar was, met alleen nog een aantal bug fixes die nodig waren, weigerde LucasArts de game uit te brengen. In plaats daarvan kregen we eind vorig jaar het door DICE ontwikkelde Star Wars Battlefront. Bekijk de beelden en bepaal zelf welke versie je beter lijkt.

Star Wars 1313

Ontwikkelaar: LucasArts
In ontwikkeling: 2012 – 2013
Geannuleerd: 2012

Misschien wel de meest bekende en beruchte geannuleerde Star Wars game is Star Wars 1313. Onthuld op E3 2012, deze game zou een actie/avontuur game worden met de nadruk op premiejagen, gadgets en schieten (vergelijkbaar met Star Wars: Bounty Hunter). De ster van de game? Niemand minder dan Boba Fett. Het verhaal zou draaien om een jonge versie van de bounty hunter, die zijn weg moet vinden in een duister gedeelte van Coruscant: Level 1313.

Helaas ondervond 1313 hetzelfde lot als First Assault en de Darth Maul game: annulering na de Lucasfilm aankoop door Disney. Ontzettend jammer, want als er één game op deze lijst had met potentie dan was het deze wel.

Wie weet of er ooit nog besloten wordt om een van deze games opnieuw tot leven te wekken. We weten dat EA flink bezig is om verschillende studio’s aan het werk te zetten aan nieuwe Star Wars titels. Welke leek jou het best? Laat het ons weten met een reactie!

Star Wars fan sinds hij een foetus was. Fanatiek gamer. Heavy metal connaisseur.

Lees verder
Advertentie
1 Comment

1 Comment

  1. Bas van Dun

    28 november 2016 at 10:16

    Star Wars 1313 heb ik ooit nog eens op uitnodiging van LucasArts bij ze mogen zien. Wat was dat spel fantastisch. Wauw. Ik mocht niet zelf spelen, maar wat ik zag… jeetje…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

Tijdverdrijf op de Millennium Falcon: wat is holochess?

Geplaatst

op

Door

De holochess-tafel is misschien wel een van de meest herkenbare delen van de Millennium Falcon. Maar wat is dit dit holografische schaakspel, ook wel “dejarik” genoemd, en hoe speel je het? (meer…)

Lees verder

Artikelen

Knights of the Old Republic komt naar Nintendo Switch

Geplaatst

op

Door

De geliefde game Star Wars: Knights of the Old Republic komt naar de Nintendo Switch. Uitgever Nintendo heeft dat bekendgemaakt in de nacht van donderdag op vrijdag, in een Nintendo Direct-uitzending. (meer…)

Lees verder

Artikelen

The Bad Batch: “Kamino Lost”

Geplaatst

op

Door

Kamino

Vandaag verscheen alweer de laatste aflevering van Star Wars: The Bad Batch genaamd “Kamino Lost” op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

Na de cliffhanger die we vorige week kregen toen Tipoca City op Kamino werd opgeblazen, is het nu de beurt aan de leden van de Bad Batch om zichzelf te redden en de planeet veilig te verlaten. ‘Gelukkig’ onthult de beschrijving van de aflevering in één zin al dat dit ze gaat lukken, voor het geval de aankondiging van een vervolgseizoen dat nog niet deed.

De spanning was ver te zoeken in “Kamino Lost”

Ik zal maar gelijk eerlijk zijn, ik was niet onder de indruk van deze aflevering. Ik had gedacht en misschien gehoopt (daar gaan we weer met de verwachtingen, Marc) dat de gebeurtenissen aan het eind van het seizoen een opzet konden zijn voor een heel andere setting en verhaal in seizoen 2. “Kamino Lost” sluit de actie van het seizoen op een redelijk bevredigende manier af, al was de balans tussen actie en plot wat mij betreft te weinig in balans. Het overgrote deel van de aflevering zien we Clone Force 99 ploeteren om de vernietiging van Tipoca City te ontkomen, terwijl we met dank aan de geniale stagiaires bij Disney+ al wisten dat ze er heelhuids uit gaan komen.

Even serieus: “In dit tweede deel zien we hoe The Bad Batch Kamino weet te verlaten.”, hoe krijg je het voor elkaar om met één enkele zin de seizoensfinale meteen oninteressant te maken?! Ik hoopte dat we gaandeweg naar het eind qua plot nog wat zouden meemaken, maar niets bleek minder waar. We kregen te zien hoe de Bad Batch hun onrust op Kamino overleeft, evenals een hele kleine glimp op de toekomst wat betreft Crosshair en The Empire. Maar dat Nala Se zou worden ingezet om de kloontechnologie van de Imperials te stimuleren wisten we natuurlijk al.

En dat de naïeve Omega zelfs een haast verloren droid nog probeert te redden terwijl het zo’n beetje onze laatste hoop was op een emotioneel moment in dit hele seizoen (!) was wel de kers op de taart van een aflevering die niets meer kon brengen dan we al wisten en konden verwachten. Geen enkele verrassing. Saai.

Kamino

Crosshair werkt na lange tijd weer samen met de Bad Batch, met als doel om Kamino te ontsnappen.

Crosshair’s inhibitorchip is al verwijderd?

Wat hebben we gezien? De Bad Batch rent door hun verwoeste thuiswereld terwijl ze proberen terug te komen naar de oppervlakte. Er is een ongemakkelijke samenwerking tussen onze helden en Crosshair, ze weten te ontsnappen met behulp van drijvende pods, maar Crosshair weigert zich bij hen aan te sluiten. Hij onthult dat hij zijn inhibitorchip al lang geleden heeft laten verwijderen en dat zijn keuze voor de Imperials een bewuste is. Ik vraag me dan gelijk af hoe en wanneer dit zou moeten zijn gebeurd, want we zagen eerder in het seizoen nog dat zijn inhibitorchip werd versterkt. Of zou hij hebben gebluft? Uiteindelijk lukt het de Bad Batch om te ontsnappen en Crosshair kiest ondanks alles nog steeds ervoor om met The Empire te werken. De kans is hierdoor erg groot dat hij zal terugkeren als vijand van de Bad Batch.

Kamino

Omega probeert Crosshair te redden wanneer hij onder water vast komt te zitten.

Het was zeker niet de meest opwindende of impactvolle aflevering van The Bad Batch, de nadruk op actie laat weinig tijd over voor karakter- en verhaalontwikkeling. Vanuit commercieel oogpunt gezien snap ik ook niet waarom we niet iets meer van Fennec hebben gezien en waar de onthulling dat Omega genetisch vrijwel gelijk is aan Boba Fett goed voor is geweest. Was het niet logisch geweest om de ontmoeting tussen Fennec, Omega en Boba in dit seizoen plaats te laten vinden – met oog op The Book of Boba Fett in december?

Het einde van dit seizoen voelt meer als een einde dat je halverwege een seizoen kunt verwachten. Ik wil graag vasthouden aan de gedachte dat ik het eerste seizoen van zowel The Clone Wars als Star Wars Rebels ook niet bijster interessant vond, laten we hopen dat voor The Bad Batch hetzelfde geldt. Bij de aankondiging van de serie was ik al niet razend enthousiast en de conclusie moet na het eerste seizoen helaas zijn dat ik nog steeds wacht om er echt in te worden getrokken. Daarom blijf ik na 16 afleveringen helaas met teleurgestelde gevoelens achter. In Filoni we trust?

Lees verder

Artikelen

The Bad Batch: “War-Mantle”

Geplaatst

op

Door

War-Mantle

Vandaag verscheen de veertiende aflevering van Star Wars: The Bad Batch genaamd “War-Mantle” op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

Zoals jullie vorige week konden lezen was dat naar mijn mening niet bepaald de beste aflevering van The Bad Batch. Het tempo werd uit de serie gehaald met een aflevering die qua ritme beter vroeger in het seizoen had gepast, maar met nog drie afleveringen te gaan was “War-Mantle” (hallo Rogue One!) er gelukkig wél eentje die de spanning weer terugbracht in het verhaal.

We zagen een oude bekende in de persoon van Gregor, die oorspronkelijk in de honderdste aflevering van The Clone Wars (aflevering 12, seizoen 5) verscheen en later ook te zien was in Star Wars Rebels. Gregor wordt op de planeet Daro opgejaagd door de lokale Imperials en krijgt het nog net voor elkaar om een noodoproep uit te zenden. Deze wordt opgepakt door Rex, waarna hij Clone Force 99 inseint om te gaan helpen.

War-Mantle

De Bad Batch helpt Gregor, ook bekend als CC-5576, ontsnappen.

War-Mantle laat de Bad Batch weer doen waar ze goed in zijn

Langzamerhand brengt The Bad Batch de puzzelstukjes bij elkaar over hoe de Empire de overstap maakt van kloontroepen naar individueel unieke rekruten. Terwijl de Bad Batch nog aan een missie voor Cid werkt (hadden ze die schuld niet allang afbetaald?) worden ze door Rex naar Daro gestuurd om Gregor te helpen.

Ondertussen zien we ook dat Admiral Rampart de Kaminoans nog steeds scherp in de gaten houdt; Lama Su vertelt Nala Se dat ze zich moet klaarmaken om met haar onderzoek te vluchten, maar dit lukt haar niet voordat ze wordt ontdekt door de Imperials. In de scène die daarop volgt wordt Prime Minister Lama Su geëxecuteerd omdat Rampart aangeeft geen behoefte te hebben aan een politicus, waar Nala Se vanwege haar wetenschappelijke achtergrond wordt gespaard omdat de Empire haar kwaliteiten nog kan gebruiken. Kuch Snoke kuch… 😉

Ik blijf me erover verbazen dat Rampart weigert om de effectiviteit van de clones in te zien en te zweren bij reguliere rekruten, zeker in de originele trilogie is het overduidelijk dat Stormtroopers wat efficiëntie betreft een lachertje zijn in vergelijking met de clones. Hoe is het mogelijk dat iemand met zo’n slecht beoordelingsvermogen zo hoog is geklommen in de rangorde van de Empire?

War-Mantle

Lama Su, die we voor het eerst in Attack of the Clones zagen, wordt deze aflevering door de troepen van Admiral Rampart geëxecuteerd.

De grootste cliffhanger tot nu toe: Hunter wordt de prooi

Op Daro komt de Bad Batch in aanraking met een soort eerste versie van de toekomstige TK-Stormtroopers (met een uiterlijk dat sterk doet denken aan de oorspronkelijke concept art van Ralph McQuarrie). Deze Stormtroopers worden aangestuurd door clone commando’s.

Uiteraard lukt het de Bad Batch om Gregor te bevrijden, maar niet zonder hort of stoot. Het lukt Hunter niet om aan boord van de Marauder te geraken en hij valt de afgrond in. Hoe hij deze val überhaupt overleeft is mij trouwens een raadsel, maar dit soort bizarre momenten zien we natuurlijk vaker in Star Wars. Hunter beveelt zijn broeders en Omega om hem achter te laten, wat een hartverbrekend moment oplevert wanneer Omega de man moet achterlaten die haar meer dan eens gered heeft.

“War-Mantle” eindigt in een cliffhanger, wanneer Crosshair na lange tijd weer oog in oog staat met de gevangengenomen Hunter, één van zijn voormalige vrienden. Ikzelf ben in elk geval na een paar weken eindelijk weer oprecht benieuwd hoe het verhaal volgende week verder gaat. Deze aflevering heeft me – al was het maar een kort, vluchtig moment – voor het eerst doen meeleven met Omega en dat vind ik op zichzelf een nette prestatie. Ik verwacht dat we toewerken naar een emotionele finale op 13 augustus, maar eerst maar eens zien wat de ontsnapte Bad Batch leden volgende week gaan doen om hun natuurlijke leider te redden!

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.